Annons

vintage/ resp. modern silver gelatin print

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Jag var på Sven-Harrys museum för att se fotoutställningen av Cecil Beaton som fotograferade analogt och undrar hur det går till med att framkalla via "vintage/ resp. modern silver gelatin print" samt om sådana metoder används fortfarande?
Vidare undrar jag angående en bild från 1929 där det var flera porträttbilder av samma person, dvs flera exponeringar på samma bild. Hur kunde man åstadkomma detta på den tiden?
mvh/Marie
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag var på Sven-Harrys museum för att se fotoutställningen av Cecil Beaton som fotograferade analogt och undrar hur det går till med att framkalla via "vintage/ resp. modern silver gelatin print" samt om sådana metoder används fortfarande?
Vidare undrar jag angående en bild från 1929 där det var flera porträttbilder av samma person, dvs flera exponeringar på samma bild. Hur kunde man åstadkomma detta på den tiden?
mvh/Marie
Jag har inte sett utställningen på Sven-Harrys så jag förstår inte frågan riktigt. Men visst görs det bilder med traditionella metoder i dag.

Flera negativ inkopierade i samma kopia var inte något nytt 1929, Oscar Rejlander sysslade med det redan på 1850-talet. Googla på Oscar Rejlander så får du en bit fotohistoria.
 

alf109

Aktiv medlem
Skillnaden på vintage är att kopian är gjord i tid nära när bilden togs, det är alltså ingen skillnad på kopian i sig om man gör den i mörkrum.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Jag har inte sett utställningen på Sven-Harrys så jag förstår inte frågan riktigt. Men visst görs det bilder med traditionella metoder i dag.

Flera negativ inkopierade i samma kopia var inte något nytt 1929, Oscar Rejlander sysslade med det redan på 1850-talet. Googla på Oscar Rejlander så får du en bit fotohistoria.
Det var intressant att läsa om Oscar Rejander och se bilder. tack!
 

Marie_1

Aktiv medlem
Skillnaden på vintage är att kopian är gjord i tid nära när bilden togs, det är alltså ingen skillnad på kopian i sig om man gör den i mörkrum.
Hej Alf!
Jag kanske formulerade mig fel.....?
Jag kan absolut ingenting om analog fotografering och framkallning. Det skulle vara intressant att se hela process - hur sådant material ser ut (silver gelatin) och hur man gör sådan framkallning. Håller du på med sådan framkallning?
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej Alf!
Jag kanske formulerade mig fel.....?
Jag kan absolut ingenting om analog fotografering och framkallning. Det skulle vara intressant att se hela process - hur sådant material ser ut (silver gelatin) och hur man gör sådan framkallning. Håller du på med sådan framkallning?
Silvergelatin är ett ord som museer gillar att använda för vanligt fotopapper. Man exponerar alltså ett ljuskänsligt papper under en förstoringsapparat och framkallar det i ett framkallningsbad. Där blir det exponerade silversaltet konverterat till rent silver, som ser svart ut. Efter det tas de oexponerade silversalterna bort i ett fixeringsbad och till slut sköljs och torkas bilden.

Så gott som alla de svartvita bilder du sett från tiden före den digitala tekniken infördes är silvergelatinbilder.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Silvergelatin är ett ord som museer gillar att använda för vanligt fotopapper. Man exponerar alltså ett ljuskänsligt papper under en förstoringsapparat och framkallar det i ett framkallningsbad. Där blir det exponerade silversaltet konverterat till rent silver, som ser svart ut. Efter det tas de oexponerade silversalterna bort i ett fixeringsbad och till slut sköljs och torkas bilden.

Så gott som alla de svartvita bilder du sett från tiden före den digitala tekniken infördes är silvergelatinbilder.
Jag trodde att det var någonting helt annat med tanke på att bildkvaliteten tycks vara ganska annorlunda än de analoga bilderna man ser idag. Tack för info!
 
ANNONS