Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dator/skärm för fotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

klumpen123

Aktiv medlem
Hej

Tänkte kolla om det finns någon vänlig själ här på forumet som orkar ge mig några tips på vad jag behöver för grejer :)

Skaffade en nikon d7000 för ett tag sen och nu är minnet fullt och jag behöver en dator.
Tänkte bygga en själv och har ett gammalt moderkort och ram. Bör jag köpa en ssd på 250gb eller är det overkill om jag mest troligen kommer att använda lightroom mer än Photoshop?
Är det ips skärm som gäller till fotoredigering? Kan ni rekommendera nån 24 eller 27 som inte kostar allt för mycket då jag inte kommer att hålla på överdrivet mycket. Vill helst slippa kalibrera den också :)
Tack på förhand
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det finns tyvärr inga skärmar som inte behöver kalibreras. Vilka modeller som är mest prisvärda finns det flera aktuella trådar som diskuterar.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Håller också på att leta billig eller rättare sagt prisvärd skärm för redigering. Det är PLS eller alla varianter av IPS som gäller.

Om jag väljer 27" så hade jag nog valt en med 2560x1440 upplösning och där finns en bra skärm AOC q2770Pqu för 3000:-, problemet är att man nog måste trixa med upplösningen och lägg in den högre upplösningen manuellt då det inte verkar som mitt grafikkort HD Graphics 3000 och inte heller HDMI standarden verkar stöda högre än 1920x1200. Jag kommer att använda utökat skrivbord mellan min 13" laptop och den externa skärmen, rädd för att detta kommer att ge problem. Råd om detta vore tacksamt

Så mycket lutar istället för en 24" skärm och då helst i 1920x1200 upplösning, då jag tror det bildformstet 16x10 passar bättre för redigering. Dells U2412M har ju fått många lovord och ligger på en 2400:-.

Andra skärmar jag noterat är:
Samsung S24D390HL 1300:-
Dell U2414H 2000:-
Asus VS24A1HL 1900:-
Finns också flera AOC skärmar med 24" IPS
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Glöm inte att lägga till priset för en kalibrator. Så räkna med 1500-2500 för en vettig sådan.
Inge skärm varken Dell eller andra som är kalibrerade på fabrik visar rätt färg, konstrast mm. på just din skärm.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag skulle säga så här, redigerar man för bilder som skall tryckas,,,då kan man betala hur mycket som helst. Redigerar man för webben, så skulle jag kolla in en ganska billig "midrange" skärm med full HD, OCH inte för mycket svärta.

Min Dell U2412, ställde jag av efter en vecka, alldeles för kladdig i svärtan för min smak, kanske kul o titta på men inte redigera med.

Poängen är att det blir en stor flexibilitet, det finns alltid en skärm att köpa.

/Ulf
 

Danne B

Aktiv medlem
Ska du bara redigera bilder för dig själv, så kan du vara hur snål som helst med bildskärmen.
Det är ju bara du som ska se bilderna på din bildskärm.

Men ska du skriva ut eller lägga upp dina bilder på nätet, visa dem på andra bildskärmar, så är det nog rätt roligt om bilderna har rätt färger och inte drar iväg in något färgstick här och där.

Som alltid är det en avvägning av hur stor nytta man har av utrustningen, ens intresse och hur ekonomin ser ut.
 

Leifson

Aktiv medlem
Hej
Bör jag köpa en ssd på 250gb eller är det overkill om jag mest troligen kommer att använda lightroom mer än Photoshop?
...
Kan ni rekommendera nån 24 eller 27 som inte kostar allt för mycket då jag inte kommer att hålla på överdrivet mycket. Vill helst slippa kalibrera den också :)
Har du kollat på på sk hybriddiskar? De borde vara en kompromiss mellan prestanda och pris för den storlek du behöver.
Som tidigare sagts så behöver du en kalibrator om du vill visa resultaten för andra. Tänk dig att du tar upp en "perfekt" bild på din icḱe kalibrerade skärm och den visar ett blåstick som du rättar till. Då har du ju tillfört ett färgfel när syftet var att ta bort det.
Köp då hellre en mindre skärm så du får råd med kalibratorn, t.ex en Dell UltraSharp U2412M.
 

bjorso

Aktiv medlem
Hej

Tänkte kolla om det finns någon vänlig själ här på forumet som orkar ge mig några tips på vad jag behöver för grejer :)
Jag köpte nyligen en Eizo 23" LED FlexScan EV2336WFS-BK, en fin IPS-skärm för rimliga pengar! Men som flera andra påpekat, man slipper inte undan kalibrering, om det är viktigt med färgerna!
 

bjorso

Aktiv medlem
Funderar på antingen eizo foris fs2434 eller flexscan ev2436w. Nån av dom som passar bättre än den andra?
Om jag fattat saken rätt är Eizo's serie med skärmar som heter foris avsedda för allmänt bruk medan flexscan är mer inriktade för yrkesbruk, inklusive fotografering. Därmed inte sagt att foris är odugliga? Har båda typerna IPS borde det duga vilket som, om man inte har extrema krav?

Ska det vara ändå bättre finns en serie som heter coloredge, och har dessutom en helt annan prislapp!
 

