Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Lovande på objektivfronten kanske?

Jag tycker det verkar lovande nu att både Sigma och Tamron verkar ha vaknat när det gäller objektiv till Sony E. Det är väl det vanliga "aborrsyndromet" att om en hugger så sätter de andra igång också.

https://www.sonyalpharumors.com/rumors-far-sony-announcement-sigma-art-fe-tamron-e-mount-tokina-fe-laowa/

Det vore ju bra om de kunde koncentrera sig på att fylla igen sortimentslyckorna som finns istället för att ge oss än mer av samma sort. Även Samyang verkar vilja vara med och kommer med flera AF-objektiv. Det behövs fler zoomar för APS och fler hyfsade och hyfsat billiga objektiv som alternativ till Sonys prisbild. Gärna mer kompakta och lätta också för de hus som har mindre sensorer än FF.

Vore kul också om vi kunde få fram även mer nischade objektiv som exv. tiltshif-objektiv och alternativ till Sonys längre zoomar. Vore kul om Sigma kunde släppa något som inte tvingar en att använda MC-11 adapters.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nej, då har jag inte fabriksinställningar, då jag har svårt för lägen där kameran bestämmer vad som ska vara i fokus och jag kör mest med "flexibel punkt S"eller "utökad flexibel punkt" i kombination med ögonfokus och som sagt, man har knappt en sekund på sig när kameran startar AF, sedan bländar kameran ner till minst bländare 8, om man nu fotar nedbländat.
Ifrågasätter absolut inte att det fungerar som du skriver. Gör det på min med. Bara påpekade att visst fokuserar kameran alltid vidöppen oavsett den är i simuleringsläge eller ej i AF-S. Ger tyvärr upp för lätt håller jag med om och då går den till satt blandare.
Kommer faktiskt inte ihåg hur Canon fungerade om de håller på att jagar om den inte är i kontinuerlig AF-läge om den inte hittar nåt att fokusera på.

Jag tycker det verkar lovande nu att både Sigma och Tamron verkar ha vaknat när det gäller objektiv till Sony E. Det är väl det vanliga "aborrsyndromet" att om en hugger så sätter de andra igång också.
Är väl bekräftat redan att tamron släpper en 28-75/2.8 FE.
Det tar ju nåt år att utveckla objektiv så jag antar att med andra generationen av A7-serien så tyckte de väl att Sony började bli nåt att satsa på.

/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Jag blev besviken på min A6000 som inte ens lyckades följa ett långsamt propellerplan som flög mot mig (under landning) när jag bländat ner till f/11 eller så för att få tillräckligt lång slutartid för att få rörelse i propellrarna. Detta i fullt dagsljus.

Uppenbarligen behöver man också med de senaste kamerorna använda gråfilter (vilket i och för sig är bättre av andra orsaker) för att få långa slutartider. Nackdelen med gråfilter är förstås om man snabbt vill kunna växla mellan långa och korta slutartider.
 

Torda

Aktiv medlem
Ja, det handikappar A7rII ovh A7rIII något oerhört att det fungerar på det här viset, då i alla fall A7rIII fär övrigt har imponerat stort på mig. En variant är ju att köra med adapter och något DSLR-objektiv, för då fokuserar kameran alltid på största bländare vad jag läst, men då uppkommer tydligen andra konstigheter i stället. Undrar även hur de nya dedikerade tredjepartsobjektiven kommer att fungera? Tänk en Sigma 135/1,8 Art som alltid fokuserar på största bländare...
 

afe

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt varför det inte kan fungera som på SLR med elektroniskt styrd bländare (om man accepterar att serietagningshastigheten kanske blir något lägre). Kan det vara så att skärpan faktiskt inte skulle sitta lika bra med det kortare skärpedjupet och man alltså får fler missar i jämförelse med andra kameror? Det borde i och för sig då märkts i jämförande tester med full öppning också ...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ja, det handikappar A7rII ovh A7rIII något oerhört att det fungerar på det här viset, då i alla fall A7rIII fär övrigt har imponerat stort på mig. En variant är ju att köra med adapter och något DSLR-objektiv, för då fokuserar kameran alltid på största bländare vad jag läst, men då uppkommer tydligen andra konstigheter i stället. Undrar även hur de nya dedikerade tredjepartsobjektiven kommer att fungera? Tänk en Sigma 135/1,8 Art som alltid fokuserar på största bländare...
Sigma MC-11 med 50/1.4 Art och 135/1.8 Art fungerar precis som nativa uppför sig. Kan inte svara för Matabones versioner.

