Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Wohlfie

Aktiv medlem
Håller på letar en smidig kamera som ändå går att få bra kvalite på bilderna.

Använder just nu D7100, Dock så finns det ingen smidighet alls i detta.
Visst får man bra bilder. Men man har börja dra sig från att ta med denna då man har barn.
Är man själv och ska fotografera något så är det omöjlighet att hålla koll på 2 barn.

Så nu tänkte jag lägga dessa prylar på is ett tag, och köpa mig en smidig kamera.
Men finns ju så himla många att välja på.
Vill kunna få bra kvalite.
Snabb, Bra batteri tid, sökare för soliga dagar.

Kolla på dessa
Sony Cybershot DSC-RX100 III
Panasonic Lumix DMC-TZ100 svart

Nikon DL24-500
Denna är kanske inte så super smidig men ändå kompakt.

Någon som använt dessa och kan ge lite info?

Eller tipsa om fler modeller att titta på.

Pris ide : 8000-10000
 

iRebecka

Guest
Jag tittar själv på TZ100 och DL24-500. Frågan är om det är vad du söker dock. Du nämner bara snabb, bra batteritid och sökare. TZ100 och DL24-500 marknadsförs för sitt omfång. Om det inte är ett krav bör en kamera med mindre omfång passa bättre eftersom en sån kamera istället är snabbare och mer ljusstark. Personligen är jag ute efter just större omfång så jag tittar på TZ100 och DL24-500.

Utöver RX100 III har du även Panasonic Lumix DMC-LX100. LX100 har större sensor och erbjuder filmning i 4K om det är något du bryr dig om. Sen finns Canon PowerShot G5 X.
 

Wohlfie

Aktiv medlem
Det vart en RX100 III
Kommer passa bra till att ta med på lite äventyr..
Den slår mobil kameran :)
 

hornavan

Aktiv medlem
Blev just med en TZ100 och imponeras av mängden finesser. Har bara hunnit testa några, en som jag gillar är den som tar bilder INNAN jag trycker på avtryckaren; magiskt. Nu skall jag ut och fota hoppande fiskar-:)
 

martinot

Aktiv medlem
Jo TZ-100 är en mycket intressant kamera som jag själv kikat på. Väldigt starkt alternativ till just RX-100-serien, fast med lite större och mer användbart zoomomfång (på bekostnad av ljusstyrka och lite skärpa). Lite sämre EVF än RX-100, men å andra sidan så har jag aldrig varit helt förtjust i hur man måste fälla upp och ner EVF:en på RX-100-serien (speciellt då det är en tvåstegsprocess). Även om jag tycker att EVF:en är lite sämre på TZ-100 så gillar jag att den alltid snabbt är där och på plats när man skall fota ett ögonblick som dyker upp.

Grattis även till dig för en väldigt fin kompakt (som jag gärna själv hade haft)! :)
 

iRebecka

Guest
Blev just med en TZ100 och imponeras av mängden finesser. Har bara hunnit testa några, en som jag gillar är den som tar bilder INNAN jag trycker på avtryckaren; magiskt. Nu skall jag ut och fota hoppande fiskar-:)
Vad kul. Är också sjukt intresserad av TZ100. Det verkar inte finnas någon likvärdig kamera. Kommer till 98% köpa när jag har råd.
 
ANNONS