Annons

Sinnesjuk timelapse med GoPro

Produkter
(logga in för att koppla)

henriknilsson

Aktiv medlem
God afton

Jag planerar att under en två veckors bilresa i Nordnorge (Kiruna-Treriksröset-Nordkapp-Tromsö-Andenes-Lofoten-Narvik-Abisko-Kiruna) varje dag göra en time lapse med min GoPro Hero 3 under de ca 3-5 timmars biltur varje dagsetapp kommer innebära.

Jag har dock flera rejäla funderingar och åker om ca en vecka, så börjar bli stressigt.

1. Hur kan man synkronisera/kombinera/sätta ihop de ca 14-15 separata Timelapse-tagningar som kommer följa av att göra en-två timelapse per dagsetapp med bilen, till en stor total timelapse fil från hela resan med alla de 14-15 timelapse tagningarna sammansatta?

2. Rek. inställningar? Hört att 1080 p och 12 Megapixel (max upplösning på en GoPro 3 )och 0,5 bilder/sekund är optimalt för att inte få för hackigt drive lapse, Men jag kommer köra bil med time lapse i ca 50 timmar (180 000 sekunder). Med ett så kort bildintervall kommer det bli 360 000 bilder och jag har svårt att se att jag t.o.m. efter komprimering och upphöjning av uppspelningshastigheten kommer lyckas få en videofil kortare än 10 minuter.

Tack på förhand
 

reboot81

Aktiv medlem
Fundera lite på vilket slutresultat du vill uppnå. Kika på andra filmer på youtube och se vad de har kört med för inställningar. En bild varannan sekund ger olika resultat beroende på om man kör stadstrafik i lugnt tempo eller full fart på landsväg.

En timelapse på 10min får vara sjukt intressant för att jag skall orka kika på den.
 

holycrap

Aktiv medlem
God afton

Jag planerar att under en två veckors bilresa i Nordnorge (Kiruna-Treriksröset-Nordkapp-Tromsö-Andenes-Lofoten-Narvik-Abisko-Kiruna) varje dag göra en time lapse med min GoPro Hero 3 under de ca 3-5 timmars biltur varje dagsetapp kommer innebära.

Jag har dock flera rejäla funderingar och åker om ca en vecka, så börjar bli stressigt.

1. Hur kan man synkronisera/kombinera/sätta ihop de ca 14-15 separata Timelapse-tagningar som kommer följa av att göra en-två timelapse per dagsetapp med bilen, till en stor total timelapse fil från hela resan med alla de 14-15 timelapse tagningarna sammansatta?

2. Rek. inställningar? Hört att 1080 p och 12 Megapixel (max upplösning på en GoPro 3 )och 0,5 bilder/sekund är optimalt för att inte få för hackigt drive lapse, Men jag kommer köra bil med time lapse i ca 50 timmar (180 000 sekunder). Med ett så kort bildintervall kommer det bli 360 000 bilder och jag har svårt att se att jag t.o.m. efter komprimering och upphöjning av uppspelningshastigheten kommer lyckas få en videofil kortare än 10 minuter.

Tack på förhand
Timelapse är nog bäst att betrakta som en film redan från första början. Kamerainställningar bör således väljas med det i åtanke. Och precis som reboot81 skriver så kan det vara bra att utgå ifrån önskat resultat.

Med en uppspelningshastighet på 25 bilder per sekund behövs 15000 bilder för 10 minuter film. Tio minuter är en rätt så lång film att titta på. Kanske för lång? Att ta 360 000 bilder och sedan försöka sålla bort 95% låter svårt. Det kanske blir lättare om man renderar filmklipp av varje del och sedan klipper till den som man önskar.

Vad gäller kamerainställningar så har jag lärt mig att man bör ha en slutartid som är ca dubbla antalet bilder per sekund. Om man filmar i 25 bps så är alltså 1/50s eller 1/60s lagom. Det är en rätt lång slutartid men om man har en kortare så kan filmen kännas hackig. I mitt timelapsförsök (har experimenterat en gång) så fick jag använda bländare 14 eller mindre för att få bra exponering. Om man inte vill ha så liten bländare är ett ND-filter bra att ha, något som jag inte hade tillgång till.

