Annons

A7/A7r kameror - ny huvudtråd för kamerafunktionsdiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Eftersom många verkar tycka att den gamla tråden blivit för ohanterlig och full av OT så skapar jag en ny tråd med fokus på kamerahusfunktionerna. Jag skapar också en ny tråd för "A7/A7r - Adapters och tredjepartobjektiv" och "A7/A7r - Tillbehör" så kanske de bli lättare att hålla den här tråden ren från allt som inte gäller kamerorna och Sony/Zeiss egna produkter.
 

jansta

Aktiv medlem
Sony A7 och A7r blev den så bra som vi hade hoppats?

Har sett en del som varit aktiv i trådarna inför lanseringen men som sålt av sina Sony. Själv taggar jag upp och säljer av prylar för att skaffa en Sony A7 och senaste tanken är att det blir en A7r.

Du som har köpt och fått lite erfarenheter, hur var det nu är den så bra som du trodde eller var det mer en hype?

Var passar A7r bäst till? Vet att den beskrivs som en kamera som passar bäst för stillastående motiv, min fråga är levererar den "fantastisk kvalitet" utan moareefiltret.

Tacksam för era kommentarer
 

Makten

Aktiv medlem
Jag tycker inte att det är någon större vits att skilja på a7 och a7R, förrän man bestämt sig för att konceptet med dessa kameror passar en. Det vill säga; man måste acceptera att de är rätt begränsade jämfört med en motsvarande spegelreflexkamera.

Fotar du mestadels saker som inte kräver snabb och exakt AF, samt att du vill ha en minimal kamera med bästa möjliga bildkvalitet? Då kan du gå vidare till valet mellan a7 och a7R, där den sistnämnda är ytterligare ett steg i samma riktning. Alltså bättre möjlig bildkvalitet, på bekostnad av mångsidighet.

Behöver du inte 36 miljoner pixlar så är valet enkelt. A7R ger inga fördelar utom detta över a7, vad jag kan se. Däremot en del nackdelar som måste vägas mot den högre upplösningen.

Båda levererar fantastisk bildkvalitet, förutsatt att du vet vad du gör och använder bra objektiv. Det är mycket svårare att hålla dessa kameror still vid långa slutartider, än en tung spegelreflexkamera med stor masströghet. Avsaknaden av spegel spelar i det avseendet ingen som helst roll vad jag har märkt.

För mig är a7 nära perfekt. Jag har alltid drömt om en liten och lätt FF-kamera som kan ta vilka objektiv som helst med adapter. Och jag fotar till 99% bara stillastående motiv. Det blir som att ha en mellanformatare i fickan och jag använder den just så. Långsamt och metodiskt, men utan att behöva släpa på klumpiga prylar.
 

jansta

Aktiv medlem
Jag tycker inte att det är någon större vits att skilja på a7 och a7R, förrän man bestämt sig för att konceptet med dessa kameror passar en. Det vill säga; man måste acceptera att de är rätt begränsade jämfört med en motsvarande spegelreflexkamera.
Jag skiljer på den pga av att en har moaree filter och en har det inte


"Fotar du mestadels saker som inte kräver snabb och exakt AF, samt att du vill ha en minimal kamera med bästa möjliga bildkvalitet? Då kan du gå vidare till valet mellan a7 och a7R, där den sistnämnda är ytterligare ett steg i samma riktning. Alltså bättre möjlig bildkvalitet, på bekostnad av mångsidighet."


Mestadels fotar jag saker som inte rör sig och när jag gör det så har jag min DSLR

"Behöver du inte 36 miljoner pixlar så är valet enkelt. A7R ger inga fördelar utom detta över a7, vad jag kan se. Däremot en del nackdelar som måste vägas mot den högre upplösningen."

Är det autofokussystemet? vad finns mer för nackdelar

Båda levererar fantastisk bildkvalitet, förutsatt att du vet vad du gör och använder bra objektiv. Det är mycket svårare att hålla dessa kameror still vid långa slutartider, än en tung spegelreflexkamera med stor masströghet. Avsaknaden av spegel spelar i det avseendet ingen som helst roll vad jag har märkt.

