Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vem som var först med inbyggd GPS i kameran, eller hur Sony A55 presterar i några som helst avseenden är tämligen oväsentligt i en tråd om A7R III tycker jag (i synnerhet som kameran inte har inbyggd GPS).

Däremot är det solklart så att det är oerhört mycket snabbare, enklare och strömsnålare att använda sig av blåtand för att hämta GPS-data som i A7R III och A9 (och de två senaste Fujikamerorna), än att använda Wifi (som i min kamera). Visst drar blåtand också ström, men det är inte särskilt mycket; min telefon är konstant ansluten till min klocka via blåtand, och det påverkar inte batteritiden nämnvärt.
Du missar nog hela poängen här Anders. Sony A55 är ett bra exempel på GPS-problematiken. Jag tycker inte alls att det är enklare att lösa GPS-problemet via Blåtand och telefoner. Det är en yxig lösning egentligen men en man blir tvungen att använda om man inte har den inbyggd. Egentligen är det som med telefoner att en inbyggd GPS är fasen så mycket smidigare men den har den stora nackdelen att den drar mycket batterier.

A55 var på pappret den perfekta resekameran och GPS:en var pricken över det i:et men man insåg snart att det var för bra för att vara sant, för precis som med telefoner eller handhållna GPS:er som man hade förr - ja jag hade en sådan ansluten förr till dator med navprogram redan innan de lyfte förvrängningen och GPS:erna blev mer precisa, så drog de för mycket batteri för att vara helt pålitliga exv. på sjön i navsammanhang. Det är mycket bättre med de dedikerade GPS:er med stabil strömförsörjning vi fått idag. Jag håller helt med Martain - batterislukandet är ett stort problem med alla GPS:er i större eller mindre grad och att gå omkring med GPS ständigt på i telefonen gör i alla fall inte jag heller om jag slipper. ... och de påbultade GPS-lösningar som man bland annat tagit fram till DSLR:er var ju heller inga under av smidighet när de kom. Det som A55 lovade - i en sketen toy camera för konsumentmarknaden - kostade dessutom ett antal extra tusenlappar till dessa DSLR:er och jag tror inte de blev särskilt populära - för det var de både alltför knöliga och dyra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kopplingen mellan A7R3 och telefonen via bluetooth är live på om kameran är igång. GPS-kretsen i telefonen är inte alltid aktiv. Bara när appen anropas via kameran.

/Stefan
Men är det inte just det som är ett problem då liknande de jag upplevde med A55 att GPS:en inte hann synka med satelliterna innan man tog bilden? Måste man inte ha kameran på då hela tiden för att GPS:en faktiskt ska funka?

Jag har aldrig varit med om en GPS, vare sig i kameror, handhållna eller dedikerade fasta som direkt är med redan från tillslag. Min senaste GPS-plotter tog nog en halv minut och mer på sig för att hitta satelliterna.

Visst, man kan ju göra som Anders och hantera detta manuellt i exv. Lightroom om det glitschar ibland men det är ju klart enklare om man kan lita på kameran direkt. Jag vet inte men jag tycker det är lite meck med alla dessa kopplingar till exv. telefoner. Vi har ju det med med Playmemories och slangning av bilder direkt till telefon också och jag tycker nog det är lite meckigt det med för åtminstone jag vill inte att alla bilder alltid ska slangas till telefonen och ibland har jag glömt att slå av det och då ska man rensa en massa som man inte vill ha där i luren.

Keep it simple - en massa samband i olika avseenden mellan kamera och telefoner är inte riktigt simple, tycker jag. Det är snarast en nödlösning för att man inte har något bättre.
 

iSolen.se

Guest
Kopplingen mellan A7R3 och telefonen via bluetooth är live på om kameran är igång. GPS-kretsen i telefonen är inte alltid aktiv. Bara när appen anropas via kameran.