En annan sak jag upptäckte var att mina bilder hade fel format. Slutresultatet jag ville ha var en HD-film, alltså 16:9, medan mina bilder var 3:2. Inget stort problem då jag ändå behövde efterbehandla dem i RAW-konverterare och då kunde passa på att beskära dem också. Det tog dock en bra tag att generar alla bilder (flera timmar) och då var det bara drygt 1000 bilder totalt.

Min upplevelse av mina experiment med film (inklusive timelapse) är att det som ser bra ut på en bild inte alltid funkar bra i film. I stillbilder tycker jag om kontrastrika motiv med fina skuggor medan jag i mina filmer ofta får dra ner kontrasten för att det ska se bra ut. Om man vill försöka komma undan med så lite efterbehandling som möjligt (kan ju bli jobbigt med för många bilder) så bör man ha rätt inställningar redan i kameran. Här rekommenderar jag att testa.

Vad gäller att skapa video av bilderna så finns det många bra program som gör sådant. Jag använder Davinci Resolve som går att ladda ner gratis för icke kommersiellt bruk. Se till att alla bilderna för varje enskild timelapse är numrerade i serie (xxx_0001, xxxx_0002, etc.) så identifierar Resolve bildserierna som klipp. Sedan kan du redigera ihop dem till en film och även blanda med vanliga filmklipp, lägga på musik, klippa, färgjustera och ha dig. Nu har jat inte testat något annat men det kan nog vara bra att bilderna har rätt slutgiltig storlek innan du gör detta.

Det här blev mer en kort sammanfattning av mina egna erfarenheter av film och timelapse än några riktiga tips, men kanske hjälper det lite i alla fall. Ska dock påpeka att jag använder en FF-DSLR och ingen actionkamera, men teorin borde vara den samma.

Filmtips som jag fann användbara även för timelapse:
https://www.youtube.com/watch?v=8gHxZh7kjic
https://www.youtube.com/watch?v=1ufPJk0MxJ4
https://www.youtube.com/watch?v=QjnvY2PjsFE

Min timelapsefilm:
https://www.youtube.com/watch?v=I9r0uVxQ4vY

/P
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1 är enkelt. Du behöver en videoprogramvara, finns massor. Vet ingen som är bra som är gratis.
2 ström? minneskort?
3 Det är olagligt i Sverige om jag har förstått det rätt. Norge vet jag inte men kolla det först NOGA. Norska polisen tar böterna på plats om jag kommer ihåg rätt, eller var det Finska?
4 Jag måste nog tyvärr hålla med tidigare skribent och skulle fundera över intresset att se filmen.
 

Hankki

Aktiv medlem
3 Det är olagligt i Sverige om jag har förstått det rätt. Norge vet jag inte men kolla det först NOGA. Norska polisen tar böterna på plats om jag kommer ihåg rätt, eller var det Finska?
I finland får man bankgiro om man får böter men dash cam är tillåtet här ännu.
 

Hankki

Aktiv medlem
Jag tror det i alla fall. Vi är ju lite tröga här i finland när det gäller nymodigheter så det är väl definitionen om det räknas som övervakning ifall bilen är i rörelse.
Jag försökte söka lite men det är inte så lätt att hitta i lagtexterna :)
 

henriknilsson

Aktiv medlem
Först och främst vill jag tacka för svaren.