För mig är a7 nära perfekt. Jag har alltid drömt om en liten och lätt FF-kamera som kan ta vilka objektiv som helst med adapter. Och jag fotar till 99% bara stillastående motiv. Det blir som att ha en mellanformatare i fickan och jag använder den just så. Långsamt och metodiskt, men utan att behöva släpa på klumpiga prylar.


Detta är den stora födelaen att ha en kamera som tar en mängd olika optik, lätt att ställa in skärpa med focuspeaking.
Är mycket förstjust i mina två Nex och ser detta som nästa steg. Är helt för "slowphoto"
Trots detta är jag ännu inte så truygg med mina Nex att jag använder dem när jag gör uppdrag.
 

Hampus_6

Aktiv medlem
Ljudjustering A7r

Någon som vet om man kan sänka- eller stänga av ljudet från slutaren/kameran när man tar bilden?
Hittar inget om det i manualen eller meny-inställningarna, jag har kollat med Sony support och dom hade ingen lösning på det! // Sören
 

afe

Aktiv medlem
Ljudet är mekaniskt, så det är inget du kan ändra. A7 utan "r" kan köra med elektronisk förstaridå, och blir i och med det tystare, men på A7r går det inte.
 

Hampus_6

Aktiv medlem
Ljudet är mekaniskt, så det är inget du kan ändra. A7 utan "r" kan köra med elektronisk förstaridå, och blir i och med det tystare, men på A7r går det inte.
Tack för svar Anders - var i julas på någon tillställning i kyrkan och när man fotograferad där när det var tyst så såg man hur folk regerade på ljudet!
 

Tell

Aktiv medlem
Fast en sak jag har funderat på om det där, om dom nu har en elektronisk första ridå så den blir tyst, varför kan inte det göras med andra ridån också? Hade ju varit riktigt trevligt med en knäpptyst kamera liksom...
 

antic

Aktiv medlem
Det går inte på nolltid att läsa ut en sensor. Elektronisk andraridå skulle kunna leda till ojämn exponering som en gradient över bilden. Sen om du panorerar skulle tex en stolpe se ut att luta. För att det ska funka behöver man mer elektronik på sensorn och göra dem mer komplicerade/dyra och då är det enklare att ha en mekanisk slutare bara. Det funkar ju hyggligt.
 

Tell

Aktiv medlem
Ah, ja såklart, tänkte faktiskt inte på att samma problem finns även när man stillbildsfotar som när man filmar. Tack. :)
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Har sett en del som varit aktiv i trådarna inför lanseringen men som sålt av sina Sony. Själv taggar jag upp och säljer av prylar för att skaffa en Sony A7 och senaste tanken är att det blir en A7r.



Du som har köpt och fått lite erfarenheter, hur var det nu är den så bra som du trodde eller var det mer en hype?



Var passar A7r bäst till? Vet att den beskrivs som en kamera som passar bäst för stillastående motiv, min fråga är levererar den "fantastisk kvalitet" utan moareefiltret.



Tacksam för era kommentarer


Jag är väldigt nöjd med A7. Var först besviken på AF, då jag förväntade mig ett större lyft jämfört med NEX-6.

Det var dock mycket en vanefråga, även om mycket av prestandan i sämre ljus är ganska jämnbördig så är A7 mycket flexiblare och mognare. Har bidragit med en del erfarenheter kring A7s AF och video i separata trådar här i Sony-forumet.

Skulle idag inte tveka att fota uppdrag med A7, dit nådde jag aldrig med NEX-6.

Bildkvalitetsmässigt är A7 kanon. A7R har märkbart bättre hög-ISO än A7, och är ytterligare några gram lättare - men sedan är det inga fler reella fördelar för mig.

