Annons

Ersättare till Aperture?????

Produkter
(logga in för att koppla)

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
För att undvika diskussion om det: Nej Aperture är inte det optimala programmet!!!

Men det har tjänat mig väl. Det har importerat och råkonverterat mina bilder. Det har mer än väl de funktioner jag behöver för att redigera mina raw-bilder. Det har en hyfsad struktur för lagring. Det backar upp mina bilder via Time Machine och det ger mig väldigt smidig möjlighet till säkerhetskopiering via "Vault-funktionen" . Kort sagt det gör vad jag behöver. Än så länge tuffar och går Aperture mer än väl på min 5 år gamla iMac men så småningom blir det ny dator, nytt iOS eller nåt annat som krånglar till det. Sålunda ivl jag nu byta till et mer framtidssäkert system, så vad väljer jag då?

L
 

PMD

Aktiv medlem
Apple tycker att du ska ersätta Aperture med Photos, men jag är lite tveksam till att det är ett bra byte.
 

hornavan

Aktiv medlem
Det f inns ett nytt program som heter Picktorial som verkar bra, testa en gratismånad. Finns på app-store och kostar 259 spänn.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag gillar/gillade Aperture. Hanterade råfiler väldigt snyggt och gav bra drag i filerna redan från scratch. Jäkligt synd att Apple inte fortsatte. Deras Photos är ingenting i jämförelse.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag gillar/gillade Aperture. Hanterade råfiler väldigt snyggt och gav bra drag i filerna redan från scratch. Jäkligt synd att Apple inte fortsatte. Deras Photos är ingenting i jämförelse.
Tyvärr så har Apple (iaf till en viss del) bytt lite fokus av målgrupp ifrån att ha varit personer verksamma inom kreativ produktion till numera främst mode- och cafébloggare.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag fantiserade om ett Aperture med Nikons NEF-motor, Picture Control samt Niks u-points.

Aperture lades ned. Google köpte Nik och Nikon fick lägga ner sin CNX2.
Googles Nik-svit går visserligen att köra på Aperture och via omvägar även på Apples Bilder men någon framtidslösning är det inte.

Jag har testat så många olika raw-framkallare men trivs inte med någon. Kanske möjligen Capture One.
Men blev annars mest irriterad på programmens gränssnitt eller deras oförmåga att plocka fram bilddatat så som Nikons CNX2 kunde göra. Det var inget roligt proglem med den var en väldigt bra start på bildkvalité.

Prenumerationslösningar eller några skumma molnidéer ger jag mig inte in i.
Det finns en del gratisframkallare som t.ex. Darktable som har lite kul funktioner men även om de skiner för att vara open source så räcker de inte.

Capture One är dyr men kanske värd det? Deras Media One för arkiv är dyrt.
Adobe vill jag inte krypa ner i sängen med.
Polarr är simpel att arbeta med men kanske inte så kraftfull.
Darktable är gratis, kraftfull till viss del men behöver testa mera i den.


Kanske skulle men fortsätta med Bilder men bara för arkiv och sedan en fristående framkallare.
Får ångest och blir stressad av behöva grotta i sådant här.
 

rnyholm

Avslutat medlemskap
Jag var också en vän av Aperture och efter den försvann använde jag Lightroom. Lärde mig programmet och nöjde mig med resultatet. Hade en iMac med 32 gb minne och allt funktionerade. Blev tvungen att byta till en MacBookPro och tog 8 gb ram. Datorn fanns i butiken och tänkte att 8 gb räcker säkert. Lightroom klarade inte av 8 gb utan jag fick framkalla tålamod för att kunna vänta ut väntandet.

Tog en ny början med Capture One 9 och till den räckte 8 gb. Dessutom har jag märkt att resultatet blir bättre med C1 än Lightroom.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Jag fantiserade om ett Aperture med Nikons NEF-motor, Picture Control samt Niks u-points.

Aperture lades ned. Google köpte Nik och Nikon fick lägga ner sin CNX2.
Googles Nik-svit går visserligen att köra på Aperture och via omvägar även på Apples Bilder men någon framtidslösning är det inte.

Jag har testat så många olika raw-framkallare men trivs inte med någon. Kanske möjligen Capture One.
Men blev annars mest irriterad på programmens gränssnitt eller deras oförmåga att plocka fram bilddatat så som Nikons CNX2 kunde göra. Det var inget roligt proglem med den var en väldigt bra start på bildkvalité.

Prenumerationslösningar eller några skumma molnidéer ger jag mig inte in i.
Det finns en del gratisframkallare som t.ex. Darktable som har lite kul funktioner men även om de skiner för att vara open source så räcker de inte.

Capture One är dyr men kanske värd det? Deras Media One för arkiv är dyrt.
Adobe vill jag inte krypa ner i sängen med.
Polarr är simpel att arbeta med men kanske inte så kraftfull.
Darktable är gratis, kraftfull till viss del men behöver testa mera i den.