Sedan är det med bestörtning jag börjar nysta i att det faktiskt kan vara olagligt, ska man inte kunna få använda en GoPro i resesyfte längre utan att det ska göras intrång i integritet och massa trams etc jag menar, jag får ju nästan tankarna till Sovjetunionen 1956 där minsta lilla handling bevakades av staten för att få någonting att jämföra med. Detta känns som en skandinavisk grej. Såg massa youtubeklipp (förvisso i USA) som gjort liknande timelapses i bilturer från öst- till västkusten och tänkte att man kan göra nåt liknande här. Minneskort har jag 3 st om 64 gb och sen kan man ladda ner på datorn och hårddisken varje dag för att försäkra sig om plats. Ström har jag säkrat med lång USB sladd till cigarettuttaget, sen har jag också en portable charger på 15 mAh och 3 batterier

En triple mount sugkropp är redan beställd och påväg från New York så i vilket fall som helst kommer jag ta chansen och göra timelapsen från bilen. Får fundera över hur jag kan få ner videoklippet till ca 4 minuter, max 5, vilket jag tror är en maximal tid man kan uppehålla publiken idag. Det blir en jäkla snabb uppspelningshastighet i alla fall med 360 000 bilder :)
 

reboot81

Aktiv medlem
3600000 bilder i en <10 min timelaps blir nog ryckigt då det kommer hoppa i den takt att man inte hinner se och hänga med.
Vad sägs om ett par intressantare stycken, tex ett par sekunder där du kör igenom ett par tunnlar växlat med när du dö kör i vackra skogar, upp på fjället, hur solen dippar ner för att sedan stiga upp igen, ett par sekunder på någon annan vacker vy eller där vägen är speciell på något sätt.

Bara för att det är tekniskt möjligt att baka ihop hela din resa i bilder så behöver det inte bli bra eller överskådligt.

Det svåra är inte att fånga bilderna utan att fånga intresse genom att välja ut intressanta stycken och leverera dessa i ett lämpligt format.

12MP behöver du endast om du skall beskära eller göra Ken Burns på materialet. 1080 är tillräckligt för film, kanske snäppet högre storlek så du kan beskära och räta ut bilden.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Först och främst vill jag tacka för svaren.

Sedan är det med bestörtning jag börjar nysta i att det faktiskt kan vara olagligt, ska man inte kunna få använda en GoPro i resesyfte längre utan att det ska göras intrång i integritet och massa trams etc jag menar, jag får ju nästan tankarna till Sovjetunionen 1956 där minsta lilla handling bevakades av staten för att få någonting att jämföra med.
Tänk om en kamera monterades på alla taxibilar och lokalbussar. Det om något skulle vara att bevaka minsta lilla handling. Tänker man efter tycker jag att det är helt rimligt att det inte ska gå att övervaka på allmän väg hur som helst.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tänk om en kamera monterades på alla taxibilar och lokalbussar. Det om något skulle vara att bevaka minsta lilla handling. Tänker man efter tycker jag att det är helt rimligt att det inte ska gå att övervaka på allmän väg hur som helst.
Det har de väl redan?
Personligen kan jag tycka att det är bra att olyckor filmas. Det blir liksom svart på vitt vad som egentligen hände.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Det har de väl redan?
Personligen kan jag tycka att det är bra att olyckor filmas. Det blir liksom svart på vitt vad som egentligen hände.
Det är ju en avvägning. Det skulle ju kunna vara bra om FRA övervakade precis all vår kommunikation också, då skulle det vara enkelt att bevisa om man blir utsatt för bedrägeri. Personligen föredrar jag att inte vara övervakad.

Artikeln som länkas ovan nämner att ett bussbolag inte fick tillåtelse att montera en kamera för att filma framför bussen då det strider mot lagen. Har saker och ting ändrats?
 

henriknilsson

Aktiv medlem
Det är ju en annan diskussion i och för sig men jag är av den bestämda uppfattningen att min lilla GoPro inte kommer utgöra ett hot mot varelsen den nationella säkerheten eller mot någon enskild individ. Vidare tycker jag man ska skilja på privatpersoner och statliga myndigheter, SL, som systematiskt samlar information (om de nu gör det) genom diverse kameror osv i och på bussar. Syftena skiljer sig åt med bruket av materialet. Jag har föga intresse av att använda mitt material för att bistå polisen i brottsutredningar lika lite som jag har intresse av att dela med mig mitt material till den ryska säkerhetstjänsten såvida jag inte är en rysk spion. Give me a break, please. Vi har en regel för allting här uppe i norden på gott och ont. Det är sanningen och ibland tas det till absurda nivåer.

