Annons

Stjärnfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Timvilram

Medlem
Hej, jag är ny på det här med stjärn foto. Har en nikon d7100 18-105mmobjektiv.

Det jag undrar är vilka inställningar man bör ha?

Det jag använder för tillfället är :

Manuell
f3.5
ISO 3200 eller 6400
inget brusreducering för lång exponeringar
inget brus reducering för högt ISO

Tripod
Remote

En sak som jag märkt är att om jag ställer in slutaren på 25 sekunder så blir bilden mycket mycket mörkare än om jag använder bulb i 25 sekunder. vad kan det bero på? samma ISO på båda lägena.

Tacksam för svar och tips /Tim
 

FlyerOne

Aktiv medlem
ISO 6400 är kanske i högsta laget, men det går inte att exakt säga vilken ISO-inställning som är "bäst". Beroende på objekt (och inte minst beroende på olika fotares tycke och smak) kan "bästa" ISO variera en hel del. Man kör dock ofta upp ISO:t ganska högt initialt för att snabbt kunna testa hur det faller ut. Dessutom får man räkna med att man behöver använda högre ISO ju längre brännvidd man använder, eftersom man då måste använda kortare exponeringstider för att inte jordrotationen ska medföra att stjärnorna dras ut till streck. Om man nu inte har utrustning för att kompensera för jordrotationen förstås.

Ifall allt är lika - samma ISO, samma bländare, ingen exponeringskompensation, så ska du naturligtvis få samma exponering med samma exponeringstid. Föreslår att du använder en klocka eller nåt med sekundvisning, och kollar att det verkligen blir samma tid när du låter kameran tajma dessa 25 sekunder resp. när du själv gör det manuellt med B.

Hoppas att detta kan vara till någon nytta.
 

Timvilram

Medlem
astrophoto

okej, tack för tipset. jag har kommit på mig själv nu med felet. jag hade aldrig ISO manuell utan Auto. men jag trodde det va manuell eftersom jag kunde ändra ISO talen. och 99% av bilderna jag tagit har alltid haft ISO 100 vilket jag ställt in men antar att jag bara haft tur i oturen att resten av bilderna hade det automatisk som jag trodde var manuellt inställt tack iaf för svaret !
test fotade lite idag med kommer aldrig i närheten av att få med så mycket stjärnor som man ser på andras bilder och time lapes.
 

Timvilram

Medlem
Utanför Varberg precis. kan va därför då. Men riktar jag kameran bort från staden så är himmelen helt svart. men jag kan måste ändå åka utanför staden där det inte finns en endaste lampa? men dom bilderna jag sett så finns det lampor med på vissa av dom och ändå får dom så djupa bilder med millioner stjärnor. Jag får inte ens en glimt av dom i dålig kvalité. Har kollat på youtube klipp med folk som faktiskt har fotat med Nikons 18-105 F3.5 objektiv.
 

jaan v

Aktiv medlem
Det är inte självklart vad du menar med 'dålig kvalitet'. Du kanske skulle visa en representativ bild.
 

ordlund

Avslutat medlemskap
Det blir som regel dålig kvalitet vid högt iso och för att samla in ljus behövs långa exponeringstider och stora bländaröppningar. Korta brännvidder ger möjligheter till längre slutartider innan man tydligt kan er att jorden snurrar på bilden... Tycker att en slutartid på 25 sekunder verkar för lång på en 18 mm och DX-kamera. Mer infångat ljus = fler stjärnor... och efterbehandling är rätt så nödvändig inom denna sport. Att göra ett panorama med flera bilder höjer kvaliteten, så det kan vara ett trick för att komma vidare (i dubbel bemärkelse).
 

RaiderViking

Aktiv medlem
Tim, såg din bild i Astroscape gruppen på facebook.

Och du kommer i princip aldrig att få bra bilder om du fotograferar inne i ett villaområde :) Alldeles för mycket störande ljus omkring.

