Annons

Fujifilm X-T20 eller X100F?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Omnibouncer gör nästan inget annat än att stjäla ljus. Mycket bättre att studsa blixten i något annat (nästan vad som helst är bättre).
 

smislo

Aktiv medlem
Omnibouncer gör nästan inget annat än att stjäla ljus. Mycket bättre att studsa blixten i något annat (nästan vad som helst är bättre).
Jag tycker att både direkt och studsade ljus (med bouncer) blir bilden mer levande än utan...och naturligtvis stjäl det ljuset...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Bra meddela att de som kör raw och vill ha ut det mesta ur kameran så spelar forfarande raw-programmet en avgörande roll för slutresultatet.
Många nöjer sig med LR/PS fast de är långt i från optimala. Program som Iridient har länge varit betydligt bättre på att få en bättre och mer detaljerad återgivning av X-Trans. det spelar särskilt stor roll i vissa bilder där LR/PS är rent ut sagt dåliga.

Nu har också Capture One släppt sin nya version 10.1 med stöd för compressed raw och förbättrad kvalité.

Det ser faktiskt riktigt bra ut. Kanske har vi en ny herre på täppan.

Här en länk till en bild jag testat. Skärpan och upplösningen är mycket bra samt utan artefakter.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/375331/3566045.htm
 

smislo

Aktiv medlem
Hej,

Angående: AF ASSIST LAMP på mecablitz M400

Fick följande svara från service / metz:

” Det är kameran som styr det, om det funkar i halv mörker så är det kameran som gör något konstigt (blixten ska inte kunna påverka det).”


Kanske något för FUJIFILM att fixa?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Lite besviken på att inga x-t20 silver med 18-55 finns i lager i Stockholmsbutikerna. Hade planer på att känna och klämma lite och förmodligen inhandla nästa helg men det ser mörkt ut. Trodde inte när tråden började att det fortfarande skulle råda brist i mitten på Maj. Jag kan säkert få känna på huset iallafall och bli klar över om jag ska beställa eller inte.
 

Knas79

Aktiv medlem
Min känsla är att intresset svalnat lite för X-T20 nu pga. leveransproblemen. För mig skulle den ha varit 3 månader försenad nu sett till det leveransdatum då jag beställde och då börjar man ju snarare blicka framåt mot vad som kommer näst. Jag är i grunden en Nikon-person så min förhoppning att de ska leverera/presentera något spegellöst lever väl, även om det kanske är orealistiskt(?)

Cyberphoto har ju haft det svarta huset i lager hela veckan och de verkar ju inte sälja slut som man kanske hade förväntat sig?

Ni andra som väntat, väntar ni fortfarande eller har ni ersatt den med något annat alternativt väntar och ser vad nästa steg blir?

Min känsla är att kameramarknaden nu är lite som mobiltelefoner var för ett antal år sedan med en massa förväntningar på nästa produkt, dock kanske det bara är jag som ser det så. Nu finns det väl dock ingen telefon som säljs som inte fyller de funktioner jag har den till så återstår att se om kamerautvecklingen snart är där med.

Med det sagt, jag förstår att kameran inte blir sämre av att något annat/bättre kommer ut. Personligen vill jag dock inte betala fullt pris för något jag trodde mig haft i handen för 3-4 månader sen. Hur resonerar ni andra?
 

Bjucke

Aktiv medlem
Digital tele

Jag har en ny X100F och noterar att den i många avseende är bättre än tidigare versioner av kameran som jag haft. Bättre batteritid är ett stort plus. Den digitala telekonvertern är likaså. Du har 35, 50 och 70 mm utan att behöva byta optik. Kvalitetsförlust? Inte vad jag märkt. Det är en väldigt fin teknik Fuji fått till här.
Sedan är det ju skönt att slippa vara hänvisad till en elektronisk sökare som många moderna kameror har. Den optiska sökaren på X100F är ingen nyhet men är likväl suverän. Behöver man kolla slutresultatet ”i förväg” så kopplar snabbt på den elektroniska sökaren.
JPEG-bilderna har enastående briljans och skärpa.
X100F är med sina begränsningar en väldigt kul och användbar kamera. Att bara betrakta X100F som en dedicerad gatuplåtarkamera är synd – den kan så mycket mer! Den är lite dyr men man får mycket för pengarna.
Slutligen är det kul att notera att Fuji uppenbarligen använt Google Translate för att översätta handboken från japanska till svenska. Focus points = fokus poäng.
 

smislo

Aktiv medlem
Hej,

Angående: AF ASSIST LAMP på mecablitz M400

Fick följande svara från service / metz:

” Det är kameran som styr det, om det funkar i halv mörker så är det kameran som gör något konstigt (blixten ska inte kunna påverka det).”


Kanske något för FUJIFILM att fixa?
Nu har det kommit ny firmware för METZ M400...testar det ikväll...
 

Bilagor

gamleJ

Aktiv medlem
För att först svara på knas79:s inlägg. Jag tycker fortfarande att x-t20 är tillräckligt fräsch. Svårt också att hitta något i samma prisklass som ger samma prestanda. Med det sagt så kommer jag trots detta inte köpa x-t20. Jag stod en god stund på Scandinavian i Stockholm i helgen och provade och fick ingen go känsla för huset. Jag tyckte inte den var skön i händerna helt enkelt. Tyckte främst att använda touchfunktionen var lite fibbligt när greppet var dåligt. Testade sedan M5 och kände mig hemma. Huset satt som klistrat i handen medan dualpixel AF briljerade. M5:s stora problem dock är ISO egenskaperna. En liten spegelfri är ju tänkt att hänga med på fester, middagar mm som ofta är inomhus i skum belysning. Testade också X-t2 som kändes mycket mer rätt än x-t20, men 20000kr med 18-55 är lite mycket pengar och huset saknar touch.