Fast jag har aldrig jagat upplösning heller... ;-)
 

Atropine

Avslutat medlemskap
För den som undrar hur A7R fungerar i kyla kan jag meddela att den klarar -28C utan problem. Hade min A7R i ett tunt bälteshölster utanför vinterkläderna en hel dag ute i kylan, och ett utbytesbatteri i innerfickan. Innan varje session stoppade jag i det varma batteriet och sen fungerade kameran utan knot.
 

Bilagor

Ljusdans

Aktiv medlem
Skönt att höra att det fungerar bra i köldgrader. Har bara kört i -10 som värst själv. Inga problem med laggig LCD/EVF?

Apropå batteribyte har jag noterat en liten egenhet hos A7 - första starten efter batteribyte är väldigt långsam. Har gjort en vana av att alltid kicka igång den en gång direkt efter byte, så att man inte står där med frustrationen när man vill att den ska starta snabbt.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Skönt att höra att det fungerar bra i köldgrader. Har bara kört i -10 som värst själv. Inga problem med laggig LCD/EVF?

Apropå batteribyte har jag noterat en liten egenhet hos A7 - första starten efter batteribyte är väldigt långsam. Har gjort en vana av att alltid kicka igång den en gång direkt efter byte, så att man inte står där med frustrationen när man vill att den ska starta snabbt.


Sent from my iPad using Tapatalk
Nej inget lagg som jag noterade. Och ja, efter varje batteribyte behöver kameran en stund för att identifiera det nya batteriet. Även mina NEX-kameror vill ha lite extra tid, men A7R tar helt klart lite mer tid på sig. Känns som något Sony skulle kunna ordna i en framtida firmware.
 

afe

Aktiv medlem
Har ni upplevt några problem med att sökaren ibland är helt vit när kameran vaknar (som jag har på min NEX-7)? Jag tror inte det beror på själva EVF:en då det blir en vit bild om jag trycker av innan den hittat rätt exponering.
 

Hampus_6

Aktiv medlem
Har ni upplevt några problem med att sökaren ibland är helt vit när kameran vaknar (som jag har på min NEX-7)? Jag tror inte det beror på själva EVF:en då det blir en vit bild om jag trycker av innan den hittat rätt exponering.
Nej det har inte hänt - men skärmen på kameran slocknar ibland i vissa lägen :(
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Vad som hänt mig är att kameran vid ett par tre tillfällen startat rakt till sökaren utan att tända skärmen, fast jag inte haft sökaren mot ögat. Och det är först efter att jag tittat i sökaren som skärmen tänds när jag tar bort ögat igen.

Känns inte som en ögonsensor-bugg spontant. Vid uppstart med sökaren mot ögat tänder nämligen normalt kameran ändå skärmen först och växlar sedan snabbt till sökaren. I de här fallen har inte ens LCD:n blinkat till.

Kan vara koden till inställningen för att inaktivera LCD som spökar, kanske...
 

jansta

Aktiv medlem
Jag är väldigt nöjd med A7. Var först besviken på AF, då jag förväntade mig ett större lyft jämfört med NEX-6.

Det var dock mycket en vanefråga, även om mycket av prestandan i sämre ljus är ganska jämnbördig så är A7 mycket flexiblare och mognare. Har bidragit med en del erfarenheter kring A7s AF och video i separata trådar här i Sony-forumet.

Skulle idag inte tveka att fota uppdrag med A7, dit nådde jag aldrig med NEX-6.

Bildkvalitetsmässigt är A7 kanon. A7R har märkbart bättre hög-ISO än A7, och är ytterligare några gram lättare - men sedan är det inga fler reella fördelar för mig.

Fast jag har aldrig jagat upplösning heller... ;-)

Tack för svar, jag har tittat på dina andra kommentarer i andra trådar, dock så har jag inte hittat videosnuttarna. Hittade till din sida och din var informativ....TACK!
 

Ljusdans

Aktiv medlem
:)

Har inte postat någon video (än iaf), så det är inte konstigt att du inte hittar ;-)

Meningen var tänkt att läsas "har bidragit med en del erfarenheter kring [...] video i separata trådar...", ursäkta om det var oklart.
 
ANNONS