Ett par frågor:

- Är det Astroscape, dvs landskapsbild fast på natten, eller mer "Deep Sky" du vill fotografera??
- Fotograferar du i RAW?
- Vad använder du för RAW konverterare/bildbehandlingsprogram?

Precis som ordlund säger så är detta en "sport" som kräver en del handpåläggning efteråt för att locka ut det mesta ur ljuset du fångar. Själv så gör jag ca 85-90% av all behandling i Lightroom för att sen gå över i Photoshop för att plocka fram det lilla sista...

Och kika på kartan som Ionian länkade till... den ger dig en fingervisning om var det kan finnas bra platser att åka till. Och länken nedan är sammansatt 2013 och visar mängden ljusförorening i en färgskala, ju mörkare desto bättre är det.

Astrofoto Ljusföroreningar

Nu kanske det ser hopplöst runt Varberg men jag bor i Helsingborg och fotar ofta i gula/gröna områden så det går... men det är såklart enklare om det är så mörkt som möjligt.

18mm på en cropkamera är inte idealiskt... men du bör kunna köra på runt 18-20 sekunder utan att du får så pass markanta stjärnspår att de stör bilden.

Och jag hade rekommenderat dig att köra på max ISO3200 kanske tom ngt lägre beroende på hur svårt det är att göra bilden brusfri i efterbehandlingen. För det gäller att vara försiktig då så att du inte brusreducerar bort de stjärnor du vill få med i bilden.

Ett sista råd i den här posten är att håll koll på när solen går ner... det är inte helt mörkt förrän du får något som heter Astronomisk natt(solen är 18 grader under horisonten) och i Varberg har ni det först natten den 13 augusti enligt Vackertväder.se. Dock så går det ju att fotografera även när det inte är perfekt mörkt, denna bilden jag tog för ngn vecka sen och då var natten trots all ljusare än vad den är i Varberg nu...
 

Timvilram

Medlem
Hej!

mycket bra svar där från er båda!

*Det är precis så som din bild du länkade (RaiderViking) . iaf till en början. målet är väl att få med hela den där bågen i ett panorama. Men jag lyckas ju som sagt bara få med dom närmsta antagligen pga av det som ni säger att jag är för nära för mycket ljus.

*Jag fotograferar enbart RAW format

*Behandlar bilderna i Lightroom så gott det går och sedan har jag börjat försöka fixa till dom i photoshop, men det känns för mig som att dom är inte tillräckliga och jag är inget proffs på PS så kan inte fastställa att jag bara är dålig på behandlingen.

Jag har planer på ett http://www.cyberphoto.se/info.php?article=10mmNi&utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_content=10mmNi&utm_campaign=pricerunner_se

men hade hoppats på ett hyfsat kort innan det köpet.

Så vid 01:35den 13 Aug är det bäst om jag nu hittat rätt då på Vackertväder.se.

Skiljer det så fruktansvärt mycket på min lins om jag har F3.5 istället för F2.8 ? vilket det är på den nya jag kollat på.
 

RaiderViking

Aktiv medlem
mellan f2.8 och f3.5 är väl 2/3 stop så du får in 67% mer ljus vid f2.8 och att du med en 10mm bränvidd kan köra 30-35 sekunder utan allt för mycket startrails, så det lär skilja mycket mellan de 2 objektiven.

Jag kör själv med Samyang och är väldigt nöjd... väldigt mycket för pengarna även om de har sina egenheter(inget stöd i LR utan du får ladda ner custom linsprofiler för rätt korrigering, och fokusringen är långt ifrån exakt)

Astronomisk natt börjar 00:45 vid den astronomiska solnedgången ;) men det är snudd på fullmåne så...
 