/Stefan
Hur funkar det där praktiskt? När man tar en bild måste man ju få GPS-informationen på en gång. Men en GPS som inte är aktiv tar från i bästa fall några sekunder till någon minut innan den pejlat in tre satelliter och det är det ju ingen kamera som väntar på plus att om du rör på dig blir det ändå fel. Alternativet är att man inte alls får exakta GPS-data utan interpolerade från de senaste kända positionerna. Nej, en GPS måste vara på hela tiden för att detta ska funka, antingen är du felinformerad är eller så suger lösningen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Men är det inte just det som är ett problem då liknande de jag upplevde med A55 att GPS:en inte hann synka med satelliterna innan man tog bilden? Måste man inte ha kameran på då hela tiden för att GPS:en faktiskt ska funka?
.
Ditt problem var ju att den tog sista GPS-koordinaterna och använde den. Jag har inte upplevt det med vare sig 6D eller A7R3. Ibland har jag fotat innan jag fått koordinaterna och då blir det såklart heller ingen data på det.


Hur funkar det där praktiskt? När man tar en bild måste man ju få GPS-informationen på en gång. Men en GPS som inte är aktiv tar från i bästa fall några sekunder till någon minut innan den pejlat in tre satelliter och det är det ju ingen kamera som väntar på plus att om du rör på dig blir det ändå fel. Alternativet är att man inte alls får exakta GPS-data utan interpolerade från de senaste kända positionerna. Nej, en GPS måste vara på hela tiden för att detta ska funka, antingen är du felinformerad är eller så suger lösningen.
Praktiskt tar det några sekunder att få koordinaterna från att du startar kameran.
Av 663 tagna foton i lördags under 5 timmars fotograferande taggades 657st.
Om GPS hade varit aktiv konstant så hade min telefon slukat batteri snabbare än normalt. Igår fotade jag inte alls och allt var normalt. Appen är alltid aktiv. Den stänger jag aldrig av och den startar alltid när jag startar om telefonen.
Det märktes i lördags att GPS varit aktiv en hel del på telefonen.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Ditt problem var ju att den tog sista GPS-koordinaterna och använde den. Jag har inte upplevt det med vare sig 6D eller A7R3. Ibland har jag fotat innan jag fått koordinaterna och då blir det såklart heller ingen data på det.




Praktiskt tar det några sekunder att få koordinaterna från att du startar kameran.
Av 663 tagna foton i lördags under 5 timmars fotograferande taggades 657st.
Om GPS hade varit aktiv konstant så hade min telefon slukat batteri snabbare än normalt. Igår fotade jag inte alls och allt var normalt. Appen är alltid aktiv. Den stänger jag aldrig av och den startar alltid när jag startar om telefonen.
Det märktes i lördags att GPS varit aktiv en hel del på telefonen.

/Stefan
Prova den när du åker bil eller seglar så får vi se om den jobbar med interpolerade eller äkta GPS-data. När man fotar bröllop rör man inte så mycket på sig (och då är också GPS-funktionen tämligen onödig, du vet ju var du var).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Prova den när du åker bil eller seglar så får vi se om den jobbar med interpolerade eller äkta GPS-data. När man fotar bröllop rör man inte så mycket på sig (och då är också GPS-funktionen tämligen onödig, du vet ju var du var).
Nu fotar jag ju normalt aldrig när jag kör bil. Eller är speciellt intresserad av exakta GPS-koordinaten när jag åker båt. Inte så precis att jag får för mig att återvända på sjön/havet exakt på den platsen för att ta om en bild.
Dessutom är jag inte intresserad av var jag är utan jag vill veta var jag har varit. Har varit på många ställen och även porträtt och bröllop kan vara bra att veta ungefär var man plåtat. Vi kör liksom ibland omkring och letar platser mitt i typ ingenstans.
Jag har massa bilder när jag rekat på dagtid med GPS koordinater och annan bra EXIF. Dessa tittar jag på sen för att bilda mig uppfattning om, när, var och hur jag ska fota Astroscape. Det kan gå månader och år innan chansen kommer tillbaka när förutsättningarna är rätt.
Sen kan det såklart vara kul att titta på en karta var man tagit bilderna. Med åren när man glömmer mer och mer så är det bra med ledtrådar.

