Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativbenet gick isär (Kolfiberstativ från Sirui)

Produkter
(logga in för att koppla)

risse

Aktiv medlem
Köpte ett nytt stativ (Sirui N-3205X) för några månader sedan. Idag när jag skulle använda det gick ett av benen isär. Stativet var ihopfällt och jag skulle förlänga benen. Ett av benen kärvade och jag drog till lite. Då gick benet isär. Någon som varit med om detta och vet om det går att få ihop det igen på någont enkelt sätt? Hur gör man?
 

martinot

Aktiv medlem
Köpte ett nytt stativ (Sirui N-3205X) för några månader sedan. Idag när jag skulle använda det gick ett av benen isär. Stativet var ihopfällt och jag skulle förlänga benen. Ett av benen kärvade och jag drog till lite. Då gick benet isär. Någon som varit med om detta och vet om det går att få ihop det igen på någont enkelt sätt? Hur gör man?
Nej.

Kontaktar inköpsstället och får ett nytt i ersättning (eller byter in och skaffar ett ifrån Gitzo).
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Köpte ett nytt stativ (Sirui N-3205X) för några månader sedan. Idag när jag skulle använda det gick ett av benen isär. Stativet var ihopfällt och jag skulle förlänga benen. Ett av benen kärvade och jag drog till lite. Då gick benet isär. Någon som varit med om detta och vet om det går att få ihop det igen på någont enkelt sätt? Hur gör man?
Hej!
Ramlade benet helt enkelt ut ur bensektionen ovanför och är helt i övrigt eller gick sektionen av? Är det skruvlås?

Jag har ett tubkikarstativ från Sirui som bråkat väldigt mycket. Den övre bensektionen på ena benet ramlar ut när man ska fälla ut den (alltså egentligen hela benet!). På det stativet sitter det en plastbit på änden av benet som ska stoppa mot insidan av röret ovanför när benet fälls ut om du förstår vad jag menar. Det är den som lossnat, med konsekvensen att ingenting stoppar benet från att ramla ut när det är "upplåst".

Första gången bytte jag stativet på Naturbokhandeln utan knot. Andra gången några månader senare bytte jag mot visst motstånd. Nu tredje gången har jag inte orkat/ vågat reklamera skräpet igen, utan jag får leva med att benet far ut på backen om jag drar ut det för långt. Det stativet köpte jag när Sirui inte funnits här mer än något år och man hade antagligen inte fått ordning på kvalitetskontrollen än. Jag hoppas slippa detta på mitt nyköpta kamerastativ.

Jag kan försöka lägga upp en bild på eländet om du vill.

Mvh
Daniel
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Kan tillägga att det kändes likadant när mina stativ gick sönder. Det tar emot när man har någon decimeter kvar att dra ut benet, man tar i lite till, och så har man benet i näven, givetvis har man skruvat upp skruvlåset helt och hållet.
 

risse

Aktiv medlem
Hej!
Ramlade benet helt enkelt ut ur bensektionen ovanför och är helt i övrigt eller gick sektionen av? Är det skruvlås?

Jag har ett tubkikarstativ från Sirui som bråkat väldigt mycket. Den övre bensektionen på ena benet ramlar ut när man ska fälla ut den (alltså egentligen hela benet!). På det stativet sitter det en plastbit på änden av benet som ska stoppa mot insidan av röret ovanför när benet fälls ut om du förstår vad jag menar. Det är den som lossnat, med konsekvensen att ingenting stoppar benet från att ramla ut när det är "upplåst".

Första gången bytte jag stativet på Naturbokhandeln utan knot. Andra gången några månader senare bytte jag mot visst motstånd. Nu tredje gången har jag inte orkat/ vågat reklamera skräpet igen, utan jag får leva med att benet far ut på backen om jag drar ut det för långt. Det stativet köpte jag när Sirui inte funnits här mer än något år och man hade antagligen inte fått ordning på kvalitetskontrollen än. Jag hoppas slippa detta på mitt nyköpta kamerastativ.

Jag kan försöka lägga upp en bild på eländet om du vill.

Mvh
Daniel
Ja, benet ramlade helt ur. Är skruvlås. Den yttersta bensektion sitter kvar och de tre inre ramlade bort. Allt ser för övrigt helt ut. Inga sprickor.

