Annons

Hur fungerar stackning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hammy

Medlem
Undrar hur stackning av bilder fungerar.
Längsta slutartid jag kan ta med min kamera är 8sek. Kan man förstärka exponeringen genom att stacka flera 8sek bilder?
 

Gimbal

Aktiv medlem
Nja, det som händer är att bruset minskar, men exponeringen blir densamma. Men med minskat brus så tål bilden hårdare behandling och kan lyftas mer i efterhand. Så på sätt och vis, ja.
 

Måns H

Aktiv medlem
Bulb

Kameran har väl även ett sk bulb-läge.

Bulb: På 1800-talet tryckte fotografen ihop en gummiblåsa som med slang till slutaren öppnade denna. Den stängdes när fotografen släppte taget om blåsan.

På en modern kamera finns motsvarande funktion. Slutaren öppnas och hålls öppen medan man trycker på avtryckaren. Man tar tiden med klocka eller räknar sekunder. Risk för skakningsoskärpa om man inte har nån sorts fjärrutlösare.
 

Tell

Aktiv medlem
Nja, det som händer är att bruset minskar, men exponeringen blir densamma. Men med minskat brus så tål bilden hårdare behandling och kan lyftas mer i efterhand. Så på sätt och vis, ja.
Beror väl på hur man stackar dom. Kör man en average på alla så minskar bara bruset aa, men addar man på bilderna på varandra så blir dom garanterat ljusare.
 

bjosch

Medlem
Undrar hur stackning av bilder fungerar.
Längsta slutartid jag kan ta med min kamera är 8sek. Kan man förstärka exponeringen genom att stacka flera 8sek bilder?
Du kan stacka både foton och filmsnuttar i Registax (gratisprogram på nätet). Är det för
Astrofoto så bör du veta att foton utan ett motordrivet (eller handdrivet) tracking system som
motverkar Jordens rotation snabbt gör ditt objekt (Jupiter, var det väl du skulle fota) utdraget.
Du måste tänka som att du fotar ett rörligt mål. Korta därför ned din exp.tid så mycket du kan
och ta desto fler bilder. Ladda ned bilderna i det bidprogram du har på datorn. Öppna sedan Registax och överför dina bilder till Registax via Select knappen upp till vänster. Programmet hjälper dig sedan genom att belysa i turordning vad du ska göra(set alignpoint, alaign,stack och Wavelet där du kan vässa bilden) En filmsnutt i Avi-form är ännu lättare, programmet delar automatiskt upp din film i frames och proceduren är den samma.
att stacka bilder är helt enkelt att stapla bilder över varandra och med programmets hjälp
alaigna bilderna så att de hamnar precis över varandra.
Björn
 
ANNONS