Kanske skulle men fortsätta med Bilder men bara för arkiv och sedan en fristående framkallare.
Får ångest och blir stressad av behöva grotta i sådant här.
Ångest och stress var ordet sa Bull! Jag vill jobba med bilder inte fundera på vilka programvaror jag skall ha och hur dom fungerar (eller felfungerar) ihop

I brist på bättre lever jag just nu med Bilder och ju mer jag läser på om det, ju mer kräsen blir jag med att välja nåt annat, då skall det va rejält bättre! Upptäckte idag att jag även kan jobba med skärpa i Bilder. Men visst nån fullvärdig ersättare till Aperture är det ju inte men inte kass heller
 

Spooked

Aktiv medlem
Jag är fortfarande sorgsen över att Aperture inte utvecklas och jag kan inte använda det med Eos5D mkIV. Jag har kört Lightroom/PS sen i några månader och det är ok men fortfarande mer trögjobbat och kräver mer av hårdvaran i datorn. Dessutom är jag inte så positiv till att det (i princip) kräver en prenumeration.

Bilder var ett stort skämt i början men börjar bli acceptabelt om än långt ifrån en ersättare.

/Erik
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag är fortfarande sorgsen över att Aperture inte utvecklas och jag kan inte använda det med Eos5D mkIV. Jag har kört Lightroom/PS sen i några månader och det är ok men fortfarande mer trögjobbat och kräver mer av hårdvaran i datorn. Dessutom är jag inte så positiv till att det (i princip) kräver en prenumeration.

Bilder var ett stort skämt i början men börjar bli acceptabelt om än långt ifrån en ersättare.

/Erik
Fast borde det inte funka redigera 5D4 med senaste Sierra? Eller ligger stöder i själva Aperture kanske?
 

iSolen.se

Guest
...

Jag har testat så många olika raw-framkallare men trivs inte med någon. Kanske möjligen Capture One.
Men blev annars mest irriterad på programmens gränssnitt eller deras oförmåga att plocka fram bilddatat så som Nikons CNX2 kunde göra. Det var inget roligt proglem med den var en väldigt bra start på bildkvalité.

...
Varför kör du inte CNX2? Jag kör den fortfarande för D800 och äldre kameror.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag är fortfarande sorgsen över att Aperture inte utvecklas och jag kan inte använda det med Eos5D mkIV. Jag har kört Lightroom/PS sen i några månader och det är ok men fortfarande mer trögjobbat och kräver mer av hårdvaran i datorn. Dessutom är jag inte så positiv till att det (i princip) kräver en prenumeration.

Bilder var ett stort skämt i början men börjar bli acceptabelt om än långt ifrån en ersättare.

/Erik
Får man ångest av att byta program så skulle jag inte satsa på Apples egna som en "framtidssäker" lösning. Inget problem med att satsa på Mac (kör det själv) och OS X, men jag skulle personligen inte våga satsa på Apples "professionella" programvaror.

Detta oavsett om de heter "Aperture", "Photo" eller "Bilder" (om du kör svenskt OS X). Finns en stor risk att Apple plötsligt lägger ner en applikation för att snabbt satsa på något annat nytt som de (läs många av deras nya kunder) tycker är roligare.

Apple satsar idag lite mer fokuserat på modebloggande cafépersoner än på produktiva kreativa skapare (som tidigare var lite större fokus på) som främsta målgrupp. Denna omfokusering kommer att få konsekvenser för deras framtida produkt- och tjänsteutbud (är min uppfattning och extrapolation av deras agerande).

Kör gärna kvar på Mac/OS X, men nu när du ändå tar omaket att byta program (kan förstå att det är besvärligt) satsa då på ett erkänt professionellt program som har bättre långlivade utsikter och långsiktiga planer på marknaden.

Gör inte inte om samma potentiella misstag två gånger (är mitt personliga råd).
 

hornavan

Aktiv medlem
Får man ångest av att byta program så skulle jag inte satsa på Apples egna som en "framtidssäker" lösning. Inget problem med att satsa på Mac (kör det själv) och OS X, men jag skulle personligen inte våga satsa på Apples "professionella" programvaror.

Detta oavsett om de heter "Aperture", "Photo" eller "Bilder" (om du kör svenskt OS X). Finns en stor risk att Apple plötsligt lägger ner en applikation för att snabbt satsa på något annat nytt som de (läs många av deras nya kunder) tycker är roligare.

Apple satsar idag lite mer fokuserat på modebloggande cafépersoner än på produktiva kreativa skapare (som tidigare var lite större fokus på) som främsta målgrupp. Denna omfokusering kommer att få konsekvenser för deras framtida produkt- och tjänsteutbud (är min uppfattning och extrapolation av deras agerande).

Kör gärna kvar på Mac/OS X, men nu när du ändå tar omaket att byta program (kan förstå att det är besvärligt) satsa då på ett erkänt professionellt program som har bättre långlivade utsikter och långsiktiga planer på marknaden.

Gör inte inte om samma potentiella misstag två gånger (är mitt personliga råd).
Final Cut Pro?
 
ANNONS