Annons

DSLR-tekniken dödförklarad 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Då är nog inte det objektivet AI-kopplat. Alla Nikkor-objektiv som är tillverkade sen 1977 har AI-koppling, men piratobjektiven kanske inte alltid har det.
Manuella tredjepartsobjektiv till Nikon brukar vara AI-kopplade (eller motsv. AI-P) och så nog också Laowa (däremot är de helkorkade till Canon, har jag för mig). Dock så är 15 mm ett "shift"-objektiv så där sitter väl bländaren så till att det inte blir någon koppling. Så är det ju även på Nikons äldre PC, före PC-E-objektiven som fick helt elektroniskt styrd bländare.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag skrev fel. Menar helmanuellt objektiv som inte har bländarstyrningen till kameran och vill kunna se något på F16 tex.
Om du med helmanuellt menar objektiv utan chip (AI eller senare) sa stammer det att de inte passar till din D750. Det ar ganska billigt att lata AI-konvertera gamla objektiv. Jag tror bara att de fraser bort lite metall pa fattningen.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Fujifilm XPRO-2

Jag har fotat med spegelreflex sedan 1960!!!! Exacta Varex IIA med två objektiv, Carl Zeis Biogon 2,5 och ett Rodenstock Yronar 135 mm 4,0. Detta ersattes med CAnon F1, Canon EOS och sedermera med Canon EF.
Bra grejor alltsammans men numera är det spegellöst som gäller. Jag har provat ett antal mindre kameror men till sluta landade jag i Fujifilms XPRO-kameror. De är förvisso långsammare än DSLR men tillräckligt snabba för mina behov och så små och lätta att del ALLTID får följa med. Jag har fortfarande en Canon 5D mkII med diverse objektiv men de ligger kvar på hyllan numera till ingen nytta.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nej, men en del manuellt fokuserade objektiv har elektronisk bländarstyrning till Canon.
Ja, typ det TS-E 24 mm f/3,5L II som jag har.
Mina första Canon hade en spak på själva kamerahuset för nedbländning av objektivet, om man hade ett objektiv som inte hade fullöppningsmätning, men ändå så kallad springbländare (alltså en bländare som alls kunde manövreras från kameran). Has Canon kallades den serien FL.
Den ännu tidigare R-serien hade dock inte kopplingen till nedbländningen i kamerahuset heller.
Hos Canon kom fullöppningsmätning med automatisk nedbländning tillsammans med FD-objektiven, som lanserades vid introduktionen av den ursprungliga Canon F-1 1971.
 

lonian

Aktiv medlem
Var ut igår och inatt och tog runt 300 bilder, men började störa mig på att ljusmätaren på min d750 aldrig tycktes visa rätt. Antingen blev himlen helt utfrätt eller marken kolsvart, ville naturligtvis ha något där mellan. Fick slå om till liveview och avgöra rätt ljusmätning där genom. Hade aldrig såna problem på Nikon D800 vad jag vill minnas. Ännu en anledning till att pröva på Mirrorless antar jag.
Går det testa ljusmätaren på något vis för att kalibrera den ?
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är ju rätt självklart att om du mäter på himlen blir marken svart, och tvärtom. Du hade kanske inte samma mätmetod förra gången?
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Var ut igår och inatt och tog runt 300 bilder, men började störa mig på att ljusmätaren på min d750 aldrig tycktes visa rätt. Antingen blev himlen helt utfrätt eller marken kolsvart, ville naturligtvis ha något där mellan. Fick slå om till liveview och avgöra rätt ljusmätning där genom. Hade aldrig såna problem på Nikon D800 vad jag vill minnas. Ännu en anledning till att pröva på Mirrorless antar jag.
Går det testa ljusmätaren på något vis för att kalibrera den ?
Beror ju på vad du exponerar efter. Sedan har väl, om jag inte missminner mig, D800 större dynamiskt omfång än D750? Kombinera det med olika inställningar mellan kamerorna så är det inte konstigt att utfallet blir något annorlunda. Spegel eller inte kommer inte spela någon roll. Dubbelkolla dina inställningar.
 

lonian

Aktiv medlem
Låter som ovana med kameran. Speciellt på d750 som till och med har highlight weighted meeter om det kniper.
Tack, stängde av det och nu tycks ljusmätaren prestera så som jag mins att den skall göra.


Sedan har väl, om jag inte missminner mig, D800 större dynamiskt omfång än D750?
Tvärtom.

Kombinera det med olika inställningar mellan kamerorna så är det inte konstigt att utfallet blir något annorlunda.
Precis, måste ha kommit åt och bytt spotmätning någon gång. Tur ändå att det finns liveview när jag själv inte insåg vilken inställning jag skulle mecka med just då. För så stora hopp på ljusmätaren tycker jag inte om, och då var det till exempel en bild på ett löv på marken.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har fotat med spegelreflex sedan 1960!!!! Exacta Varex IIA med två objektiv, Carl Zeis Biogon 2,5 och ett Rodenstock Yronar 135 mm 4,0. Detta ersattes med CAnon F1, Canon EOS och sedermera med Canon EF.
Bra grejor alltsammans men numera är det spegellöst som gäller. Jag har provat ett antal mindre kameror men till sluta landade jag i Fujifilms XPRO-kameror. De är förvisso långsammare än DSLR men tillräckligt snabba för mina behov och så små och lätta att del ALLTID får följa med. Jag har fortfarande en Canon 5D mkII med diverse objektiv men de ligger kvar på hyllan numera till ingen nytta.
Jo, skall jag inte foto sport/action, eller behöver ett hus som kan bära upp stora zoomar och ljusstarka telen, så skippar jag DSLR, och kör också mest spegellöst.

Bra på olika saker, än så länge (till slut så tror jag att spegellöst mognar och utvecklas till den grad att de kan köra allt).
 
ANNONS