Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Jag blir mer och mer övertygad om att det är gatufoto som är min grej inom foto.
Finns nog många fler än jag som gillar denna nisch.
Lägg upp era gatufotobilder och berätta gärna lite om när hur och varför ni tog just den bilden.
Eller bara lägg upp gatufotobilder utan snack.

Börjar själv med en bild på tre sköna damer.
Kvinnor är ju ofta mer öppna för att vara med på bild.Det är i alla fall min erfarenhet.

Speciellt om man använder systemkamera. Jag märker över huvud taget en större misstänksamhet hos folk när jag använder kompakten.
Systemkameran tycks på något sätt imponera på folk.
 

Bilagor

Lasse H

Aktiv medlem
..en ensam konstnär sitter på en trappa på Riddarholmen och skissar i sitt block..

...jag skissar en bild i mitt huvud, lyfter kameran och knäpper....
 

Bilagor

mohei

Aktiv medlem
På väg till pendeln möter jag folk som just kommit med tåget från stan. Kameran inställd på hyperfokalfoto med bl 8. Rätt mörkt i tunneln så exponeringstiden blev lite lång. :)
 

Bilagor

interpix

Aktiv medlem
Bara inte gatufotointresset går ut över dina manipulationer Lasse!

Svart/vitt verkar vara ett bra grundtips, så slipper man en massa osnygg färg som det ofta blir. Så får man väl erkänna att en kamera utan spegel är ett mer diskret verktyg.
 

Lasse H

Aktiv medlem
papi skrev:
Så får man väl erkänna att en kamera utan spegel är ett mer diskret verktyg.
Ja, kanske det.
Men det där med diskretion är lite överreklamerat tycker jag.
Idag t ex har jag kört upp spegelreflexen i ansiktet på många okända människor och många av dom har reagerat som dom här tjejerna.

Den här bilden är väl inget vidare men den visar att folk inte är så fientliga som man ofta vill tro

Men visst är det så att man ofta vill att folk inte ska veta att man plåtar dom så man får mer "äkta" situationer.

Och visst finns det folk som blir ilskna om man plåtar dom.
 

Bilagor

interpix

Aktiv medlem
Om jag inte kan plåta helt osett försöker jag få ögonkontakt och en bekräftelse på att det är OK att ta en bild.


Hundfoto på Fältöversten
 

Bilagor

Lasse H

Aktiv medlem
papi skrev:
Om jag inte kan plåta helt osett försöker jag få ögonkontakt och en bekräftelse på att det är OK att ta en bild.
Hundfoto på Fältöversten
Ögonkontakt är bra, då ser man oftast direkt om det är okej.
Lite svårt dock om det är flera personer.

Apropå diskret kamera så kan man ju ta vilken digital eller analog kompakt som helst och hålla lite diskret i mag -brösthöjd och bara gå runt på stan och trycka av gång på gång och samtidigt titta åt ett annat håll och vissla oskyldigt....:)

Visst ja, kompakter är ju tabu hos seriösa fotografer.
 

Enicar

Aktiv medlem
Mina små stapplande steg

400 pixlar är inte mycket
Den här gillar jag som tidsdokument och för att jag faktiskt lyckades fånga dom. Kolla gärna på min sida för att se ljuset genom grenverket som träffar övre delen av ansiktet på tjejen i mitten
 

Bilagor

Lasse H

Aktiv medlem
bra bilder mohei, papi och enicar!

mera gatufoto, tack, så vi får lite mångfald här i tråden

och benganbus med för den delen...
 
ANNONS