Annons

SSD vs hybrid hårddisk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robert L.

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag skulle behöva lite rådgivning ifrån er data kunniga!
Jag kollar lite på en ny DELL XPS som tydligen finns med två varianter av hårddiskar. En (dyrare) variant med en 512GB SSD och en billigare (-3000kr) variant men 1000GB + 32GB hybrid hårddisk. Var tror ni? Ligger den någonstans emellan en traditionell hårddisk o SSD i prestanda? Eller är det kanske bara ett marknadsföringstrick?

Gör det så stor skillnad med en SSD att det är värt dom extra slantarna eller kan en hybrid vara en bra kompromiss?


DELLs sida: http://www.dell.com/se/p/xps-15-9530/pd
 

freddan_6

Aktiv medlem
Hybriddisk är skräp, SSD är verkligen mycket snabbt om man väljer rätt sort. Jag har en MSI-dator med 196MByte SSD-disk som disk för OS, den startar på cirka 10s. Min son har hybriddisk och den är lika långsam som vanlig disk. Jag hade först dåligt märke på SSD-disk (cruical) och den gick sönder rätt snabbt. Sen bytte jag till intel och den har hållt i två år. Jag tror det behövs minst 128MByte SSD för att det ska märkas någon skillnad och hybriddiskarna har för lite SSD.
 

Robert L.

Aktiv medlem
Tack för ditt svar! Skräp är ju inte bra.. :)

Ja i slutändan är det kanske värt dom extra pengarna med en SSD. Jag får spana vidare lite och se..
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jag bytte alldeles nyligen från "snurrdisk" till SSD i min dator (MacBook Pro från 2011).
Skillnaden är enorm. På den SSD jag har,(Samsung EVO 1TB), så är garantitiden 3 år.
 

afe

Aktiv medlem
Jag skulle tveklöst välja den med SSD. Om inte 512 GB räcker skulle jag komplettera med en lös hårddisk (USB3) för bildlagringen.

Att köpa en dator idag utan SSD som primär disk ångrar man snabbt när man väl sett skillnaden.
 

Seb68

Aktiv medlem
Jag valde hybrid när jag bytet dator sist med förhoppningen att de 24 Gb sdd skulle räcka för att snabba upp en del processer men ganska snart är hastigheten samma som den gamla vanliga HDn. Hårddisklampan lyser i tid och otid och det är en del väntan.

Vill man få fart på datorn är det nog klart att det är en vanlig SSD disk som gäller.
 

sumpan

Aktiv medlem
Om jag varit i trådstartarens situation hade jag köpt datorn med billigast möjliga hårddisk och köpt en ssd löst (kostar runt 2000 kr för 500 GB), och då kan man köra med den stora som extern backup-disk.
 

afe

Aktiv medlem
Om jag varit i trådstartarens situation hade jag köpt datorn med billigast möjliga hårddisk och köpt en ssd löst (kostar runt 2000 kr för 500 GB), och då kan man köra med den stora som extern backup-disk.
Det förutsätter dock att man får öppna datorn och göra sådant utan att sumpa garantin, men jag vet inte hur det är med Dell XPS i det avseendet. Jag har dock flera gånger varit med om att garantin på deras datorer behövt utnyttjas (också på helt nya datorer) ...
 

balan

Aktiv medlem
Det förutsätter dock att man får öppna datorn och göra sådant utan att sumpa garantin, men jag vet inte hur det är med Dell XPS i det avseendet.
Jag har aldrig mött några som helst garantiproblem hos Dell, trots en hel del ändringar i datorn; bl.a. bytt processor, nytt minne, nya kretskort, mm. Om du köper till ett serviceavtal, vilket jag starkt rekommenderar, oberoende av datormärke, kan du sova gott om natten. Dell har fixat de få problem som har uppstått under åren mycket bra.
 

afe

Aktiv medlem
Ibland är det annorlunda garantivillkor med bärbara datorer, så det bör kollas innan man skruvar. I några fall har Dell skickat delar också till sådana (t.ex. tangentbord) och vi har fått byta själva (trots garanti som ska inkludera på-platsen-service), och då lär ju garantin förstås fortsätta gälla :)
 

