Annons

Capture NX2 och Yosemite

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Någon som använder Capture NX2 och uppgraderat sin Mac till Yosemite? Hur funkar det? I betaversionen fungerade det inte alls men i den skarpa versionen av Yosemite som släpptes tidigare i oktober lär det (enligt DP Review) fungera. Frågan är dock om allt fungerar som tidigare? Vissa hävdar t o m att den klarar D810-filer efter uppdateringen. Någon som använder kombon NX2 och Yosemite?
 

frwe

Aktiv medlem
Nu använder jag PC så vad gäller MAC kan jag inte hjälpa dig, dock tror jag inte att den stöder D810. Jag har svurit många gånger över att Capture NX2 går i graven och har ersatts av den högst medelmåttiga och jobbiga NX-D. De verktyg jag har använt mest i NX2 finns inte i NX-D så jag får hitta andra vägar för mina filer från D810. Just nu lutar det mest åt Lightroom även om jag inte är riktig vän med den. /Frode

PS. Jag har varit i Yosemite men det hjälper väl inte heller? ;-)
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Nu använder jag PC så vad gäller MAC kan jag inte hjälpa dig, dock tror jag inte att den stöder D810. Jag har svurit många gånger över att Capture NX2 går i graven och har ersatts av den högst medelmåttiga och jobbiga NX-D. De verktyg jag har använt mest i NX2 finns inte i NX-D så jag får hitta andra vägar för mina filer från D810. Just nu lutar det mest åt Lightroom även om jag inte är riktig vän med den. /Frode

PS. Jag har varit i Yosemite men det hjälper väl inte heller? ;-)
Nja att NX2 läggs ned är en bedrövelse om man använder detta som basprogram. Jag har använt Lightroom i många år för att hålla reda på bilderna och femman är avsevärt bättre än tidigare versioner på att framkalla NEF. Men så länge Nikon inte släpper fullständiga data till Adobe om sitt Raw-format kommer NX2 vara överlägset. Vad jag förstår har Canon släppt info om sitt Raw-format till Adobe. Hursomhelst får jag vänta med att uppdatera datorn tills jag vet att NX2 fungerar i det nya operativsystemet. Och en av Macs få nackdelar är att det aldrig går att backa på en uppdatering av operativsystemet. Där finns ingen återvändo när detta är gjort.
 

Jonte_rm

Aktiv medlem
Jo NX2 och Yosemite fungerar för mig. Men internet gick mycket stabilare på Mavericks så jag ångrar nu att jag uppdaterade så fort.

Mvh / Johannes
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Jo NX2 och Yosemite fungerar för mig. Men internet gick mycket stabilare på Mavericks så jag ångrar nu att jag uppdaterade så fort.

Mvh / Johannes
Fint att det funkar med NX2. Jo det brukar ju ofta vara barnsjd innan de första buggfixarna efter ngn månad. Så det kan vara värt att vänta ett tag. Många har ju annars tyckt att allt går snabbare i Yosemite.
 
ANNONS