Jag tror det är samma fenomen som du beskrev att du har haft med din tubkikare.
Skall ringa Kameradoktorn på måndag. Antar att jag har garanti kvar.

Sirui kanske inte är så bra som jag hade hoppats. Köpte ett paket med stativ och kulled. Kulleden pajade efter 2 minuter. Skickade tillbaks den och fick en ny samma vecka. Den nya kulleden har hittills fungerat bra, men jag tycker att panoreringsfunktionen är väl trög, oavsett hur jag vrider på dess låsratt.

Tror inte jag blir hjälpt av några bilder om du inte även har ett tips på hur man lagar stativet... Tack ändå.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Ja, benet ramlade helt ur. Är skruvlås. Den yttersta bensektion sitter kvar och de tre inre ramlade bort. Allt ser för övrigt helt ut. Inga sprickor.

Jag tror det är samma fenomen som du beskrev att du har haft med din tubkikare.
Skall ringa Kameradoktorn på måndag. Antar att jag har garanti kvar.

Sirui kanske inte är så bra som jag hade hoppats. Köpte ett paket med stativ och kulled. Kulleden pajade efter 2 minuter. Skickade tillbaks den och fick en ny samma vecka. Den nya kulleden har hittills fungerat bra, men jag tycker att panoreringsfunktionen är väl trög, oavsett hur jag vrider på dess låsratt.

Tror inte jag blir hjälpt av några bilder om du inte även har ett tips på hur man lagar stativet... Tack ändå.
Kina..........
 

rronnbac

Aktiv medlem
Har man fått ett felaktigt exemplar ska man naturligtvis reklamera.

Men, vid denna typ av benlås är det viktigt att inte skruva upp benlåsen allt för mycket, eftersom det är så de är konstruerade för att kunna tas isär. Ett halvt till ett varv ska räcka.
 

bjorso

Aktiv medlem
Köpte ett nytt stativ (Sirui N-3205X) för några månader sedan. Idag när jag skulle använda det gick ett av benen isär. Stativet var ihopfällt och jag skulle förlänga benen. Ett av benen kärvade och jag drog till lite. Då gick benet isär. Någon som varit med om detta och vet om det går att få ihop det igen på någont enkelt sätt? Hur gör man?
Jag har hjälpt en fotokompis som har ett stativ från Triopo, ser exakt likdana ut. Där släppte hela skruvlåset på en sektion och resten ramlade ner på backen. När vi kom hem från resan undersökte jag saken lite närmare. Skruvlåset är limmat på kolfibersektionen och inuti röret glider den sektion som fälls in på två plastbleck, i Tripopos fall är de vita. Jag plockade isär mitt eget lilla stativ från Sirui och konstaterade att konstruktionen är av samma typ, enda skillnaden är att plastblecken är svarta.

Nu limmade jag tillbaka det skruvlås som hade släppt med vanligt tvåkomponents lim, Araldit. Sedan har stativet från Triopo fungerat som tänkt. Men min uppfattning om Triopo, Sirui har inte direkt ökat?

Jag har f.ö. beslutat att sälja mitt Sirui, inte för det är något fel på det men det känns inte bra längre?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Kanske därför Gitzo kostar några kronor mer. Kvalitet och funktionalitet på lång sikt. Vet inte hur Benro är. Ar dock sällan eller aldrig hört talas om krånglande Gitzo eller Benro
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag har två stativ, ett Sirui 2205-X med en K-30x och ett RRS (Really Right Stuff) TVC-34 L med en BH-55, (där det sistnämnda inte direkt tillhör lågprissegmentet). Jag använder mitt Sirui mest (i den mån jag överhuvudtaget använder stativ, då det är lätt att ta med sig). Dessutom har mitt Sirui 6 års garanti, jämfört med mitt RSS som har 5 års garanti.

För att komma till saken. Den erfarenhet som TS har från sitt Sirui, har jag ännu inte erfarit, men däremot med mitt RRS. Med det sagt, så vill jag visa på, att ett (mycket) dyrare stativ inte nödvändigtvis behöver vara mycket bättre. Dessutom måste man köpa RRS direkt från USA (åtminstone då jag köpte mitt) då det inte finns (fanns) någon återförsäljare vid den tidpunkten i Sverige, då jag köpte mitt, vilket komplicerar reklamationer och reparationer.

