Annons

UV-filter, olika märken

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
UV-filter, olika märken? Är det någon egentlig skillnad mellan ett UV-filter för ca 275:- och ett för 750:-? Är der värt att lägga ner så mycket mer pengar på ett dyrare alternativ? Vad får man för mervärde?
 

togge01

Avslutat medlemskap
Ring CyberPhoto Kundservice 090 - 200 70 00 be att få prata med en säljare dom har mycket kunnig personal som kan ge dej råd.
Förr ansågs UV filtret mest vara till för att skydda linsen. Billigare att få en repa på UV filtret än linsen.
 

M7_21

Aktiv medlem
Tack för svar, innan jag kontaktar dem, för att förtydliga min fråga.

Är det så stor skillnad i glas och i omgivande material att de dyraste verkligen är i princip 3 ggr bättre än de billigare?

Märks det någon större skillnad egentligen?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Om du bara vill skydda spelar det ju ingen roll men filtret påverkar optiken och det beror på vad du har för krav. Billigare filter kan ge sämre kontrast, påverka färgbalans och skapa reflexer.
 

iSolen.se

Guest
Tack för svar, innan jag kontaktar dem, för att förtydliga min fråga.

Är det så stor skillnad i glas och i omgivande material att de dyraste verkligen är i princip 3 ggr bättre än de billigare?

Märks det någon större skillnad egentligen?
Köp så bra filter som du bara kan. I bästa fall så syns försämrar filtret bara i motljus och på natten. Dåliga filter försämrar bilden jämt.
 

togge01

Avslutat medlemskap
UV och Skylightfilter

UV-filtret har en helt neutral färgton medan skylightfiltret är svagt rosatonat för att ge en varmare färgton.
Skylightfiltrets toning reducerar blåsticket (den blå tonen) man ofta får t ex när man har himlen
som huvudsaklig belysningskälla. I övrigt har det samma funktion som UV-filtret.

Det finns två mycket bra anledningar att ha något av dessa filter på din optik.

1. De tar bort ultraviolett strålning (UV-strålning). Du får renare färger
i dina bilder, och mindre av den dis-effekt man
kan uppleva vid t ex landskapsbilder.

2. Det skyddar din optik från repor, stötar och smuts.
Får du en skada, byt filter för några kronor istället för optik
för tusentals kronor. En billig försäkring. Lättare att hålla rent
en plan glasyta än en kupad lins.
Förhindrar slitage på yttre linselementet.

Dyrare filter har MRC

MRC innebär antireflexbeläggning med hela 7 lager samt ett
skyddslager som motstår smuts, väta och är extra motståndskraftigt
mot repor med en beläggning som gör det lättare att rengöra

För vidvinkel finns spesiella

Slim
SLIM' vidvinkel-filter är endast 3 mm tunna och saknar frontgänga.
De används främst vid kraftig vidvinkel för att inte vinjettera.

Källa: Produktbeskrivning från Cyberphoto
 

perost

Aktiv medlem
1. De tar bort ultraviolett strålning (UV-strålning). Du får renare färger
i dina bilder, och mindre av den dis-effekt man
kan uppleva vid t ex landskapsbilder.
Detta är dock irrelevant på moderna digitala kameror, eftersom dessa redan har UV-filter framför sensorn. Det enda undantaget jag känner till är Lecia M8 som har ett rätt så svagt UV-filter.

Så det handlar om ifall man vill lägga en massa pengar på filter för att skydda sina objektiv vid en eventuell olycka, eller ta kostnaden om ett objektiv måste repareras. Är man bara lite rädd om sina objektiv så är det i mitt tycke rätt så onödigt med skyddsfilter, särskilt eftersom även de bästa filtren försämrar bildkvalitén i vissa fall, men ska man t.ex. fota motorsport där det är risk för grusstänk så kan det ju vara en bra idé med lite extra skydd.
 