balan

Aktiv medlem
Ibland är det annorlunda garantivillkor med bärbara datorer, så det bör kollas innan man skruvar. I några fall har Dell skickat delar också till sådana (t.ex. tangentbord) och vi har fått byta själva (trots garanti som ska inkludera på-platsen-service), och då lär ju garantin förstås fortsätta gälla :)
Ja, du har rätt, det kan vara lite känsligt. På min stationära Studio XPS har jag själv bytt ett par kraschade hårddiskar eftersom det gick någon dag snabbare. Servicen på min bärbara (en gammal Dell Latitude E6400) har jag aldrig utfört själv. Men servicekillen som Dell har kontrakterat kommer max 1 arbetsdag efter felanmälan. Ett serviceavtal är en utmärkt försäkring.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, du har rätt, det kan vara lite känsligt. På min stationära Studio XPS har jag själv bytt ett par kraschade hårddiskar eftersom det gick ett par dagar snabbare. Servicen på min bärbara (en gammal Dell Latitude E6400) har jag aldrig utfört själv. Men servicekillen som Dell har kontrakterat kommer max 1 arbetsdag efter felanmälan. Ett serviceavtal är en utmärkt försäkring.
Ja, förutsatt att de kommer som de säger att de ska - vi har som sagt råkat ut för att vi blev tillsagda att själva byta tangentbord i laptop med instruktioner från youtube (och det med datorer som har tre års på-platsen-garanti). Det är inte jättesvårt att byta tangentbordet, men det går garanterat att misslyckas ...

Jag bytte hårddisken mot SSD i min privat köpta Asus samma dag som jag köpte den, och i och med det försvann alla tillverkarens garantier (vilket jag var fullt medveten om). Som tur var gick det bra, men det var mycket pillande med små skruvar och plattkontakter :)
 

glemmy

Aktiv medlem
Hybriddisk är skräp, SSD är verkligen mycket snabbt om man väljer rätt sort. Jag har en MSI-dator med 196MByte SSD-disk som disk för OS, den startar på cirka 10s. Min son har hybriddisk och den är lika långsam som vanlig disk. Jag hade först dåligt märke på SSD-disk (cruical) och den gick sönder rätt snabbt. Sen bytte jag till intel och den har hållt i två år. Jag tror det behövs minst 128MByte SSD för att det ska märkas någon skillnad och hybriddiskarna har för lite SSD.
Crucial är nog inte skräp numera?
Ingen personlig erfarenhet, men jag vet att många SSDer fick oförtjänt dåligt rykte förr när de körde med vissa SandForce-kretsar som ofta gav problem (Intel hade andra styrkretsar som var mycket stabilare).
 

freddan_6

Aktiv medlem
Crucial är nog inte skräp numera?
Ingen personlig erfarenhet, men jag vet att många SSDer fick oförtjänt dåligt rykte förr när de körde med vissa SandForce-kretsar som ofta gav problem (Intel hade andra styrkretsar som var mycket stabilare).
Man kan ju hoppas. Men med tanke på deras returpolicy handlar jag aldrig mer någon vara från Cruical (jag var tvungen att hota med lagföring innan jag fick RMA, sen dröjde det några månader innan jag fick ersättningskrets, likadan som den första). Första kretsen bara tvärdog efter 1 månads användning. De kan inte ens ha varit ordentligt testade.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag valde hybrid varianten, då jag behöver utrymmet. 500gb är på tok för litet för mig. Hybridvarianter ger SSD-hastighet på operativsystemet men ofta HD-fart på resten.

Dell XPS varianten med bara SSD har även större batteri, dvs tyngre och längre batteritid.

Jag är kanonnöjd med min hybrid XPS. Hade det funnits en TB-stor SSD-variant hade jag nog köpt den. Nu kör jag hybrid tills garantin är slut och slänger sedan in två 1TB-diskar. Köper du 512GB SSD-varianten finns det bara plats för en disk

/Karl
 

RaiderViking

Aktiv medlem
Jag hade kört SSD + extern HDD för extra lagring om det behövs... Har själv SSD i mina stationära och laptop.

OM jag skall våga mig på en rekommendation på märke hade jag väl sagt Corsair, OCZ och Samsung, där Samsungs 840 EVO Basic är ett bra budget val med bra prestanda.
 

Robert L.

Aktiv medlem
Tack igen för era svar!

Ja jag är i dagsläget ganska bortskämd med stora hårddiskar. Men frågan är om jag inte ganska lätt skulle kunna vänja mig med en mindre istället. Mina bilder har en tendens att bara ta upp plats, faktiskt väldigt sällan jag kollar på dom om jag ska va ärlig!
Jag gillar mera att fotografera än att kolla på resultatet :) Så vid dom få tillfällena jag gör det skulle jag nog lika gärna kunna plugga in en extern hårddisk.
 

Falumas

Aktiv medlem
Att jobba med extern disk på en laptop är supermeckigt. Den är då ofta inte med och det är inte ovanligt att bordsytan inte räcker till på caféer när man har den i knäet etc.
Jag jobbar med 256GB på min pad och det fungerar sällan på större saker. Min XPS är för mig det tunga artelleriet när jag är på språng, där behöver jag plats.

/Karl
 
ANNONS