Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländarval vid foto med mobilkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Så vitt jag vet är en av de största nackdelarna med att fota med mobil att man inte kan styra skärpedjupet med något bländarval.
Jag undrar om det fortfarande är så. Jag är ju kanske inte helt uppdaterad. Finns det numera mobilteknik som på nåt sätt efterliknar bländarval? Någon som vet? Och hur funkar detvi så fall?
 

Mats G

Aktiv medlem
Med de väldigt små sensorerna och mycket korta brännvidder som mobiler har, blir ju i princip allt skarp och det som hos Sony vid bl.2.0. Att göra optik än ljusstarkare blir nog bara dyrt i onödan. Har för mig att det finns appar som "suddar bakgrund".
 

Goore

Aktiv medlem
Huawei P9 som jag själv har dubbla kameror och kan så sätt mäta avståndet till objekt och sen lägga på en falsk oskärpa som ser bättre ut på många andra mobil kameror.
Finns en nyhetsartikel om den har på fotosidan.
 

nonno

Aktiv medlem
Jag har en gammal Lumia 1020 och på den kan man ställa in vitbalans, iso, exponeringskompensation, slutartid samt en funktion där du kan välja skärpedjupet. Den är på 41 megapixel, har bildstabilsering och en ovanligt stor sensor. En Xenon-blixt (+ LED-blixt) som du kan styra manuellt. Det här är en mobil som har 3 år på nacken. Jag är rädd att den kanske inte har så lång livslängd kvar och letar därför efter en ersättare med samma möjligheter, men har hittills inte hittat något.
Hittar du något motsvarande, skriv gärna om det i den här tråden.
Vänligen
Nonno
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Eftersom sensorn är så liten och brännvidden är extra kort dels p g a detta och dels p g a vidvinkeln går äkta optiskt kort skärpedjup inte att få. Det torde vsra lite lättare att åtminstone få lite tunnare skärpedjup på nära håll i varje fall med DXO 1 eller Panasonic CM1 med 1" sensor. De andra har i bästa fall 1/2,3" eller 1/2,6" pyttesensorer. Huawei kan simulera det bättre än andra (föutsättningen finns i varje fall) tack vare paralax från 2 kameror.
 
ANNONS