Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering av lucia

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Så man får alltså inte lägga upp bilder på personer som går att känna igen?
Man får inte heller (utan bild) skriva om en person med namn så att personen kan identifieras?
Jodå, visst får man det. Enligt nuvarande tillämpning av pul finns det inget hinder att publicera bilder på personer och ange vad de heter – så länge bilden inte är kränkande.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Precis. Helt ok att posta bilder på människor. Men alltså inte att posta personuppgifter ihop med bilden.

,
Hur kan du ens misstolka det så grovt? Det står svart på vitt att en bild är en personuppgift. Det står svart på vitt att ett namn är en personuppgift. Var hittar du stöd för ditt egna påstående över huvud taget någonstans?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Så man får alltså inte lägga upp bilder på personer som går att känna igen?
Man får inte heller (utan bild) skriva om en person med namn så att personen kan identifieras?
Här på FS har många ett alias, men också sitt riktiga namn. Får man nämna någon vid alias i en kommentar? (Aliaset är ju lätt att använda för att identifiera personen)
Du blandar ihop, vilket inte är märkligt med tanke på hur diskussionen vände. Jag rekommenderar länksamlingen på sida 1 i denna tråd. När den nya lagstiftningen träder i kraft uppdaterar jag länksamlingen.


  • PuL reglerar personuppgifter (alla uppgifter som kan härledas till en person, t.ex. bild, namn, personnr osv.)
  • I grundläget får man inte sprida personuppgifter utan tillstånd, men på grund av:
  • missbrukarregeln från 2007 får man det om det inte görs för att, förenklat sagt, kränka/skandalera.
 
Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag blir mörkrädd när fotografer i denna forum inte ens vet sina rättigheter gällande publicering av foton.

Åter igen. Det ok enligt lag att publicera bilder på människor nästan var du vill såvida det inte är av kränkande natur eller i reklamsyfte.
Sen kan det finnas moraliska och etiska bitar som stoppar en.

Istället för att kolla din länksamling så finns det rätt många artiklar om detta redan även skrivna av fotosidan själva av jurister.
Även dataninspektionen som är en myndighet för just detta har bra forum och artiklar om publicering av bilder.

Ditt citat kan jag bara tolka att om jag publicerar bild på ex dig och sen skriver och här bor han och fotar en bild på ditt hus och fler bilder på var och hur man hittar dig så kan det kanske bli övertramp. Men det där har jag ingen aning om hur lagen ser på saken. Enda jag är säker på är mitt första stycke.

/Stefan
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag blir mörkrädd när fotografer i denna forum inte ens vet sina rättigheter gällande publicering av foton.

Åter igen. Det ok enligt lag att publicera bilder på människor var du vill såvida det inte är av kränkande natur eller i reklamsyfte.
Sen kan det finnas moraliska och etiska bitar som stoppar en.

Istället för att kolla din länksamling så finns det rätt många artiklar om detta redan även skrivna av fotosidan själva av jurister.
Även dataninspektionen som är en myndighet för just detta har bra forum och artiklar om publicering av bilder.


/Stefan
Precis. Helt ok att posta bilder på människor. Men alltså inte att posta personuppgifter ihop med bilden.

,
Varsågod, Datainspektionens kommentar om att bilder är personuppgifter
https://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/raknas-ett-foto-som-en-personuppgift/

Bild på igenkännbar person = personuppgift = namn. Ingen skillnad. Helt okej att publicera bägge enligt missbrukarregelns restriktioner.

Min fråga till dig är var du hittar källor om att man inte får publicera namn ihop med bild.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Varsågod, Datainspektionens kommentar om att bilder är personuppgifter
https://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/raknas-ett-foto-som-en-personuppgift/

Bild på igenkännbar person = personuppgift = namn. Ingen skillnad. Helt okej att publicera bägge enligt missbrukarregelns restriktioner.
Hoppas du läste det det där väldigt noga som fanns i din länk. Läs sedan även väldigt noga den länken till Datainspektionen jag också länkade till.
Håller mig borta från detta nu. Bli väldigt mörkrädd över det hela.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hoppas du läste det det där väldigt noga som fanns i din länk. Läs sedan även väldigt noga den länken till Datainspektionen jag också länkade till.
Håller mig borta från detta nu. Bli väldigt mörkrädd över det hela.
Min fråga kvarstår. Var hittar du att man inte får publicera namn ihop med bild (som inte är avsedd att kränka)?


Åter igen. Det ok enligt lag att publicera bilder på människor nästan var du vill såvida det inte är av kränkande natur eller i reklamsyfte.
Här har vi varit överens från start, se min text från länksamlingen:

När det kommer till att publicera bilder på människor är det helt okej så länge det inte rör sig om kränkande bilder eller ifall det görs i marknadsföringssyfte, även om ny lagstiftning som ska gälla hela EU är på gång och som ska börja gälla 2018
 
Senast ändrad:
ANNONS