Pisquare

Aktiv medlem
Dell U2415 ser väldigt bra ut på pappret, och testet på tft-central http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2415.htm talar inte direkt emot. Små avvikelser OOTB är skälet till att jag ofta rekommenderar Dell-skärmar, och den här har både bra grundinställingar + kalibrerbar. Mycket skärm/krona vill jag påstå, dessutom 16:10. Har ingen personlig erfarenhet av just denna skärm ska tilläggas, men jag vågar nog påstå den räcker långt för privat-/semiproffsbruk.

Lycka till i ditt val. Återkoppla gärna efter inköp och erfarenhet.

God Jul! /Richard
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Dell U2415 ser väldigt bra ut på pappret, och testet på tft-central http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2415.htm talar inte direkt emot. Små avvikelser OOTB är skälet till att jag ofta rekommenderar Dell-skärmar, och den här har både bra grundinställingar + kalibrerbar. Mycket skärm/krona vill jag påstå, dessutom 16:10. Har ingen personlig erfarenhet av just denna skärm ska tilläggas, men jag vågar nog påstå den räcker långt för privat-/semiproffsbruk.

Lycka till i ditt val. Återkoppla gärna efter inköp och erfarenhet.

God Jul! /Richard
Jag har haft en föregångare U2410 som jag var nöjd med. Lever idag vidare som extern skärm till hos min dotter och hennes Macbook pro 13 retina. Jag profilerar den åt henne någon gång per kvartal och det är enkelt.
Har själv en Dell U3014 som jag också är nöjd med. Det enda smolken är väl att den kan hårdvarukalibreras till PC men inte till Mac. Fast det blir väldigt bra också när man profilerar den med i1 Display Pro. Delta 2000 ligger under 1 vilket är väl godkänt.
Visst finns det bättre skärmar men då får man upp i den dubbla summan. Jag skriver ut en hel del själv och klarar mig gott med denna kvalitén. De visar inte 100% rätt men ligger säkert på 95-98% korrekt. Det är framförallt ljusheten över skärmen som inte är helt jämn. Det skiljer ungefär 5 Candela mellan centrum och hörn. Good enough vill jag påstå. Som Pisquare sa, mycket skärm för pengarna.
 

stefohl

Aktiv medlem
Om jag fattat saken rätt är Eizo's serie med skärmar som heter foris avsedda för allmänt bruk medan flexscan är mer inriktade för yrkesbruk, inklusive fotografering. Därmed inte sagt att foris är odugliga? Har båda typerna IPS borde det duga vilket som, om man inte har extrema krav?

Ska det vara ändå bättre finns en serie som heter coloredge, och har dessutom en helt annan prislapp!
I ColorEdge serien finns en som heter CS 240 med en rimlig prislapp och bra prestanda. Glöm inte heller NEC SpectraView-skärmar. Också rimliga prislappar med bra prestanda.

Stefan
 

klumpen123

Aktiv medlem
I ColorEdge serien finns en som heter CS 240 med en rimlig prislapp och bra prestanda. Glöm inte heller NEC SpectraView-skärmar. Också rimliga prislappar med bra prestanda.

Stefan
Är inte så intresserad att lägga ut mer på skärmen än på datorn :p vet du ingen budgetvariant som man kan kalibrera manuellt och som kommer fungera hyfsat?
Om jag sen tycker det är kul kan jag börja lägga ut mer kulor :p
 

stefohl

Aktiv medlem
Är inte så intresserad att lägga ut mer på skärmen än på datorn :p vet du ingen budgetvariant som man kan kalibrera manuellt och som kommer fungera hyfsat?
Om jag sen tycker det är kul kan jag börja lägga ut mer kulor :p
Varför inte ;-) Skärmen är trots allt den viktigaste delen. Om datorn går lite långsammare, då har du ju bara mer tid att kolla på dina vackra bilder på din vackra skärm.

Manuell kalibrering, du menar att titta på skärmen och skruva på den till det ser bra ut? Jag lovar dig, det fungerar inte. Eller rättare sagt, när du väl har kalibrerat den så vill du göra en profil som berättar för dina program hur din skärm ser ut. För det behöver du en kalibrator.
 

klumpen123

Aktiv medlem
Varför inte ;-) Skärmen är trots allt den viktigaste delen. Om datorn går lite långsammare, då har du ju bara mer tid att kolla på dina vackra bilder på din vackra skärm.

Manuell kalibrering, du menar att titta på skärmen och skruva på den till det ser bra ut? Jag lovar dig, det fungerar inte. Eller rättare sagt, när du väl har kalibrerat den så vill du göra en profil som berättar för dina program hur din skärm ser ut. För det behöver du en kalibrator.
Därför att jag inte tror att jag kommer hålla på så mycket med Photoshop ;) blir nog mest lightroom, om ens det... Blir glad om jag ens börjar använda kameran igen hehe :p

Bara kalibrator går ju på närmare 2k, och jag som hade tänkt hålla mig kring 3k :/
 

Leifson

Aktiv medlem
Bara kalibrator går ju på närmare 2k, och jag som hade tänkt hålla mig kring 3k :/
Den skärm jag tidigare nämnde (Dell U2412M) och en kalibrator typ X-Rite Colormunki Smile landar tillsammans på 3300kr. Detta borde vara en helt okej budget-kombination, men här får gärna andra komplettera med info som har erfarenhet av dessa produkter.
 
ANNONS