Annons

Signera på fram eller baksidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

masun

Aktiv medlem
Om man som fotograf väljer att sälja sina bilder
inramade till privatpersoner och företag och vill
signera dem

Vad är branchstandard, att signera sina bilder på
fram eller baksidan av fotografiet?

I så fall hur brukar ni signera? datum? årtal?
 

lottawe

Aktiv medlem
Undrar om det inte mer är en smaksak än standard? Fast det vanligaste är nog signatur samt numrering (upplaga) på baksidan samt i passerpartouten och ingen signatur direkt på framsidan bilden.
Jag har skrivit årtal i passerpartouten också men inget specifikt datum.

Personligen tycker jag det är synd att skriva direkt på bilden. Jag använder även en stämpel utöver vanliga signaturen på baksidan.
 

masun

Aktiv medlem
Tack för svaret Lotta!

Jag har också skrivit ett mail
till BLF med samma frågeställning
 

steinick

Aktiv medlem
Att signera fotografier på baksidan har i alla tider varit det vanligaste, Det är bara att titta i kataloger till fotoauktioner, i beskrivningarna står det väldigt ofta "signed verso", "verso signiert" etc.

Det finns inget som hindrar att man signerar på framsidan, förslagsvis som grafikerna brukar göra: till höger under själva bilden, eventuell upplagenumrering till vänster. Det fungerar bra om man lämnar plats i passepartouten så att signaturen syns (jag brukar låta öppningen i passepartouten vara ca 15 mm större än själva bilden. Att signera passepartouten verkar lite underligt, även om man har lagt ner stort arbete på att göra den snygg. (Om den behöver bytas av någon anledning förlorar ju bilden sin signatur.)

Att signera själva bilden, till exempel med silver- eller guldpenna gör ett billigt intryck, och är inte att rekommendera.
 

masun

Aktiv medlem
Tack för svaret Lars Erik

Vad använder ni för penna för att signera
baksidan resp framsidan?
 

steinick

Aktiv medlem
Det finns många olika sorters fotopapper, både för våtprocesser och utskrift. Det gäller att hitta en penna med permanent bläck som fäster bra och inte smetas ut.

På framsidan fäster blyerts dåligt eller inte alls. Fiberpennor med pigmentbläck (Pilot Drawing Pen, Staedtler Pigment Liner eller liknande) brukar fungera bra. På baksidan mjuk blyerts. Inga kulspetspennor eller andra som kan ge tryckmärken på framsidan.
 

masun

Aktiv medlem
Ok, på våra bröllopsfoto har firman signaerat
med deras namn och årtal, Sandro 2002
med någon typ av ljus silverpenna
 

lottawe

Aktiv medlem
Men det finns ingen standard som säger att man inte gör så. Om du stör dig på det alltså så kan du knappast få det ändrat ändå med något påpekande om att det var fel.

Fast fult är det och kanske den som har vanan att signera fult säljer sämre i längden? Om det är en tröst..

Fast det är klart, har silverpennan flutit ut med åren och sabbat fotografiet ska du självklart klaga och se till att få nya hållbara kopior.
 

masun

Aktiv medlem
Lotta

Jag stör mig inte på signaturen på mitt bröllopsfoto. Det är gjort på ett mycket snyggt och diskret sätt :eek:) funderade därför på om jag också skulle börja signera på själva bilden längst ner i hörnet för att göra bilden mer personlig.

Blev tveksam när jag läste Lars-eriks inlägg dock
 

Happy Horse

Aktiv medlem
Jag signerar och numrerar (på de bilder jag säljer som tavlor) på bilden i nedre högra hörnet. I det vänstra hörnet skriver jag bildtiteln. Jag använder en svart specialpenna. Jag vill inte skriva på passepartouten för den kan bytas ut och då försvinner min signatur. Mina tavlor ser jag (och mina kunder) som konstverk. Alla vill ha signatur på målade tavlor så varför inte på fototavlor?

Lycka till!
//
Nina
 

Martin F

Aktiv medlem
En följdfråga angående signering med årtal. Skriver ni året bilden togs eller året den trycktes ut, alltså då förstoringen gjordes?

Själv föredrar jag året då jag tog bilden, men jag har förstått att det är/var ganska vanligt att de som själva drar fram svartvita kopior skriver året då kopian gjordes. Detta kan jag förstå eftersom det är ett hantverk som kan variera från gång till gång.

Angående signering på baksidan av bilden - då måste man ju plocka ut bilden ur sin ram (med bakstycke) för att se signaturen. Eller sätter ni en lapp på bakstycket också?
 

stooss

Aktiv medlem
Använd ”rätt” penna om du skall skriva på baksidan av pappret. Jag har tio år gamla kopior hemma där pennan ”ätit” sig igenom pappret och syns nu mer på framsidan...
 

Happy Horse

Aktiv medlem
Martin F skrev:
En följdfråga angående signering med årtal. Skriver ni året bilden togs eller året den trycktes ut, alltså då förstoringen gjordes?

Själv föredrar jag året då jag tog bilden, men jag har förstått att det är/var ganska vanligt att de som själva drar fram svartvita kopior skriver året då kopian gjordes. Detta kan jag förstå eftersom det är ett hantverk som kan variera från gång till gång.
Jag signerar med det årtal som jag tog bilden, inte det år som jag kopierade/printade. Men det är som sagt ingen regel.
Ha det gott!
//
Nina
 

--Micke--

Aktiv medlem
Jag signerar med det årtal som jag tog bilden, inte det år som jag kopierade/printade. Men det är som sagt ingen regel.
Ha det gott!//Nina
Följdfråga till en gammal diskussion:

Låt oss säga att jag vill begränsa upplagan, men helst vill kunna låta tryckeriet skicka tavlan direkt till kunden. Är det bara 'trashy' att väldigt diskret trycka ett serienummer typ No. 5/50 nere i ett hörn inne i bilden? MYCKET diskret förstås, t.ex. med mycket transparens i texten och precis mot gränsen till läsbart.
 

stefohl

Aktiv medlem
Följdfråga till en gammal diskussion:

Låt oss säga att jag vill begränsa upplagan, men helst vill kunna låta tryckeriet skicka tavlan direkt till kunden. Är det bara 'trashy' att väldigt diskret trycka ett serienummer typ No. 5/50 nere i ett hörn inne i bilden? MYCKET diskret förstås, t.ex. med mycket transparens i texten och precis mot gränsen till läsbart.
Ja, det känns inte så bra. Och hur hade du tänkt signera den?
 

--Micke--

Aktiv medlem
Ja, det känns inte så bra. Och hur hade du tänkt signera den?
Göra hembesök förstås :D!

Nej, ärligt talat har jag inte funderat så mycket.Stötte på inlägget då jag sökte annat och slirade iväg i tankarna. Det jag tänkte på var i första hand om man inte printar själv. Med numrering i bilden kan man ju beställa och låta firman leverera till kunden direkt. En vansinnigt omständigt alternativ, och det kanske är det enda, är ju att beställa - få hem - signera - skicka. Isätllet för att bara beställa och vidarebefodra.

Signatur tänkte jag inte på, men det anses kanske inte "på riktigt" om det inte finns något avtryck av en mänsklig hand. Vad gäller begränsning av upplagan tänkte jag mig bäl fiktivt att fotografen utfärdade en skriftlig garanti att den bara skulle tryckas i ett visst antal ex, men som sagt... ...har inte funderat så mycket, bara spånade.
 
ANNONS