Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvalitetsproblem i Google Photos

Produkter
(logga in för att koppla)

erikssou

Aktiv medlem
Ett skumt problem dök upp i min senaste import från Lightroom.
På mobila enheter ser preview'en bra ut men e 1 sek mörknar bilden markant.
På PC ser bilderna bra ut. Endast senaste importen, gjorde om export+import med samma resultat.
Nån ide om varför detta händer?
Se tex här: https://photos.app.goo.gl/IW3FcmVTk2RAdwNq1
 

knobloch

Aktiv medlem
Upplever inte att den mörknar på min iPhone 6 (ios 11).

Men du, om jag kollar på PC och klickar på bilden så att den visas i helskärm, då dyker det upp en liten ruta uppe i högra hörnet med meddelandet "Save this photo", och då mörkades resten av skärmen ner som för att "highlighta" meddelanderutan. Om man stänger ner meddelanderutan så blir bilden ljus igen.

Kan det vara så att denna ruta dyker upp även i mobila enheter men typ utanför bild eller nåt?
 

erikssou

Aktiv medlem
Tack för testet.
Nån annan ser inte heller problem, så nåt enhetsspecifikt verkar det vara.
Jag ser inte den rutan i Chrome, men då är jag å andra sidan inloggad.
 

erikssou

Aktiv medlem
Det verkar vara Android-specifikt. Och endast denna import. Jag ska testa att importera lite gamla bilder...
 

cjonashulten

Ny medlem
Jag har samma problem. Väldigt irriterande. Använder en Android telefon. Bilder som jag ser på i google photo appen blir mörka efter någon sekund. Ser ut som appen automatiskt lägger på någon sorts filter.
 

cjonashulten

Ny medlem
Påminne om funktionen "Bildförbättring" som finns på min android telefon (sony). Under Display i inställningarna kan man välja en funktion som automatiskt lägger på ett filter på bilder. Den funktionen har jag stängt av.
 

erikssou

Aktiv medlem
Testade lite med gamla bilder och tro detta beror på Lightrooms exportinställning 'Colorspace: "Prophoto RGB" ger detta medan "sRGB" fungerar som det ska.

Konstigt att det endast syns på Android-enheter dock.
 

cjonashulten

Ny medlem
Testade lite med gamla bilder och tro detta beror på Lightrooms exportinställning 'Colorspace: "Prophoto RGB" ger detta medan "sRGB" fungerar som det ska.

Konstigt att det endast syns på Android-enheter dock.
Aha! Det löste mitt problem också. Tackar. Jag använder capture one. ICC profile var satt till "Embed camera profile", om jag ändrade till sRGB ser den exporterade bilden ut som den skall i android telefonen.
 
ANNONS