Annons

Macroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Hebbesailor

Aktiv medlem
Hej!
Jag är intresserad av macrofotografering och har ett Canon EF-S 60/2,8 som jag är mycket nöjd med. Jag har emellertid fastnat lite för just insektsfotografering och beslutat mig för att inhandla ett Tamron AF SP 90/2.8 VC USD, då jag läst och hört information att det skulle vara bättre för just det ändamålet. Så då till min fråga, har jag någon nytta/kompletterande användningsområde för mitt Canon 60 då, eller ska jag med glädje skänka detta till min dotter, som också är fotointresserad?

Vad säger ni?
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Tamron objektivet är ett bra val Har själv haft ett tidigare. Min fru och jag hade samtidigt även Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Det med röda ringen. Mycket bra - toppklass

Det finns flera bra men har inga erfarenheter från dem Det kan också vara vettigt att tänka till lite ang val av brännvidd

Din kameramodell framgår inte men har du en FF kamera kan nog 90mm vara i kortaste laget för just insekter. Har erfarenheter av Sigmas ljusstarka 180mm som är riktigt bra. Sigma har även en 150 mm som många är nöjda med.
 

Hebbesailor

Aktiv medlem
Tamron objektivet är ett bra val Har själv haft ett tidigare. Min fru och jag hade samtidigt även Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Det med röda ringen. Mycket bra - toppklass

Det finns flera bra men har inga erfarenheter från dem Det kan också vara vettigt att tänka till lite ang val av brännvidd

Din kameramodell framgår inte men har du en FF kamera kan nog 90mm vara i kortaste laget för just insekter. Har erfarenheter av Sigmas ljusstarka 180mm som är riktigt bra. Sigma har även en 150 mm som många är nöjda med.
Tack för svar!

Jag har en Canon 760D, så jag tror inte brännvidden blir problem då. Men frågan är om jag har något användningsområde får mitt Canon 60 när jag skaffat Tamron 90?
 

pdahlen

Aktiv medlem
För makro så tycker jag inte att du har så stor nytta av en 60 när du har en 90, skillnaden blir för liten i brännvidd. Jag har 40, 90 och 150 i makro och man ser en skillnad mellan dessa bilder, i huvudsak så får man mer en mättad bakgrund hur mer brännvidd man använder. Men även en med kortare brännvidd kan ge fina effekter med tex vattendroppar i bakgrunden som syns tydligare med kortare.

Jag hade ett 60/2,8 tidigare och fördelen med den var att man kunde ha den både som normal och makro, så var man på resa så var det så att jag endast hade med detta om man skulle vara lätt, så det är väl den enda fördel jag kan tänka på

Men det är väl inte fel att du gör dottern glad med ett objektiv, kanske kan du få låna den ändå
 

Hebbesailor

Aktiv medlem
För makro så tycker jag inte att du har så stor nytta av en 60 när du har en 90, skillnaden blir för liten i brännvidd. Jag har 40, 90 och 150 i makro och man ser en skillnad mellan dessa bilder, i huvudsak så får man mer en mättad bakgrund hur mer brännvidd man använder. Men även en med kortare brännvidd kan ge fina effekter med tex vattendroppar i bakgrunden som syns tydligare med kortare.

Jag hade ett 60/2,8 tidigare och fördelen med den var att man kunde ha den både som normal och makro, så var man på resa så var det så att jag endast hade med detta om man skulle vara lätt, så det är väl den enda fördel jag kan tänka på

Men det är väl inte fel att du gör dottern glad med ett objektiv, kanske kan du få låna den ändå
Jag har en 50 som normal, så jag tror jag gör dottern glad, hon älskar macro. Tack för ditt svar.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Dela

Skillnaden mellan 60 och 90 är inte jättestor när det gäller arbetsavstånd. Själv tycker jag 90mm fungerar bäst när man verkligen kan gå jättenära utan att krypen flyger iväg. t,ex. vid foto av ljusdrogade nattkryp. Vid dagfotografering av insekter skulle jag hellre komplettera med sigma 150mm. Längre arbetsavstånd, bra IS och kanonskärpa. Dessutom just nu fördelaktiga priser med blackfridayrabatt. Själv använder jag FF och crop med 90 och 180mm. Vid dagfoto av halvrädda kryp alltid 180mm (ibland med FF och ibland med 7DII/70D). Ni kan ju alltid dela 60mm-objektivet för det har ju också sina fördelar vid mera orädda motiv.
 

Hebbesailor

Aktiv medlem
Skillnaden mellan 60 och 90 är inte jättestor när det gäller arbetsavstånd. Själv tycker jag 90mm fungerar bäst när man verkligen kan gå jättenära utan att krypen flyger iväg. t,ex. vid foto av ljusdrogade nattkryp. Vid dagfotografering av insekter skulle jag hellre komplettera med sigma 150mm. Längre arbetsavstånd, bra IS och kanonskärpa. Dessutom just nu fördelaktiga priser med blackfridayrabatt. Själv använder jag FF och crop med 90 och 180mm. Vid dagfoto av halvrädda kryp alltid 180mm (ibland med FF och ibland med 7DII/70D). Ni kan ju alltid dela 60mm-objektivet för det har ju också sina fördelar vid mera orädda motiv.
Vilka fördelar menar du då?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vilka fördelar menar du då?
Fördelar kan vara att det är lättare att hålla stilla, ger ett skenbart längre skärpedjup. brännvidden passar bättre vid vissa motiv (t.ex. blommor och andra närbilder där man inte vill gå jättenära), passar bättre vid t.ex porträttfoto eller fotografering av större detaljer (större än ett par cm) som inte rör sig och 111 andra tillfällen. Brännvidden väljer man vid macrofotografering främst pga av arbetsavståndet.
 

