Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ta en bild tex. kl 15 varje dag under ett halvår

Produkter
(logga in för att koppla)

perhagstrom

Aktiv medlem
Min som jobbar på ett bygge vill följa bygget och skulle vilja ta en bild en gång om dagen under en lång tid tex 6mån. Vad finns det för alternativ Någon som har förslag Kameran kan stå inne.
 

apersson850

Aktiv medlem
Tja, med en Canonkamera kan man koppla på en intervallometer (TC-80N3), om kameran inte har en inbyggd. För strömförsörjningen finns möjlighet till att ha en nätdel istället för batteri.
Eller så kan man styra via en dator när bilden ska tas.

Tänk på att det här räknas som kameraövervakning, vilket är i lag förbjudet utan tillstånd, och det får man knappast för sådana här projekt.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Raspberry pi

Jag har gjort något liknande. Jag stoppade in en Raspberry pi med tillhörande kameramodul i en plastburk och gjorde hål för objektivet med en varm knappnål.

Eftersom Raspberryn är så billig så limmade jag helt enkelt fast allting i plastburken för att få en hyfsat stabil lösning, jag hade inga planer på att återanvända den för andra ändamål. Plastburken spikade o tejpade jag fast på lämpligt ställe, en halvprovisorisk lösning som ändå fyllde sitt ändamål.

Jag installerade programmet "Motion" som kan konfigureras på hundratusen olika sätt, men ett av de enklaste är att ta en bild med regelbundna intervall. Bilderna sparades på en USB-pinne och överfördes via wifi till min dator en gång per dygn. I ditt fall kanske inte wifi-överföringen behövs eftersom det max blir 183 bilder på ett halvår -Jag tog en bild var femte minut under två år, under vinternätterna blev det ganska många svarta men de sorterade jag bort.

Strömförsörjningen skedde via en fem meter lång USB-kabel. Och under två år hade jag strömavbrott tre gånger. Då var hela kvarteret strömlöst, men när strömmen kom tillbaka fortsatte Raspberryn att ticka på med bilder utan att jag behövde göra något.

Efter två år var plastburken lite spröd av väder och vind, men den höll bra för ändamålet. Bildkvaliteten räckte gott för mitt ändamål, vet inte hur det är för ditt men specifikationerna hittar du här: https://www.raspberrypi.org/products/camera-module-v2/
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tänk på att det här räknas som kameraövervakning, vilket är i lag förbjudet utan tillstånd, och det får man knappast för sådana här projekt.
Det beror på om ngn är där eller inte. Står det byggjobbare som är medvetna om kameran i närheten av kameran så är det inte kameraövervakning. O kl 15 lär det vara full fart med folk runtomkring förutom lördag/söndag. Men då är det knappast intressant att ta en bild heller.

Sen är jag inte säker på om det faller inom kameraövervakning om det inte ingår miljö utanför själva bygget.
 

matshonkamaa

Aktiv medlem
En åtelkamera med timelapse-funktion. Kostar en tusenlapp eller två, mycket enkel att kommai gång med och kräver inget underhåll.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det beror på om ngn är där eller inte. Står det byggjobbare som är medvetna om kameran i närheten av kameran så är det inte kameraövervakning. O kl 15 lär det vara full fart med folk runtomkring förutom lördag/söndag. Men då är det knappast intressant att ta en bild heller.

Sen är jag inte säker på om det faller inom kameraövervakning om det inte ingår miljö utanför själva bygget.
Det räcker att folk har möjlighet att gå dit. De behöver inte vara där, någonsin, för att det ska räknas som kameraövervakning.
Om det går att rigga kameran så att allmänheten inte har tillträde dit, då är det en annan sak. Jag tänkte mig att det kan vara svårt att överblicka ett bygge utan att det kommer med en trottoar eller liknande. Det står i första inlägget att kameran kan stå inne, och de flesta time-lapse jag har sett över byggen visar bygget från utsidan. Därför inbillade jag mig att "inne" exempelvis betyder ett hus på andra sidan gatan. Men det är bara antagenden, så verkligheten kan vara mycket enklare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Spelar ingen roll om så halva världen är med om det är ngn i närheten av kameran när bilden tas.
Låt säga att den sitter i fikaboden o det är fika kl 15.
 

PMD

Aktiv medlem
Den som befinner sig vid kameran ska också manövrera den för att det inte ska handla om kameraövervakning.
 

PMD

Aktiv medlem
Det har inte gissats speciellt mycket i den här tråden, men svaren har då och då varit lite ofullständiga.

Datainspektionen är en hyfsat bra källa för den som vill veta vad som gäller, men man bör vara medveten om att DI har en väldigt restriktiv tolkning av kameraövervakningslagen. Själva lagen med dess förarbeten är en bättre källa, men jobbigare att läsa.
 

148637

Avslutat medlemskap
Datainspektionen är en hyfsat bra källa för den som vill veta vad som gäller, men man bör vara medveten om att DI har en väldigt restriktiv tolkning av kameraövervakningslagen. Själva lagen med dess förarbeten är en bättre källa, men jobbigare att läsa.
Är närmast smutskastning. DI var de enda som insåg att kameradrönare var övervakningskamera. Bekräftades av högsta förvaltningsdomstolen. Vad var din åsikt efter att ha läst förarbetena????
Litar mer på deras jurister än min egen förmåga att bedömma när det gäller kameraövervakning.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
insåg????

Du menar väl ansåg?
Dessutom har de redan fått en rejäl smäll på fingrarna. Lagen är tom omskriven pga deras helt onödiga bråk eftersom att det DI ansåg aldrig var avsikten med det som var skrivet.

Smyga med en kameradrönare, så tokigt, de låter rejält mycket.
 

PMD

Aktiv medlem
Litar mer på deras jurister än min egen förmåga att bedömma när det gäller kameraövervakning.
Du får gärna lita mer på dem än på din egen förmåga. Själv håller jag mig skeptisk till DI. Läs gärna Fotosidans artikeln som publicerades med anledning av att den reviderade kameraövervakningslagen trädde i kraft. I den återges råd från DI om hur man bör bete sig när man fotograferar med drönare. Jag tycker att dessa råd är väldigt drastiska och inte helt relevanta.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Min som jobbar på ett bygge vill följa bygget och skulle vilja ta en bild en gång om dagen under en lång tid tex 6mån. Vad finns det för alternativ Någon som har förslag Kameran kan stå inne.
Om ett stativ kan stå ostört är det nog det bästa alternativet att sätta på kameran varje dag. Då har du samma plats alla dagar och med samma utgångsplats och utsnitt. Annars kan man missa att ladda batteriet.
Kameranövervakning gäller inte om du tar bilden manuellt (direkt), om man nu bryr sig.
 
ANNONS