Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSC-RX100 II - produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Brushan

Ny medlem
Hejsan,

Jag är på jakt efter en bra kamera till ett pris runt 5000:- som går att använda till produktfotografering. Produkterna består av både små och stora föremål, allt från visselpipor till jaktvapen och kläder - bilderna kommer att användas i en e-handel.

Blev rekommenderad att spana in Sony Cyber-shot DSC-RX100 II men han påpekade att han inte var någon expert men att han själv använder en sådan kamera och är nöjd med den.

Har ni några invändningar på kameran eller tycker ni att det finns fler alternativ som jag bör spana in? Är inte helt säker på vilka specifikationer som är viktiga när man pratar om fotografering.

Tacksam för hjälp.
 

johan-vall

Aktiv medlem
Jag skulle satsa på en sony a5100 med ett sony e 30/3,5 macro, landar på 6k men är ett mycket kompetent paktet. Alternativt en RX100 som du redan blivit tipsad om.
 

Ventures

Aktiv medlem
Fördelen med kompaktkamera är ju att den är lätt att ta med, vilket kanske inte är det första man tänker på för produktfoto. På övriga parametrar är det en kompromiss (jämfört med systemkameran) . RX-100 är inte den sämsta kompakten och tar absolut bilder som kan användas för webben (och bättre). Men optiken är kanske inte optimal för produktfoto och den kan inte fjärrutlösas. Ljussättning kan visserligen ordnas med slavblixtar då den inbyggda blixten sitter där den sitter. Så svar ja, RX-100 kan funka, men en systemkamera är att föredra, tycker jag.
 

Brushan

Ny medlem
Tack för svaren.

Mediamarkt säljer ett Canon EOS 1300D 18-55 DC III KIT för 3990:-, jag har läst några recensioner och det ska visst vara en bra nybörjarkamera. Vad tycker ni om den?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Mediamarkt säljer ett Canon EOS 1300D 18-55 DC III KIT för 3990:-,
Köp inte en systemkamera med objektiv utan skakreducering (objektivet har IS i namnet om det är Canon, VR om det är Nikon). Jag är inte heller säker på hur det paketet klarar riktigt små föremål, som en visselpipa.

Jag tror nog att en hyfsat avancerad kompaktkamera skulle passa bra för de uppgifterna du beskrev.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vad som är viktigt vid produktfoto är nog mera ljussättning än kamera. Kanske ett par softboxar antingen med fast fotolampsljus eller studioblixtar med inställningsljus. Fast ljus billigare och förmodligen enklare att använda för nybörjare, men det blir varmt i studion efter ett tag.

Kameran du väljer bör inte ge för stora bildfiler eftersom de då blir för tunga att ladda om din kund sitter på en usel mobiluppkoppling. RX100 ii duger säkert, men den är lite overkill. Du lär behöva minska antalet megapixel i t.ex. Adobe Lightroom för att bilderna inte ska bli för stora.
Den har vad jag vet inga möjligheter att ansluta blixt, så du blir hänvisad till fotolampor
Skulle föreslå att du istället försökar hitta en gammal begagnad Olympus Pen E-P1 hus och Olympus 60 mm makro objektiv på e-bay. Det kommer att ge mindre filer som är snabbare att läsa in i datorn och att bearbeta.

Men i stort sett vilken kamera som helst som kan ställa in avståndet tillräckligt nära kommer att fungera. Den behöver inte kunna ger mer än fem sex megapixel om du bara ska använda bilderna på webben. Du bör även kunna ställa in bländare och tid manuellt, så att du kan få samma exponering på alla dina bilder. Ska du arbeta med blixt behöver den även ha en tillbehörssko som eller pc kontakt där du kan koppla in en studioblixt.
 
ANNONS