En av säljarna på scandinavian tittade skeptiskt på min 5dsr och 35 2.0 is när jag klagade på greppet hos x-t20 och undrade, -"var det inte att du ville komma bort från tjockkameran ibland som gör att du tittar på x-t20? Kanske får du acceptera att huset inte känns helt rätt i handen". Till viss del har han rätt men en M5 med bättre sensor hade löst både och. Det finns en viss njutning i att sukta efter nya kameraprylar och ibland när jag väntat har det lönat sig. Jag väljer att stå emot köpsuget denna gången.
 

smislo

Aktiv medlem
För att först svara på knas79:s inlägg. Jag tycker fortfarande att x-t20 är tillräckligt fräsch. Svårt också att hitta något i samma prisklass som ger samma prestanda. Med det sagt så kommer jag trots detta inte köpa x-t20. Jag stod en god stund på Scandinavian i Stockholm i helgen och provade och fick ingen go känsla för huset. Jag tyckte inte den var skön i händerna helt enkelt. Tyckte främst att använda touchfunktionen var lite fibbligt när greppet var dåligt. Testade sedan M5 och kände mig hemma. Huset satt som klistrat i handen medan dualpixel AF briljerade. M5:s stora problem dock är ISO egenskaperna. En liten spegelfri är ju tänkt att hänga med på fester, middagar mm som ofta är inomhus i skum belysning. Testade också X-t2 som kändes mycket mer rätt än x-t20, men 20000kr med 18-55 är lite mycket pengar och huset saknar touch.

En av säljarna på scandinavian tittade skeptiskt på min 5dsr och 35 2.0 is när jag klagade på greppet hos x-t20 och undrade, -"var det inte att du ville komma bort från tjockkameran ibland som gör att du tittar på x-t20? Kanske får du acceptera att huset inte känns helt rätt i handen". Till viss del har han rätt men en M5 med bättre sensor hade löst både och. Det finns en viss njutning i att sukta efter nya kameraprylar och ibland när jag väntat har det lönat sig. Jag väljer att stå emot köpsuget denna gången.
Det stämmer allt du säger. Jag tycker att min gamla SONY A6000 hade bättre grep. Har också testat med handgrepp MHG-XT10 och då blir X-T20 helt annan känsla i handen.
Men jag vill komma bort från tunga NIKON och försökte med SONY, där saknade jag objektiv park till APS-C och till slut hamnade jag till FUJI, X-T20 är precis det jag ville (finns alltid kompromis). Touch använder jag aldrig, troligen eftersom jag inte har vana till detta, kanske kommer så småningom...det ända som jag saknar är en liten 16mm/2 WR lens idag. 16/1.4 är för stort och dyr i min smak och jag ser ingen behöv av 1.4 för vindvinkel lens.
18-55/2.8-4 är så pass bra och liten att jag sällan använder 23/2....
 

smislo

Aktiv medlem
Nu har det kommit ny firmware för METZ M400...testar det ikväll...
Äntligen uppgraderade jag firware i METZ400. Vilket mistag.

METZ använder LED (med den senaste mjukvaran) som AF assist. Väldigt frustrerande...så just nu känns det att AF ASSIST lampa har ingen funktion med den sensate uppdateringen.

Använda LED belysningen (väldigt stark ljus) istället för diskret rött AF lampa känns inte OK, tycker jag...

Undrar om man kan gå tillbaka till V 1.1?
 

martinot

Aktiv medlem
Äntligen uppgraderade jag firware i METZ400. Vilket mistag.

METZ använder LED (med den senaste mjukvaran) som AF assist. Väldigt frustrerande...så just nu känns det att AF ASSIST lampa har ingen funktion med den sensate uppdateringen.

Använda LED belysningen (väldigt stark ljus) istället för diskret rött AF lampa känns inte OK, tycker jag...

Undrar om man kan gå tillbaka till V 1.1?
Håller med. Urkasst att behöva hålla på att blända folk.

Vilken version var detta, 1.2?
 

smislo

Aktiv medlem
Håller med. Urkasst att behöva hålla på att blända folk.

Vilken version var detta, 1.2?
V 1.2...

Med V1.1 fick man HSS (FP)... och AF ASSIST funkade någorlunda bra, kanske till 75% men i verkligen helt mörkt miljö gjorde det inte och nu har de "löst" det med LED i V 1.2...
 

martinot

Aktiv medlem
V 1.2...

Med V1.1 fick man HSS (FP)... och AF ASSIST funkade någorlunda bra, kanske till 75% men i verkligen helt mörkt miljö gjorde det inte och nu har de "löst" det med LED i V 1.2...
Synd. Verkar som de har satt i en lite för klen "AF-assist" (iR)-diod i den, och sedan backat på det för att istället köra på deras diod för videobelysning.

Lite taffligt konstruerat (har samma blixt för m43, så säkert exakt samma problem för mig om jag uppgraderar), och sedan ännu taffligare hantering i firmware.

De borde iaf. gjort det valbart för oss som användare. Eller låtit AF-assistdioden användas när det går i 75% av fallen, för att ta till videobelysningen först de mörkaste sista 25%.
 

smislo

Aktiv medlem
Fick för några dagar sedan mail från METZ att de beklagar att jag inte "gillar" lösningen med LED som AF ASSIST lampa. Enligt METZ det är vad användarna ville att METZ ska komma i uppdateringen med den nya mjukvaran.

Jag fick filer för att degradera mjukvara till V 1.1 om någon är intresserad, skicka PM.
 
ANNONS