/Stefan
 

Torda

Aktiv medlem
...förutom då att de borde vara mycket bättre på att fokusera nedbländat . Jag hade 50 och 85 Art till Nikon och de var båda två helt fantastiska.

Tänk om det fanns någon på forumet som kunde testa och jämföra lite snabbt om ett ljusstarkt adapterkopplat objektiv i lite dunkel miljö, fixar rejält nedbländad kontinuerlig fokus bättre än en någelunda likartad native FE-glugg som också då är nedbländad...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt varför det inte kan fungera som på SLR med elektroniskt styrd bländare (om man accepterar att serietagningshastigheten kanske blir något lägre). Kan det vara så att skärpan faktiskt inte skulle sitta lika bra med det kortare skärpedjupet och man alltså får fler missar i jämförelse med andra kameror? Det borde i och för sig då märkts i jämförande tester med full öppning också ...
Det kan ju faktiskt vara så att man inte vill ha det av andra skäl. Om bländaren ska sluta och öppna hela tiden under exv. seribildtagning så kommer man att få en stroboskopliknande effekt i EVF:en eller hur. Jag skulle inte gilla det. Det påminner mig om hur gräsligt det vara att åka genom gummiplantagerna i Malaysia där även en fullt frisk människa som jag kände mig nära ett epilepsianfall. Många har ju varit glada åt att A9 inte har en fladdrande störande spegel i sökaren som DSLR:erna.

Kan det inte vara så att man gjort en kompromiss här. Väljer man att göra som ni säger så får det ju konsekvenser eller hur? Det är en "trade off" här.
 

Torda

Aktiv medlem
Det kan ju faktiskt vara så att man inte vill ha det av andra skäl. Om bländaren ska sluta och öppna hela tiden under exv. seribildtagning så kommer man att få en stroboskopliknande effekt i EVF:en eller hur. Jag skulle inte gilla det. Det påminner mig om hur gräsligt det vara att åka genom gummiplantagerna i Malaysia där även en fullt frisk människa som jag kände mig nära ett epilepsianfall. Många har ju varit glada åt att A9 inte har en fladdrande störande spegel i sökaren som DSLR:erna.

Kan det inte vara så att man gjort en kompromiss här. Väljer man att göra som ni säger så får det ju konsekvenser eller hur? Det är en "trade off" här.
Jag skulle verkligen alla dagar i veckan prioritera bilder i fokus framför denna stroboskopliknande effekt som Du beskriver. För övrigt så använder jag nästan helt uteslutande Single Shot. Hur går det till hos Fujis kameror, som vad jag förstår fokuserar fullt öppna?
 

iSolen.se

Guest
Det kan ju faktiskt vara så att man inte vill ha det av andra skäl. Om bländaren ska sluta och öppna hela tiden under exv. seribildtagning så kommer man att få en stroboskopliknande effekt i EVF:en eller hur. Jag skulle inte gilla det. Det påminner mig om hur gräsligt det vara att åka genom gummiplantagerna i Malaysia där även en fullt frisk människa som jag kände mig nära ett epilepsianfall. Många har ju varit glada åt att A9 inte har en fladdrande störande spegel i sökaren som DSLR:erna.

Kan det inte vara så att man gjort en kompromiss här. Väljer man att göra som ni säger så får det ju konsekvenser eller hur? Det är en "trade off" här.
Det är snarare bra så man ser att det togs en bild. Det är ändå ingenting mot den traditionella blackouten.

F ö kan kameran kompensera för ljustappet.

