Annons

Lenscoat plus ev UV-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

UlrikaCM

Aktiv medlem
Hej - fråga, vad använder ni som valt att ha objektivskydd o/el kameraskydd på er D500 och Nikon 200-500?

UV-filtret vara el icke vara diskuteras ju men jag vill ha ett på min nikon 200-500 objektiv, är det hoyas el vilket är det bästa?

Mvh Ulrika
 

UlrikaCM

Aktiv medlem
Bäst ur vilken synvinkel?
- minst negativ bildpåverkan
- bäst motstånd mot stensprut
- etc

Såklart, glömde skriva det - minst påverkan på bilden om jag väljer att fota med det på.

Ofta anv jag det under själva smyga-fram-till-det-jag ska för att om jag har tid ta av det o fota utan men ibland måste jag fota med. Så japp, minst påverkan på bilden.
 

iSolen.se

Guest
Såklart, glömde skriva det - minst påverkan på bilden om jag väljer att fota med det på.

Ofta anv jag det under själva smyga-fram-till-det-jag ska för att om jag har tid ta av det o fota utan men ibland måste jag fota med. Så japp, minst påverkan på bilden.
Varför måte du fota med? Det objektivet har ett bra motljusskydd som skyddar frontlinsen bättre än något annat jag har.

Köp dyrt. Håll det perfekt rent. Det kommer aldrig förbättra bilden men det vet du.

Smyg med linskyddet på istället :) Nej, av. Är det sandstorm där du är?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej - fråga, vad använder ni som valt att ha objektivskydd o/el kameraskydd på er D500 och Nikon 200-500?

UV-filtret vara el icke vara diskuteras ju men jag vill ha ett på min nikon 200-500 objektiv, är det hoyas el vilket är det bästa?

Mvh Ulrika
Ett bra UV filter i de storlekarna lär bli så pass dyrt att det nog är en bättre ide med en försäkring. I alla fall om du inte ägnar dig åt något väldigt skitigt som sandstormar eller grussprut från motorcyklar. En försäkring täcker ju även andra typer av skador än repiga linselement. Om jag inte minns fel har 200-500:an Nikons nya smutsavvisande "fluorine" beläggning så rengöring borde vara ganska enkel.

Om du trots allt vill ha filter titta på bättre kvaliteter från märken som Hoya eller B+W, Hoya har visst någon variant som ska vara antistatbehandlad vilket borde vara bra i dammiga miljöer.
 
ANNONS