Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering till D600,D610 lr D800

Produkter
(logga in för att koppla)

LovLi

Ny medlem
Hej!
Har endast haft min D7000 i 6månader men känner nu för att uppgradera.

Har spanat in Nikons D600, D610 och D800. Men frågan är om D800 är så mkt bättre? Tycker inte det verkar vara tillräckligt mycket för pengarna för att inte istället investera i en D610? (är inte i behov av de stora bildfilerna som D800 ger)
Dock letar jag begagnat för första gången..


Jag har dessa två objektiv
NIKON af-s 50mm 1:1.4 g
SIGMA AF 17-70/2,8-4 DC Macro OS HSM C

Hur kommer dessa objektiv samspela med en ny kamera ovan?

tack på förhand!
 

Newnoise

Aktiv medlem
Hej!
Har endast haft min D7000 i 6månader men känner nu för att uppgradera.

Har spanat in Nikons D600, D610 och D800. Men frågan är om D800 är så mkt bättre? Tycker inte det verkar vara tillräckligt mycket för pengarna för att inte istället investera i en D610? (är inte i behov av de stora bildfilerna som D800 ger)
Dock letar jag begagnat för första gången..


Jag har dessa två objektiv
NIKON af-s 50mm 1:1.4 g
SIGMA AF 17-70/2,8-4 DC Macro OS HSM C

Hur kommer dessa objektiv samspela med en ny kamera ovan?

tack på förhand!

Hej.
Var i liknade situation som du och skapade också en tråd. Kolla in den om det kan vara till någon hjälp: ttp://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=157342


Mvh John
 

Vassius

Aktiv medlem
Jag har dessa två objektiv
NIKON af-s 50mm 1:1.4 g
SIGMA AF 17-70/2,8-4 DC Macro OS HSM C

Hur kommer dessa objektiv samspela med en ny kamera ovan?
Sigman är konstruerad för crop-sensorer och kommer inte att teckna ut hela sensorn på de kameror du nämner, så du kommer att behöva köra en fullformatare i DX-läge med den.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Fördelen med 6x0 är att de i princip är en D7000 fast med större sensor, så du lär känna dig hemma.
Å andra sidan gillade du inte din D7000 lär du inte gilla D6x0 heller.

Skillnaden mot D800 är ganska stor. Sökaren i D800 är betydligt bättre och har bättre spridda autofokuspunkter förutom snabbare autofokus och separat knapp för tumfokus samt stomme helt i metall. Gå ut och känn på dem och se vilken som passar dig bäst.

Tror inte Sigman lyser ut fullformat. Går att använda i croppat läge men då får du endast 16Mpixel med en D800.
 

kurper52

Medlem
Hej alla

Går själv i liknande tankar. Har en D90 som snart ska bytas ut mot (som det ser ut just nu) antingen D610 eller D800.

Var först inne på en D610. Sen kommer tankar om att lägga till lite mer pengar för att köpa en D800.
Lite mer pengar, men kanske en något bättre kamera.

Har inte läst så mycket negativt om D610.
Just nu är det väl lite kritik mot autofokusen jag tänker på.

Har väl inte skrivits så mycket negativt om D800 heller?
Många menar att det blir stora bildfiler, samt att serietagningen inte är så snabb.


Någon som orkar/vill skriva något om fördelar eller nackdelar om dessa två.
Har ingen speciell inriktning med mitt fotande, utan jag släpar med min kamera lite över allt.

Hälsningar
Kurre
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har både en D800E och en D610. Tycker inte skillnaderna är dramatiska. Fotar lika gärna med min D610, eller nästan ännu hellre pga de mindre filerna. Skulle jag välja enbart ett hus fick det dock bli D800E. Men mest för lite solidare bygge och den något bättre autofokusen. Under normala ljusförhållanden märks ingen skillnad i af. Om du inte jobbar med foto skulle jag rekomendera D610 och att du köper en bra normalzoom för mellanskillnaden.
 

kurper52

Medlem
Tack "Palletheking" för info.

Kanske smartast att satsa på en D610 i alla fall. Mina funderingar kring af och kanske även "sämre" slutartid är "onödiga". Tanken på D800 är väl att man vill ha så bra saker som möjligt, om möjlighet finns. Men, som vanlig amatör, så räcker D610 kanske mer än väl.

Har redan två objektiv som passar till FX. Ett 50 1,4 samt ett 105 macro. Funderar på ett 24-70 när jag väl köper ny kamera. Sen får man väl tänka efter vad det blir efter det.

Hälsn.

Kurre
 
ANNONS