Nu lagade jag det själv, då problemet inte var så komplicerat, men vad jag vill ha sagt är att en betydande skillnad i pris på intet sätt utgör någon garanti för att det återspeglas i kvaliteten (även om man gärna vill tro det).

Ingen skugga faller på kulleden från vare sig Sirui eller RRS. Förvånad över hur mjuk och fin kulleden från Sirui faktiskt är, med tanke på vad det kostar. Kulleden från RRS spelar dock i en helt annan division, inget snack om den saken. Finmekanik på hög nivå, IMHO.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Har man fått ett felaktigt exemplar ska man naturligtvis reklamera.

Men, vid denna typ av benlås är det viktigt att inte skruva upp benlåsen allt för mycket, eftersom det är så de är konstruerade för att kunna tas isär. Ett halvt till ett varv ska räcka.
Situi säger själva att man bara skall låsa/låsa upp, med ett halvt varv.
 

ErikssonRobin

Aktiv medlem
Jag köpte 2 billiga stativ i början med men båda gick sönder efter en tids användning och sedan investerade jag i ett Gitzo för några år sedan och det har fungerat hur bra som helst i alla väder. Jag vågar utan problem ha min 400mm 2.8 stå o vila på den medan jag går fram och fixar något med modellen eller liknande.

Så mitt råd är att köp ett rejält stativ. Det kommer säkerligen hålla i 10 år minst. Så om det kostar 5-15 000 blir det inte farligt på sikt istället för att köpa ett nytt halvdant stup i kvarten.

Mvh
Robin Eriksson
 

risse

Aktiv medlem
Jag har hjälpt en fotokompis som har ett stativ från Triopo, ser exakt likdana ut. Där släppte hela skruvlåset på en sektion och resten ramlade ner på backen. När vi kom hem från resan undersökte jag saken lite närmare. Skruvlåset är limmat på kolfibersektionen och inuti röret glider den sektion som fälls in på två plastbleck, i Tripopos fall är de vita. Jag plockade isär mitt eget lilla stativ från Sirui och konstaterade att konstruktionen är av samma typ, enda skillnaden är att plastblecken är svarta.

Nu limmade jag tillbaka det skruvlås som hade släppt med vanligt tvåkomponents lim, Araldit. Sedan har stativet från Triopo fungerat som tänkt. Men min uppfattning om Triopo, Sirui har inte direkt ökat?

Jag har f.ö. beslutat att sälja mitt Sirui, inte för det är något fel på det men det känns inte bra längre?
Tack för beskrivningen. Jag tror jag just lyckades laga mitt stativ! Hoppas det håller nu.

Glidplattorna har en liten nabb som skall in i små hål i stativbenen. Konstruktionen ser inte speciellt hållbar ut, tycker jag. Nabbarna borde sticka ut mer så att de går in djupare i hålen.
 
Senast ändrad:

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag har hjälpt en fotokompis som har ett stativ från Triopo, ser exakt likdana ut. Där släppte hela skruvlåset på en sektion och resten ramlade ner på backen. När vi kom hem från resan undersökte jag saken lite närmare. Skruvlåset är limmat på kolfibersektionen och inuti röret glider den sektion som fälls in på två plastbleck, i Tripopos fall är de vita. Jag plockade isär mitt eget lilla stativ från Sirui och konstaterade att konstruktionen är av samma typ, enda skillnaden är att plastblecken är svarta.

Nu limmade jag tillbaka det skruvlås som hade släppt med vanligt tvåkomponents lim, Araldit. Sedan har stativet från Triopo fungerat som tänkt. Men min uppfattning om Triopo, Sirui har inte direkt ökat?

