Annons

Lomography filmkvalite?

Produkter
(logga in för att koppla)

trax

Aktiv medlem
Tidigare har jag testat Lomographys color film för 35mm och den funkade helt ok, gillade färgerna.
Nu har jag köpt 120 film av samma sort och fick sköna fäckar och märken efter skyddsfilmen. Första rullen körde jag i min gamla Mamiyaflex som jag trodde läckt i ljus men nu hände samma sak i min Hassy. Tydligen inte den ända som detta har hänt om man läser på andra forum. Så varning för denna film!
https://www.flickr.com/photos/100279351@N04/15019164144/
 

trax

Aktiv medlem
Jag hade samma problem på några kinesiska 120-rullar. Minutiöst försköljande hjälpte.
Det är ju bra att veta. Jag försköljer alltid, men bara i typ 2 min.
Men tror du verkligen att det bara färgat av sig? Läste en kvalificera gissning att filmen är så dålig i sig att den inte tål röntgen vid transport från china hit eller var den nu kommer ifrån. Tyckte det lät bra. :)
 

R00S

Aktiv medlem
Mmm, det här med röntgen är knepigt. Foliet runt 120-filmen skyddar mot de med låg effekt, 135-hylsor mot lite mer, knappt inget mot en kraftfull skiktröntgen. Det gäller att deklarare tydligt vad paketet innehåller om man ska skicka film med flygfrakt numera och hoppas på att personalen läser och förstår.
 

jonasfx

Aktiv medlem
oj har det blivit så på deras färgfilm nu också? tidigare var det bara den lågiso svartvita vad jag vet...
 
ANNONS