På bild åkte jag moped i 25-30km/h med fjärrutlösare. Alla bilder är tagna på olika platser, dvs jag stannade aldrig och fotade med bara några sekunders mellanrum.
GPS hänger med tillräckligt bra. Detta är knappast ett verkligt scenario där man vill kunna nyttja GPS-taggning.

/Stefan
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
...
På bild åkte jag moped i 25-30km/h med fjärrutlösare. Alla bilder är tagna på olika platser, dvs jag stannade aldrig och fotade med bara några sekunders mellanrum.
GPS hänger med tillräckligt bra. Detta är knappast ett verkligt scenario där man vill kunna nyttja GPS-taggning.

/Stefan
Stämmer punkterna med bilderna då? Annars kan vi ju inte se om det interpoleras eller är äkta GPS-koordinater.

Med fota med bil menade jag förstås att man stannar och tar en bild och sen fortsätter, något som jag gjorde så sent som förra veckan i berg.

Kolla några sträckor när du vet där du åkt med lite fart, gärna svängt eller bromsat, sånt som en GPS som interpolerar gör fel på.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har aldrig varit med om en GPS, vare sig i kameror, handhållna eller dedikerade fasta som direkt är med redan från tillslag. Min senaste GPS-plotter tog nog en halv minut och mer på sig för att hitta satelliterna.
Jag provade nyss med min telefon. Det tog ungefär 5 sekunder att få en fix, men jag befinner mig ju inomhus.

Det kan nog variera en del beroende på hur många satelliter GPS:en ser och signalkvaliteten.
 

iSolen.se

Guest
Jag provade just med min telefon. Det tog ungefär 5 sekunder att få en fix, men jag befinner mig ju inomhus.

Det kan nog variera en del beroende på hur många satelliter man GPS:en ser och signalkvaliteten.
Telefonen brukar också använda Wifi, dvs kända nätverks positioner så du kanske ska stänga av wifi om du inte gjort det.

Men det är ju inte hela bilden, Stefan sa att kameran bara frågar ibland så då frågar man sig förstås hur ofta ibland är.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Stämmer punkterna med bilderna då? Annars kan vi ju inte se om det interpoleras eller är äkta GPS-koordinater.

Med fota med bil menade jag förstås att man stannar och tar en bild och sen fortsätter, något som jag gjorde så sent som förra veckan i berg.

Kolla några sträckor när du vet där du åkt med lite fart, gärna svängt eller bromsat, sånt som en GPS som interpolerar gör fel på.
De stämmer mkt bra utom då inte hängt med pga jag fotat för tätt. Svängarna stämmer och sånt kan inte interpoleras eftersom det inte är en vägkarta som den kan följa och prediktera.
Noggrannheten beror såklart inte på kameran utan är helt beroende på telefonens GPS och var man befinner sig.

Men det är ju inte hela bilden, Stefan sa att kameran bara frågar ibland så då frågar man sig förstås hur ofta ibland är.
Mjae det påstod jag inte. Den frågar ju när man fotar! Men hur länge appen har igång GPS-kretsen efter senaste fotot vet jag inte. Men den stänger ner den iaf efter ett tag. Beviset ligger i batteritiden. Den söker även efter gps:en när kameran sätts igång igen direkt efter man stängt ner kameran eller den går i viloläge. Man ser statusen på både gps och bluetooth i displayen.

Jag provade nyss med min telefon. Det tog ungefär 5 sekunder att få en fix, men jag befinner mig ju inomhus.

Det kan nog variera en del beroende på hur många satelliter GPS:en ser och signalkvaliteten.