Jag har f.ö. beslutat att sälja mitt Sirui, inte för det är något fel på det men det känns inte bra längre?
Mitt gamla Sirui har vita plastbleck =)

Nej, det verkar inte som om plastblecken sitter särskilt bra. De verkar ditpressade? Kan tänka mig att om man släpper/ drar ut benen för "hårt" så är det de stötarna som får blecken att lossna till slut. Men inget man ska behöva räkna med på grejor med 6 års garanti. Jag tackar för tipset, just nu ligger ett bleck och skramlar runt i röret på mitt tubkikarstativ, ska försöka pilla ut det och limma dit det!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Köpte ett nytt stativ (Sirui N-3205X) för några månader sedan. Idag när jag skulle använda det gick ett av benen isär. Stativet var ihopfällt och jag skulle förlänga benen. Ett av benen kärvade och jag drog till lite. Då gick benet isär. Någon som varit med om detta och vet om det går att få ihop det igen på någont enkelt sätt? Hur gör man?
Sirui har väl sex års garanti så du borde kunna få det lagat, eller ännu troligare ett nytt ifall du reklamerar det.
 

bjorso

Aktiv medlem
Tack för beskrivningen. Jag tror jag just lyckades laga mitt stativ! Hoppas det håller nu.

Glidplattorna har en liten nabb som skall in i små hål i stativbenen. Konstruktionen ser inte speciellt hållbar ut, tycker jag. Nabbarna borde sticka ut mer så att de går in djupare i hålen.

Jag håller med, konstruktionen är väl i och för sig OK, men plastblecken, gliden, borde sitta fast bättre på bensektionen. Nu får man hålla dem på plats med fingarna innan sektionen förs in i nästa.

Om skruvlåset öppnas onödigt mycket ramlar benet ner och stoppas med en stöt och det måste slita på blecken. Är då limningen lite för dålig, ja då ramlar det ner på backen. Tur för oss att de var vita hos Triopo, annars hade vi inte hittat dem i fjällnaturen?

Triopo och Sirui ser ut på samma sätt, de tillverkas säkert i samma fabrik?
 

snap01

Aktiv medlem
gitzo har oxå liknande glidplattor o det började med att ett ben lossnade när jag drog ut det lite för långt bytte då ut dom två plattorna lite senare lossande även nästa ben trots glidplattorna sitter fast idag kan jag dra ut alla 3 benen. Sedan fick jag problem med att skruvarna upp till inte nöp till o efter man dragit åt dom massa gånger så blev dom utslitna varpå jag beställde två nya skruvar men innanmäte för (bara) 460 kr.

När jag skulle tycka ut innanmätet så släppte det lite på mitten se bild.

Oavsett gitzo eller ej dom benen kan oxå lossna trots en prislapp på 7500 kr o det är gitzo finare serie med kolfiber. I väntan på reservdelar så köpte jag ett benro kolfiber föregångaren till denna
http://hegethorns.e-line.nu/Meny/Stativ/Stativ/Fotostativ/Benro_stativ_TMA28C_Mach3?id=52TMA28C

o det är typ en gitzo kopia o den har funkat bra o bilderna är lika skarpa som förut men skruvarna behöver dras åt lite oftare än på gitzo. Det gitzo jag har är föregångaren till denna
http://hegethorns.e-line.nu/Meny/Stativ/Stativ/Fotostativ/Gitzo_Mountaineer_eXact_GT2542_kolfiber?id=8024221621037

och vad ska jag säga om gitzo? ett lätt o bra stativ håller rätt många år utan problem jag har väl haft mitt nu i typ 6 år men använder det väldigt mycket visserligen nästan bara inomhus. Men nu har jag även benro o märker egentligen ingen större skillnad väger typ lika lite o är stadigt o skruvlåsen till benen funkar hur bra som helst. Det är ca 2 år gammalt nu.
Jag kommer säkert köpa ett nytt gitzo ändå men hittills håller mitt benro bra.
 

Bilagor

J O Härnström

Aktiv medlem
Nu blev jag lite skrämd eftersom jag precis har landat hem ett nytt Sirui R-3213X .
Stativet kan användas utan mittpelare, med mittpelare eller med nivelleringsskål.
Sen tidigare har jag ett enbensstativ från Sirui som verkar hålla hög kvalitet.
Mitt nya stativ fungerar mycket bra. Låsning släpper genast med litet snäpp och jag behöver vrida ca 1/3 varv. Likadant så låser benen vid en enkel vridning.
Jag antar det är något fel på stativet från början om något ben är trögt att dra ut, det ska löpa ut lätt.
 
ANNONS