M7_21

Aktiv medlem
Men om man betänker den stora prisskillnaden mellan ett av de billigaste (123:) och ett av de dyrare (1236:), hur kan det skilja så mycket i pris? Är det dyraste så mycket bättre mao?

Min tanke var att köpa ett för en Canon 10-22 mm, 77 mm.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
UV och Skylightfilter

UV-filtret har en helt neutral färgton medan skylightfiltret är svagt rosatonat för att ge en varmare färgton.
Skylightfiltrets toning reducerar blåsticket (den blå tonen) man ofta får t ex när man har himlen
som huvudsaklig belysningskälla. I övrigt har det samma funktion som UV-filtret.

Det finns två mycket bra anledningar att ha något av dessa filter på din optik.

1. De tar bort ultraviolett strålning (UV-strålning). Du får renare färger
i dina bilder, och mindre av den dis-effekt man
kan uppleva vid t ex landskapsbilder.

2. Det skyddar din optik från repor, stötar och smuts.
Får du en skada, byt filter för några kronor istället för optik
för tusentals kronor. En billig försäkring. Lättare att hålla rent
en plan glasyta än en kupad lins.
Förhindrar slitage på yttre linselementet.

Dyrare filter har MRC

MRC innebär antireflexbeläggning med hela 7 lager samt ett
skyddslager som motstår smuts, väta och är extra motståndskraftigt
mot repor med en beläggning som gör det lättare att rengöra

För vidvinkel finns spesiella

Slim
SLIM' vidvinkel-filter är endast 3 mm tunna och saknar frontgänga.
De används främst vid kraftig vidvinkel för att inte vinjettera.

Källa: Produktbeskrivning från Cyberphoto
1. Det gällde film, inte CCD

2. Det har utretts många gånger här på fotosidan.

Är man normalt försiktig går man back på filtren eftersom filterkostnaden överskrider självförsäkringen och det även om inget hänt. Sätt på filter när man fotar motocross eller liknande, annars är det bättre med motljusskydd på för jämnan. Har frågat många gånger här på fotosidan och jag vet ingen oturlig som faktiskt tjänat på att ha filter. Jag har en hel hög, det är många tusen kronor i papperskorgen. Och den enda gången jag slog i något krossades filtret och skadade frontlinsen.

För övrigt tycker jag det är lättare att göra rent frontlinsen än filtren, tycker kupningen underlättar och dessutom är linsens ytbehandling bättre. Tar man bort filtret ibland (vilket man måste om man fotar på natten) får man dessutom tre ytor att hålla rent istället för en.
 

togge01

Avslutat medlemskap
Men om man betänker den stora prisskillnaden mellan ett av de billigaste (123:) och ett av de dyrare (1236:), hur kan det skilja så mycket i pris? Är det dyraste så mycket bättre mao?

Min tanke var att köpa ett för en Canon 10-22 mm, 77 mm.
Det bästa råd jag kan ge är att du ringer CyberPhoto Kundservice 090 - 200 70 00 be att få prata med en säljare dom har mycket kunnig personal som kan ge dej råd.
Du behöver naturligtvis inte köpa något, be att du får återkomma när du bestämt dej. Du kan köpa från någon annan.
 

iSolen.se

Guest
Men om man betänker den stora prisskillnaden mellan ett av de billigaste (123:) och ett av de dyrare (1236:), hur kan det skilja så mycket i pris? Är det dyraste så mycket bättre mao?

Min tanke var att köpa ett för en Canon 10-22 mm, 77 mm.
10mm, då måste du nog köpa ett "slim", se ovan inlägg.

Det är snarare så att de dyrare är normala.

De billiga är skräp.
 

M7_21

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Tror att jag kommer att hamna någonstans i mitten av priskedjan och därifrån göra en utvärdering om det blir bra på mitt objektiv eller inte.

Ett litet problem mitt i alltihop är - att ju mer man läser om tester, får tips etc ju mer får man att fundera på…

Tur att FS finns för kniviga frågor!
 
ANNONS