Hebbesailor

Aktiv medlem
Fördelar kan vara att det är lättare att hålla stilla, ger ett skenbart längre skärpedjup. brännvidden passar bättre vid vissa motiv (t.ex. blommor och andra närbilder där man inte vill gå jättenära), passar bättre vid t.ex porträttfoto eller fotografering av större detaljer (större än ett par cm) som inte rör sig och 111 andra tillfällen. Brännvidden väljer man vid macrofotografering främst pga av arbetsavståndet.
Ok, jag är med! Tack för svar.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Tack för svar!

Jag har en Canon 760D, så jag tror inte brännvidden blir problem då. Men frågan är om jag har något användningsområde får mitt Canon 60 när jag skaffat Tamron 90?
Skulle själv inte ha två makroobjektiv med brännvidd så nära varandra. Ett omkring 100mm täcker nog bägge behoven. Ett normal runt 50mm (FF) för landskap behöver man ju "alltid". För din kamera skulle jag istället välja en riktigt bra ljusstark 35mm för just det ändamålet.

Glömde säga att ett bra makro runt 100 mm lika gärna skulle kunna kallas porträtt objektiv.
 

Hebbesailor

Aktiv medlem
Skulle själv inte ha två makroobjektiv med brännvidd så nära varandra. Ett omkring 100mm täcker nog bägge behoven. Ett normal runt 50mm (FF) för landskap behöver man ju "alltid". För din kamera skulle jag istället välja en riktigt bra ljusstark 35mm för just det ändamålet.

Glömde säga att ett bra makro runt 100 mm lika gärna skulle kunna kallas porträtt objektiv.
Så jag är rätt på det med att använda mitt nya 90 för makrobehovet, och eventuellt komplettera med 35 som normal?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ja, skaffar du ett 90 mm makroobjektiv kommer du väldigt sällan att känna behov av ditt 60 mm makro. Det kommer att vara av avsevärt högre värde för din dotter i London.
 

lonian

Aktiv medlem

unoengborg

Aktiv medlem
Kan inte riktigt se att du behöver både 60 och 90. Själv hade jag nog dock valt längre brännvidd än 90 för insekter. Använder själv ofta Nikons 105/2.8 micro i kombination med TC-20E III telekonverter.
Så något kring 200 är nog mer lagom.
 

Acei

Aktiv medlem
Skulle köra Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM och köpa till en Raynox DCR-250 Macro om man vill ha större förstoring.
 

Hebbesailor

Aktiv medlem
Tack alla för er input här. Det blir en julklapp till dottern och jag kommer att glädjas åt mitt nya Tamron 90. Jag kör efter devisen att när något nytt kommer in ska något gammalt ut, om jag inte har någon nytta av det.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Äger ett 105 macro av Nikon och tycker det är svårt att behålla skärpa över hela bilden.
Kan gissa att ett vidare macro objektiv skulle bli lättare att hantera men är för snål för att pröva andra bränvidder just nu.

Skulle dock vara kul att testa ett vidvinkelmacro men då måste man vara extremt nära och lär ju blockera ljus osv.

------------

Jo det är lättare att fotografera med ett kortare makro, den största skillnaden är att man lättare ser var man är. Med mitt 150mm får man ibland backa tillbaka för att man har tappat bort objektet, vilket i ett 40mm framträder tydligare i oskärpan när man är ur fokus.

Skärpedjupet upplevs också som något större, men inte de stora skillnaderna. Oftast tar man med 40mm med något längre avståndet vilket ger den största skillnaden i skärpedjup

Jag sålde mitt 105/2,8 och köpte Tamrons 90/2,8 istället jag upplever faktiskt tamrons som bättre fastän det är betydligt billigare
 

ChristinaD7200

Avslutat medlemskap
Funkar sigma 150 till en d7200??

Skillnaden mellan 60 och 90 är inte jättestor när det gäller arbetsavstånd. Själv tycker jag 90mm fungerar bäst när man verkligen kan gå jättenära utan att krypen flyger iväg. t,ex. vid foto av ljusdrogade nattkryp. Vid dagfotografering av insekter skulle jag hellre komplettera med sigma 150mm. Längre arbetsavstånd, bra IS och kanonskärpa. Dessutom just nu fördelaktiga priser med blackfridayrabatt. Själv använder jag FF och crop med 90 och 180mm. Vid dagfoto av halvrädda kryp alltid 180mm (ibland med FF och ibland med 7DII/70D). Ni kan ju alltid dela 60mm-objektivet för det har ju också sina fördelar vid mera orädda motiv.
———————————————-
Hejsan! Jag fick nyligen en nikon D7200 i födelsedagspresent av mina föräldrar och funderar på att köpa just ett macro. Har kollat på sigma 150mm 2.8;... Funkar den till min kamera? Jag är väldigt ny på foto och mina kunskaper ligger knappt på sandlådenivå.
Tacksam för hjälp och svar!
Mvh Christina
 
ANNONS