Annons

Mer eller mindre brus

Produkter
(logga in för att koppla)

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Hej.
Vem är duktigare, Lr eller Fuji X-E1? Iso 1600 kanske 3200 eller underexponera och låta Lr ljusa upp det hela. Gäller RAW-filer. Tänkte på bruset.
 

Parsi

Aktiv medlem
Bildkvaliten mår alltid (tills den blir urfrätt) bättre av om sensorn får mer ljus. Sträva efter att fotografera på ISO 100.

RAW-filen skrivs sedan alltid på ett sätt som är optimerat för det inställda ISO-värdet. Och i en del fall finns det innan analog/elektrisk förstärkning som också är optimerad för ISO't.

Alltså är det alltid bättre att exponera *rätt*. Du behöver inte experimentera för att försöka hitta nåt alternativ med hjälp av LR. Fuji och Adobe har redan tänkt till och gjort rätt. (Däremot, om du är känslig för brus, kan du prova med att ställa ner Lightrooms 'skärpa' till noll, och istället skärpa i efterhand, på de exporterade, färdiga jpeg'arna).

Vad som är "rätt" varierar ju däremot lite. Det är ju inte så lyckat om den automatiska exponeringsmätningen exponerar på ett sånt sätt att man efteråt måste mörka ner i LR, och det samtidigt är en fotosituation där man kunde behövt kortare tid eller mindre bländare. Därför finns manuell inställning eller exponeringskompensation.

Och det kan ju också vara så att det intressanta i bilden, som man vill ha att framträda tydligt, finns i antingen ljus eller skuggor. Där kan man tänka på att exponera efter det. Det var alltid en regel med film. Tyvärr är digitalfoto inte lika motståndskraftigt mot kraftig exponering i högdagrar, så man får tänka lite på det också, när man exponerar efter skuggor.
 
Senast ändrad:

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Jag har visserligen en X100T, men Fuji som Fuji ;)

Det jag provade var att låta kameran ta en RAW+JPG och sedan försökte jag få till samma eller bättre bild med RAW i Lightroom, än den JPG som kameran själv skapade. Jag tycker faktiskt att kameran gjorde en bättre sammanhållen avvägning av brusreducering än Lightroom.

Trots detta så använder jag idag RAW och efterbearbetar i Lightroom, då jag av gammal vana önskar göra så, men egentligen var nog JPG direkt ur kameran lika bra eller bättre.

Ett tips jag hittade på nätet var att använda Fujis RAW-konverterare SilkyPix, men arbetsflödet med den mjukvaran gillade jag inte, även om det gick snabbare att ta hand om bruset än i Lightroom.

Lightroom har av flera källor problem med just Fujis RAW-bilder, men det går med lite arbete ;)
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Frågan aktualiserades när:

Fotade människor i samband med ett årsmöte i intresseorganisation. Ganska mörkt i lokalen. Den inbyggda blixten orkade inte alls. Tiderna drog iväg upp mot sekunden. Människor sitter inte stilla så länge. Resultatet blev: icke godkänt. Därför uppstod undringen. Kortare tid, ISO 800 som max och underexponering som resultat, därefter fixa i Lr (Låter först PhotoNinja tillverka TIFF-filer av RAW-filerna) Eller kortare tid och ISO typ 3200. Fast bländare 5 i båda fallen. Så, vad tror ni blir minsta brus.
 
ANNONS