Jag vill absolut ha nedbländning endast då bilden tas. Precis som det var hos även Sony tidigare. Eller åtminstone att man kan välja med mjukvaruinställning.

Bra fokus måste gå före lite EVFestetik.

Vad händer vid f/22?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
...Jag vill absolut ha nedbländning endast då bilden tas. Precis som det var hos även Sony tidigare. Eller åtminstone att man kan välja med mjukvaruinställning.

Bra fokus måste gå före lite EVFestetik.

Vad händer vid f/22?
AF-S fokuserar alltid med öppen bländare. AF-C fokuserar med den bländare man ska fota med. Bländare mindre än F/8 så kommer kameran i AF-C läget öppna sig till F8 och sedan blända ner vid fototagningen och fortsatt kontinuerlig AF.
Man kan ställa in kameran så den har full öppen bländare tills man ska börja fotografera/fokusera. Har du exempelvis AF-C och F8 så kommer den att börja förfokusera medan den bländar ner för att sedan ha den vid satt bländarvärde vid kontinuerlig AF.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
AF-S fokuserar alltid med öppen bländare.
Jo du skrev det.
AF-C fokuserar med den bländare man ska fota med. Bländare mindre än F/8 så kommer kameran i AF-C läget öppna sig till F8 och sedan blända ner vid fototagningen och fortsatt kontinuerlig AF.
Du skrev det också och detta är väldigt dumt, det är många som använder AF-C läget och tumfokus för att få koll på fokusen. Sista justeringen görs vid behov snabbt med fokus override som ju av någon programmerare som inte fattat hur bra kombon är, bara tillåtit override i AF-S läget.
Man kan ställa in kameran så den har full öppen bländare tills man ska börja fotografera/fokusera. Har du exempelvis AF-C och F8 så kommer den att börja förfokusera medan den bländar ner för att sedan ha den vid satt bländarvärde vid kontinuerlig AF.

/Stefan
Kan inte se någon teknisk fördel med detta, tvärtom, kameran får jobba med mindre ljus och därmed sämre AF.

Var det inte du som skrev att det var som vanligt till nyligen? A7Rii bytte i samband med uppgradering.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du skrev det också och detta är väldigt dumt, det är många som använder AF-C läget och tumfokus för att få koll på fokusen. Sista justeringen görs vid behov snabbt med fokus override som ju av någon programmerare som inte fattat hur bra kombon är, bara tillåtit override i AF-S läget.
.
Och jag skrev också att det var inget jag gillar att jag vill ha en override för detta.a


Var det inte du som skrev att det var som vanligt till nyligen? A7Rii bytte i samband med uppgradering.
Vad menar du?

/Stefan
 

Torda

Aktiv medlem
Det var jag som skrev, där jag hittat på nätet att denna "finess" tillkom i första mjukvaruuppgraderingen för A7rII och jag har för mig att det var mot slutet av 2015.
 

martinot

Aktiv medlem
Det borde signalförstärkningen till EVF:en kunna kompensera för.
Min tanke också. Bort vara en mycket enkel sak. Kameror gör redan idag så mycket mer avancerad signalbehandling än att kunna kontinuerligt justera ljusnivån i EVF; en smal sak i sammanhanget.

Jag skulle vilja att spegellösa kunde fokusera kontinuerligt som DSLR på max bländare, eller att det åtminstone gick att ställa in så i kameran.
 

PerKr

Aktiv medlem
Det kan ju faktiskt vara så att man inte vill ha det av andra skäl. Om bländaren ska sluta och öppna hela tiden under exv. seribildtagning så kommer man att få en stroboskopliknande effekt i EVF:en eller hur. Jag skulle inte gilla det. Det påminner mig om hur gräsligt det vara att åka genom gummiplantagerna i Malaysia där även en fullt frisk människa som jag kände mig nära ett epilepsianfall. Många har ju varit glada åt att A9 inte har en fladdrande störande spegel i sökaren som DSLR:erna.