Det är min åsikt i frågan, men det är ju intressant om folk tycker olika.

Allt gott
 

El-Bonko

Aktiv medlem
12MP behöver du endast om du skall beskära eller göra Ken Burns på materialet. 1080 är tillräckligt för film, kanske snäppet högre storlek så du kan beskära och räta ut bilden.
Å andra sidan, YouTube klarar numera 4K, så varför inte använda dig av det? Det lär i och för sig öka renderingstiden en hel del, men det blir en snyggare slutprodukt.

Vad gäller längden på filmen, jag skulle personligen gärna se en timelapse på 10 minuter. Landskapet där uppe är verkligen imponerande, så det blir knappast tråkigt. Snarare är risken att effekten går förlorad om det går för snabbt, så att bergen susar förbi innan man ens hinner se dem.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag håller med om att rent tekniskt är detta fullt möjligt, förstås.

Jag håller med om att rent innehållsmässigt måste detta ha väldigt lätt för att bli en riktigt tråkig tillställning. Bättre då att välja vissa intressanta partier, som föreslogs ovan.

Jag håller med om att rättsläget är en aning oklart, men det är i alla fall säkert att de senaste domsluten i liknande frågor säger att det här är inte tillåtet i Sverige.
 

kiwi

Aktiv medlem
Tänk om en kamera monterades på alla taxibilar och lokalbussar. Det om något skulle vara att bevaka minsta lilla handling. Tänker man efter tycker jag att det är helt rimligt att det inte ska gå att övervaka på allmän väg hur som helst.
Tänk om alla hade en kamera i bakfickan och när som helst kunde ta upp den och fotografera och filma vad som helst och vem som helst.

Eller vänta... det har vi ju redan. Hjälp! Tänk, vilka hemskheter som kan inträffa!

Nåväl. Tramsigt nog är lagstiftningen mer inriktad på själva tekniken och hur en kamera är uppsatt, än på vad man filmar, varför och vad man eventuellt kommer att använda materialet till. Det innebär att det är strängeligen förbjudet att ha en videokamera fast monterad i bilen, men det är helt och fullt tillåtet att hålla samma videokamera i handen och filma. Även om man filmar exakt samma saker, med samma utsnitt och med samma intentioner.

Så en lösning för TS är att låta en passagerare hålla i kameran under hela tiden... ;)

(Det är samma problem för oss som fotograferar och filmar med drönare. Så fort man lyfter en millimeter ovanför marken, så är det »kameraövervakning«. Så. Jävla. Tramsigt. Men det är en annan diskussion.)


/ Kiwi
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Tänk om alla hade en kamera i bakfickan och när som helst kunde ta upp den och fotografera och filma vad som helst och vem som helst.

Eller vänta... det har vi ju redan. Hjälp! Tänk, vilka hemskheter som kan inträffa!

Nåväl. Tramsigt nog är lagstiftningen mer inriktad på själva tekniken och hur en kamera är uppsatt, än på vad man filmar, varför och vad man eventuellt kommer att använda materialet till. Det innebär att det är strängeligen förbjudet att ha en videokamera fast monterad i bilen, men det är helt och fullt tillåtet att hålla samma videokamera i handen och filma. Även om man filmar exakt samma saker, med samma utsnitt och med samma intentioner.

Så en lösning för TS är att låta en passagerare hålla i kameran under hela tiden... ;)

(Det är samma problem för oss som fotograferar och filmar med drönare. Så fort man lyfter en millimeter ovanför marken, så är det »kameraövervakning«. Så. Jävla. Tramsigt. Men det är en annan diskussion.)


/ Kiwi
Fast det är en jäkla skillnad på att att plocka fram en kamera och filma när något intressant händer kontra att filma precis allt, hela tiden, alltid. Jag ser inget konstigt med att en kollega tar ett kort på mig när jag sitter på jobbet men jag hade inte accepterat att jag blev filmad när jag sitter vid skrivbordet.
 
ANNONS