Ungefär samma här Ingen wifi igång.
Ca 5s för kameran få informationen efter den är redo. Så 6-7s efter man satt på kameran från off-läge.
Och självklart är det beroende på var man är.
 
Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
För övrigt känns denna diskussion med GPS batteri, noggrannhet, uppkopplingstid, hur den internt fungerar ganska meningslöst.
Den fungerar ju bra, drar ok batteri för min del och den är tillräckligt exakt.
Behöver man inte GPS taggning så behöver man inte det.
Jag vet nu av erfarenhet hur mkt resurser den drar på det sätt jag fotar på och kommit underfund med att det funkar ypperligt bra.

Så vi kan släppa detta nu. Vill du veta mer Ola så är det väl bara kolla med din polare? Testa hans och få 1a hands information. Men du använder ändå inte GPS eller verkar ha behov så testa istället saker som är av värde för dina behov. Bara för att det finns måste man inte använda det.

/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Men är det inte just det som är ett problem då liknande de jag upplevde med A55 att GPS:en inte hann synka med satelliterna innan man tog bilden? Måste man inte ha kameran på då hela tiden för att GPS:en faktiskt ska funka?
Skillnaden mellan en smartfon och en lös GPS (eller en inbyggd i kameran) är att telefonen har s.k. aGPS (assisted GPS). Telefonen vet alltid ungefär var den är tack vare kontakt med master, och det kan förbättras ytterligare med kända WiFi-nätverk. Detta gör att det går mycket mycket snabbare för telefonen att hitta satelliterna och få en fix position.

Hur bra det fungerar i praktiken vet jag inte, då jag inte har en kamera med blåtand, men jag vet att det är mycket enklare och snabbare att para ihop kamera och telefon via BT än med WiFi.

Jag föredrar också att inte ha en batterislukande långsam GPS i kameran; i synnerhet inte i en spegelfri kamera som snabbt gör av med batteriet om man inte stänger av den. Telefonen (åtminstone min) håller utan problem sig igång en heldag även om GPS:en aktiverats åtskilliga gånger (vilket den gör om man inte stänger av diverse tjänster). Då har jag också alltid BT och WiFi aktiverat.

Kort och gort tycker jag det är en bra lösning från de tillverkare som använder BT för att kommunicera med telefonen. Sedan lämnar tyvärr apparna till telefonen ofta en del att önska, men de blir bättre hela tiden.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag hade Google Maps på min gamla Nokia E61i och den hade ingen GPS. Inne i Göteborg vet jag att jag testade och det gick att få en förvånansvärt exakt position ändå, men däremot blev det inte så bra på landsbygden i Dalarna. Bara som illustration av hur pass mycket extra information det kan finnas även utan GPS-signal.
 

PMD

Aktiv medlem
Telefonen brukar också använda Wifi, dvs kända nätverks positioner så du kanske ska stänga av wifi om du inte gjort det.
Jag startade ett program som heter "GPS Status" och efter cirka fem sekunder visade det att minst ett halvdussin satelliter bidrog till positionsbestämningen. Att det gick så fort berodde förmodligen delvis på att jag hade använt ett navigationsprogram några timmar tidigare när jag körde bil, så senast kända position var rätt nära, och eventuellt också på att telefonen kanske använder Assisted GPS.
 

Hans_J

Aktiv medlem
Sigma AF 500 mm F4.5 kompatibelt?