Kan det inte vara så att man gjort en kompromiss här. Väljer man att göra som ni säger så får det ju konsekvenser eller hur? Det är en "trade off" här.
Konstaterar att SLT-modellerna inte har problem med någon stroboskop-effekt vid 8bps. Åtminstone inte så att det stör. Om du med stroboskop-effekt menar att bilden i sökaren skulle bli drastiskt ljusare eller mörkare när bländaren ändras.

Vad gäller fladdrande störande spegel... A9 är ju ett steg framåt för EVF-kameror men annars upplever åtminstone jag bildserie-effekten som vissa kameror dras med som klart mer störande än spegelrörelser.
 

Bengf

Aktiv medlem
Är det bara jag som är helt tillfreds med de kameror och objektiv som finns att tillgå idag sett över alla märken som finns att tillgå?

Visst finns det brister i Sonys aps-c utbud och visst har C/N inte riktigt hakat på det spegelfria fullt ut ännu och visst finns det brister här och där hos alla olika märken.

Men jag sitter med Nikon och Fuji och inte ens det allra senaste hos Nikon. Men det är helt tillfyllest för mitt fotograferande vare sig det gäller snabbhet, AF, DR och IQ (förlåt förkortningarna:).

Använder både OVF och EVF. Föredrar OVF generellt, men OVF kan inte i sökaren ge möjligheter att fokusera manuellt med så hög precision som EVF med förstorad sökarbild/elektronisk snittbild/konturframhävning mm.
Oslagbart med adapter och gamla ljusstarka objektiv.

OVF har alla andra fördelar, enl min åsikt. Men generellt sett tycker jag EVF fungerar allmänt riktigt bra numera. Fördröjningen har minimerats betydligt sedan en tid.
Å andra sidan har ju en dslr med OVF en LV som går att plåta med manuellt och få en väldigt hög precision vad gäller fokusering om tid finns, AF via LV har ju också blivit snabbare på dslr.

Men det är mina åsikter och jag är verkligen inte bakåtsträvare fast jag ansluter mig till skaran som anammat "det är idag jag ska fotografera inte i morgon eller om X tidsenheter när den eller den finessen tillkommit".

Nja nu är X-T2 en jäkligt ny kamera och inte jättebillig eller, men jag vet att du gjorde ett köpe mässigt kap av X-Pro1 plus några objektiv lite längre tillbaks, och kanske inte eller var i behov av extragrepp till T2:an, så det var nog bra med köp av X-T2.

Men till något helt annat som du ändå berör på slutet i inlägget och som jag tänkt på ett tag. Det har och kan nog vara så forfarande att vi i det lilla landet i Norr inte ville känna oss gammelmodiga av oss utan hakar snabbt på allt nytt som dyker upp, Vi låg i topp ett tag med Dator och internet användning, Finland har passerat oss efter några år visserligen, vill väl inte vara sämre dom eller förmodligen, Tyska Siemens uttryckte sig om att det var tacksamt att sälja tvättmaskiner i Sverige, ökar vi centrefugeringen 200 varv eller inför någon annan liten finess, så köper dom en ny direkt. Vi kan nästan bli desperata över att hamna efter rent tekniskt, troligtvis ligger det potatis skalande maskiner och annat jox i högar inte oväntat i en gång nyköpt bastu som aldrig används längre. det fina badkaret med massage strålar har man också tröttnat på, vem har tid att ligga där, nu är det yoga kurser som gäller och egentid.


Nya telefoner är nog viktigt i dag att visa upp, och farfar skall ha en han också, vi måste hänga med så att man inte skrattar åt oss, fredags tacos har jag dock inte hoppat på tycker inte det är något vidare faktiskt.
 

iSolen.se

Guest
Konstaterar att SLT-modellerna inte har problem med någon stroboskop-effekt vid 8bps. Åtminstone inte så att det stör. Om du med stroboskop-effekt menar att bilden i sökaren skulle bli drastiskt ljusare eller mörkare när bländaren ändras.

Vad gäller fladdrande störande spegel... A9 är ju ett steg framåt för EVF-kameror men annars upplever åtminstone jag bildserie-effekten som vissa kameror dras med som klart mer störande än spegelrörelser.
Vad är "bildserieeffekten"?
 
ANNONS