Silvercliff

Ny medlem
(mitt första inlägg!)
Skillnaden i bländare gör en hel del, men den stora skillnaden kommer ges av möjligheten till längre slutartid. Om du idag bör hålla dig runt 18 sekunder så kan du med det nya objektivet klara 33 sekunder, och det ger rejält mycket mer ljusinsamling.
Sen skadar det ju inte att objektivet är vidvinkligare, det tycker jag passar fint för stjärnfoto.

Min rekommendation - läs varenda inlägg på http://www.lonelyspeck.com/
Speciellt dessa:
Välja objektiv: http://www.lonelyspeck.com/lenses-for-milky-way-photography/
Nikon-objektiv: http://www.lonelyspeck.com/best-lenses-for-milky-way-photography-nikon/
Metod foto: http://www.lonelyspeck.com/how-to-make-an-amazing-photo-of-the-milky-way-galaxy/
Metod bearbetning: http://www.lonelyspeck.com/the-milky-way-in-los-angeles-light-pollution/
 

Timvilram

Medlem
Tack så jätte mycket för Tipsen Silvercliff!
Ska läsa igenom dessa länkar som du rekommenderade också.

Raiderviking, ja det var ju en ganska så stor skillnad på 3,5 och 2,8.

har ännu inte skaffat något nytt objektiv desvärre men snart så.
 

eskil23

Aktiv medlem
Raiderviking, ja det var ju en ganska så stor skillnad på 3,5 och 2,8.
Nja, ett halvt steg brukar inte vara så mycket i fotosammanhang. Men när man fotar stjärnor så räknas väl varenda extra foton man kan fånga.

har ännu inte skaffat något nytt objektiv desvärre men snart så.
Jag har inte provat stjärnfoto så mycket. Mest därför att jag inte har någon tillräckligt mörk plats att fota från och för att jag gillar att sova på natten. Men om jag skulle börja med stjärnfoto så skulle jag skaffa Sigma 18-35 mm f/1,8. Då är vi två steg från f/3,5 och då börjar det märkas skillnad...
 

Timvilram

Medlem
Voitcanon; jag vill ha stjärnor, inga trails.

Eskil; jag har kollat på objektiv med 1,8 också men samtidigt vill jag få en bredare vy.
Men jag antar att även med ett 18mm så kan jag göra panoraman istället kanske. Svårt och välja bara.
 

eskil23

Aktiv medlem
Eskil; jag har kollat på objektiv med 1,8 också men samtidigt vill jag få en bredare vy.
Men jag antar att även med ett 18mm så kan jag göra panoraman istället kanske. Svårt och välja bara.
Tja, 18 mm är det du har idag (Nikon 18-105) om jag läste rätt.

Vidare än så och samtidigt ljusstarkt blir knepigt. Tamron 11-16 mm f/2,8 eller Samyang 10 mm f/2,8 är vidare, men samtidigt ett och ett halvt steg ljussvagare.
 

Timvilram

Medlem
Ja precis det stämmer bra 18-105 mm Nikon.
Jo jag har funderat på vad jag ska välja, ett vidare men ändå bättre och vidare objektiv som jag även kan ha till landskaps fotografering vilket jag fotar väldigt mycket eller ett ljusstarkt f1.8.
Jag kan kan börja med ett Samyang 10mm och ändå få hyfsade bilder, har sett i Astroscape gruppen på FB att det är välding många som har objektiv med f2.8 när dom fotar stjärnor. Och kanske skaffa ett F1.8 senare om jag skulle vilja få änu mera detaljer i bilden.
 

ordlund

Avslutat medlemskap
Samyang har en 16mm 2,0 om jag inte minns fel, kanske nåt som skulle fungera? Det blir ju rätt så brusigt på höga iso med d7100:an så varje bländarsteg är viktigt.
 

Timvilram

Medlem
Hej !

Okej, jag får ta en titt på den med då, men som sagt ju bättre vidvinkel desto bättre och ändå bättre än vad jag har, så tror jag antingen satsar på något objektiv med f1,8 eller ett 10mm F2,8 faktiskt.
 
ANNONS