Hej
Jag går och funderar på att växla över från SLT systemet till det spegellösa och då främst en A7RIII.
Tror ni att det går att få ett Sigma AF 500mm F4.5 att fungera tillsammans med A7RIII med hjälp av en LA-EA4 adapter? (har fått två skilda svar från två stora fotohandlare på nätet)?
Eller finns det någon annan adapter som kan få objektivet att fungera med AF?
(Har tyvärr ingen stor fotohandlare i närheten för att åka och testa)

Vill ju gärna kunna ha ett bra tele-alternativ till det spegellösa :)

//Hans
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Alternativ till A7 RIII

Hej Hans
Jag förstår hur du känner. Har ju själv en hel drös med objektiv med A-fattning, vilket betyder att man målat in sig i ett hörn. Jag köpte ju A99 beg. för snart 3 år sedan, och hade mycket glädje av den. Sen dök A99 II upp hösten 2016, och levererades i dec 2016. Den kameran är jag verkligen glad för. Passar till allt. Har tagit enastående bilder på flygande fågel. Autofokusen på den kameran är väldigt bra.
Sony A7 RIII , är ju väldigt spännande, men jämför man prestanda mellan den och A99 II, så är de inte långt från varandra.
Jag har fått ont i ryggen på gamla dar (76), och börjar kolla om man skall göra något åt kamerväskans vikt. Besökte ScPh på Vasagatan i går, och tog med mig Sony 70-300 G, samt Tamron 28-300. Ville utforska autofokus på A 6500, som är väldigt snabb och säker. Satte på adaptern La Ea3 för att se hur autofokusen lirade med dessa 2 gluggar. Vid testet så fungerade autofokusen helt OK, men vid kontroll så kopplade kameran bort hela funktionen ”lock on flexibel spot” på Tamrongluggen
A99 II har ju det nya hybridfokussystemet, vilket gör att man täcker nästan in hela sökaren med fokuspunkter. Fungerar skitbra när man kör med Sonyobjektiv. Fick väldigt bra bilder på en galopptävling. Hästarna rör sig med 60 km/h, och den högg perfekt fokus på närmaste ryttaren, och bytte därefter snabbt när nästa ryttare dök upp i rutan.
.
Min stilla undran är om du verkligen skall satsa på adapter La ea4 ???
Den erbjuder ju ett SLT fokussystem, men med det gamla systemet som satt i A55:an.
A77 samt A77 II har ju betydligt vassare autofokus.
Men å andra sidan. Förr eller senare kanske man måste ”byta tåg”. För min del känner jag mig enormt nöjd med min A99 II, så den bör rimligen hänga med många år till. Kan jag inte prestera tillräckligt bra med den kameran, så är det dags att lägga av.
Dessvärre ligger min A77II mest still på hyllan, utom när min bror lånar den. A99 II presterar så bra, att man kör inte gärna något annat nu för tiden. Kamerans höga upplösning uppväger ”cropfaktorn” med teleobjektiv.
Saken är ju säker, att Sony börjat lära sig vad autofokus är för något.
Mitt personliga råd till dig är att du skall kolla A99 II, innan du skippar Sonys A-fattning.

Bertil
 

Hans_J

Aktiv medlem
Tack Bertil för ett långt och utförligt svar.

Den enda nackdelen jag ser med det spegellösa är begränsningen av längre teleoptik (än så länge). Nu finns det ju ett 100-400 som jag tror är snäppet vassare än 70-400 som finns till SLT-kamerorna och vad man kan tro så är det ju på gång ett fast 400/2.8 som troligen kommer att bli svindyrt.

Jag hade en A99 som jag bytte in mot en A7RII som jag i sin tur bytte in mot en A99II, som jag har idag. Men jag måste säga att jag saknar de mindre och mer behändiga kamerorna som A7 serien är. Till A7II använde jag en LA-EA3 adapter tillsammans med A-optiken som jag tycker fungerade bra även om man inte fick all funktionalitet som med FE-optik.

Sigmaoptiken hade jag inte vid detta tillfälle så jag kunde aldrig testa funktionaliteten tillsammans med en LA-EA4 adapter. Därför är jag lite nyfiken på om det kan gå att få Sigmaoptiken att fungera tillfredsställande med en A7 kamera tillsammans med Sonys adapter eller någon annan adapter?

/Hans
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Den enda nackdelen jag ser med det spegellösa är begränsningen av längre teleoptik (än så länge).

