Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kör du en äldre Photoshopversion?

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Vi är nog en del som fortfarande kör äldre Photoshopversioner före tiden med prenumerationsmodellen. Själv kör jag Photoshop CS6 och det är rätt få nya funktioner som kommit i senare Photoshopversioner som jag saknar. Däremot är Adobe Bridge CS6 helt outdated och kan inte visa bilder från senare kameror.

Tänkte därför påminna om att Adobe Bridge CC 2018 är helt gratis att ladda ner och fungerar utmärkt tillsammans med Photoshop CS6 och tidigare versioner. Adobe Bridge CC 2018 använder senaste Camera Raw och visar alla råfiler från de kameror som Adobe stöder.

Det enda som inte fungerar är att högerklicka på en bild och välja att öppna i Camera Raw. Istället får man dubbelklicka på bilden som då öppnar Photoshop CS6 och om det är en råfil som stöds av Photoshop CS6, så öppnar den i den gamla Camera Raw. Nyare råfiler som inte har stöd i Photoshop CS6 får först konverteras till DNG med Adobe DNG Converter.

Själv gör jag all råkonvertering i Capture One Pro, men jag tycker Adobe Bridge är en utmärkt bildhanterare och komplement till Photoshop. Den fungerar naturligtvis utmärkt även om man inte har Photoshop installerad och filerna kan kopplas till andra program.

Vill du ladda ner senaste Adobe Bridge CC 2018 utan månadskostnad, så finns den här:

https://www.adobe.com/se/products/bridge.html

Observera att även Adobe Creative Cloud appen kommer att installeras. Det är Adobes sätt att locka dig att prova de andra programmen. Den går att avinstallera, men bättre att via inställningarna stänga av autostarten, så fungerar den som en versionshanterare när nya versioner av Bridge och Camera Raw behöver laddas ner.
 

Måns H

Aktiv medlem
Ersätter eller kompletterar?

Intressant info för mig som kör CS6!

Jag har Bridge CS6 som mitt arkivsystem. Funkar bra utom att det öppnar med ett meddelande:

"Bridge encountered a problem and is unable to read the cache. Please try purging the central cache in Cache Preferences to correct the situation." Men om jag gör det så händer inget men det verkar funka i alla fall.

Om man laddar ner enligt ditt förslag, ersätter det befintligt Bridge? Tar det över befintligt mappsystem?
Funkar det på Mac?
 

alfin

Aktiv medlem
Om man laddar ner enligt ditt förslag, ersätter det befintligt Bridge? Tar det över befintligt mappsystem?
Funkar det på Mac?
Bridge CS6 är en del av Photoshop CS6, men nyare Bridge är fristående program, så du kommer att ha båda Bridgeversionerna på datorn.

Bridge är en vanlig browser och ingen databas, så den tar inte över någonting utan läser bara de filer som ligger i de mappar du har på datorn.

Jag kör Windows, men är rätt övertygad om att det fungerar likadant på Mac. Prova!
 

lonian

Aktiv medlem
Då jag kör äldre program som jag inte betalar per månad är det en anledning till varför jag inte är så sugen på att byta till en nyare kamera. Min D750 tycker jag ändå presterar så som jag vill.
Men det lär väl oundvikligen ske nån gång framöver att man måste uppgradera system.
 
ANNONS