/Hans
Eftersom du funderar på att använda adapter för ditt tele så tycker jag inte du behöver känna dig begränsad.
Du har ju alla andra objektiv från Sigma, Tamron, Canon mfl att välja mellan med adapter. Och med nya a7r3 så verkar dessa funka bra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Skillnaden mellan en smartfon och en lös GPS (eller en inbyggd i kameran) är att telefonen har s.k. aGPS (assisted GPS). Telefonen vet alltid ungefär var den är tack vare kontakt med master, och det kan förbättras ytterligare med kända WiFi-nätverk. Detta gör att det går mycket mycket snabbare för telefonen att hitta satelliterna och få en fix position.

Hur bra det fungerar i praktiken vet jag inte, då jag inte har en kamera med blåtand, men jag vet att det är mycket enklare och snabbare att para ihop kamera och telefon via BT än med WiFi.

Jag föredrar också att inte ha en batterislukande långsam GPS i kameran; i synnerhet inte i en spegelfri kamera som snabbt gör av med batteriet om man inte stänger av den. Telefonen (åtminstone min) håller utan problem sig igång en heldag även om GPS:en aktiverats åtskilliga gånger (vilket den gör om man inte stänger av diverse tjänster). Då har jag också alltid BT och WiFi aktiverat.

Kort och gort tycker jag det är en bra lösning från de tillverkare som använder BT för att kommunicera med telefonen. Sedan lämnar tyvärr apparna till telefonen ofta en del att önska, men de blir bättre hela tiden.
Min invändning mot att skapa en massa samband mellan telefoner och annan utrustning är att det är Kajsa Warg - man tager vad man haver. Många människor är så totalt telefoncentrerade idag att de kanske ibland går lite fel. Telefoner är generella och speciella lösningar är nästan alltid bättre och effektivare - helt enkelt för att de är dedikerade lösningar.

Ta t.ex. Crome Cast till TV. Visst är det skitbra att kunna casta Netflix, HBO och SVT Play m.fl. - om man inte har något annat att styra TV:n med än telefonen. Men det är en jäkla ineffektiv B-lösning tycker i alla fall jag. LG:s egna inbyggda Netflix och SVT Play-kopplingar är mycket snabbare och effektivare att hantera med LG:s eminenta fjärrkontroll.

Jag har digital-TV från Bredbandsbolaget men har skrotat deras bredband så nu använder jag inte deras TV-box med kort utan kör via Chrome Cast och jag kan meddela att det gnäller min fru över varje dag :). Hon tycker deras BBB-app är mycket sämre än när man hade deras dedikerade TV-fjärr till deras TV-box.

Jag kan inte annat än hålla med. Jag sitter där och drar och drar och pekar och pekar och har ett helvete ibland - enbart för att jag har så torra händer att min telefon (Samsung) har svårt att fatta att jag faktiskt tryckt på "casta". Det kan ta mig en halv minut att få mobilen att reagera och det krävs att jag funktar fingar och håller på innan det går.

En del av de här gränssnitten telefon-kamera suger också. Jag är ingen större fan av Sonys PlayMemories heller. Verkligt stökig lösning som många på nätet retar sig på.

Jag har jobbat med användardialoger i de IT-system jag byggt i årtionden, med fokus på användarvänlighet och effektivitet. "Keep it simple" är en bra devis och mycket av dessa telefoncentrerade lösningar är faktiskt ganska yxiga och inte alls särskilt simpla, vare sig att sätta upp eller använda i många fall. Jämförelsevis ineffektiva är de många gånger också om de ställs mot väldesignade dedikerade lösningar. Telefon-centrerade lösningar är självfallet populära eftersom folk tycker de är gratis. Jag undrar ju hur mycket tid jag lägger på en månad på att få min telefon att byta kanal med Bredbandsbolagets BBB-app. Det börjar väl snart bli dags att göra något åt det "härket".
 
ANNONS