Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillstånd Fotboll

Produkter
(logga in för att koppla)

SimonL1

Ny medlem
Hej!

Jag har funderat på en grej angående fotograferande av fotbollsmatcher. Om man lyckas få ackreditering till en match, man kommer in och plåtar loss. Vad gör man sedan av bilderna om man är en frilansare och inte jobbar åt någon redaktion/bildbyrå? Hur fungerar det med licenser och medgivande från spelarna? Får jag lägga upp bilder till försäljning trots att det finns med andra människor på bilderna? Eller hur fungerar det?

Hälsningar Simon
 

PMD

Aktiv medlem
Du får sälja vilka bilder som helst. Det är den som publicerar bilderna som måste ta hänsyn till lagar som reglerar publicering.

Den enda sorts publicering som kräver medgivande av den avbildade är om bilden ska användas i marknadsföring (dvs reklam). Annars är det fritt fram att publicera så länge inte publiceringen kan anses vara kränkande i lagens mening.
 

SimonL1

Ny medlem
Ok, tack så mycket för svaret!

Så jag får alltså sälja vilka bilder som helst, tagna på spelare, fans, tränare mm. Men det är köparen som ska ta ansvar till lagarna?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ok, tack så mycket för svaret!

Så jag får alltså sälja vilka bilder som helst, tagna på spelare, fans, tränare mm. Men det är köparen som ska ta ansvar till lagarna?
Det är ingen skillnad om du sitter på läktaren, står utanför och plåtar in eller sitter vid vid plan med ackreditering - du får sälja de bilder du tar. Det är bara om du skriver på ett avtal som förbjuder dig att sälja dina bilder som du inte får sälja.

Som PMD skriver är köparen ansvarig för hur bilderna sedan används och att de då följer lagarna. Man får till exempel inte använda bilder i reklam utan de avbildades medgivande.

Den här artikel behöver visserligen uppdateras på några punkter, men är ändå nyttig läsning:
SKOLA: Lag & rätt kring fotografering
 

iSolen.se

Guest
Ok, tack så mycket för svaret!

Så jag får alltså sälja vilka bilder som helst, tagna på spelare, fans, tränare mm. Men det är köparen som ska ta ansvar till lagarna?
Ja men om köparna sen upptäcker att de inte kunde använda bilderna som de tänkt lär de inte bli glada och du kan nog gissa vem de ringer.
 

iSolen.se

Guest
Det är ingen skillnad om du sitter på läktaren, står utanför och plåtar in eller sitter vid vid plan med ackreditering - du får sälja de bilder du tar. Det är bara om du skriver på ett avtal som förbjuder dig att sälja dina bilder som du inte får sälja.

Som PMD skriver är köparen ansvarig för hur bilderna sedan används och att de då följer lagarna. Man får till exempel inte använda bilder i reklam utan de avbildades medgivande.

Den här artikel behöver visserligen uppdateras på några punkter, men är ändå nyttig läsning:
SKOLA: Lag & rätt kring fotografering
Brukar inte köpa biljett gälla som ingå avtal? Dvs om det står fotoförbud i det avtal de använder gäller det eller inte?
 

PMD

Aktiv medlem
Ja men om köparna sen upptäcker att de inte kunde använda bilderna som de tänkt lär de inte bli glada och du kan nog gissa vem de ringer.
Det är ingen här som har uppmanat Simon att ljuga för presumtiva bildköpare och påstå något som bilderna som inte gäller. Självklart ska man ge ett korrekt svar om någon som vill köpa bilderna ställer frågor om bilderna och inte påstå något som inte är sant.

Om du vill inhämta tillstånd för publicering av alla du fotograferar så är det din ensak. Lagen kräver inget sådant (förutom ovan nämnda undantag). Och det är alltid som som publicerar bilden som har ett ansvar att följa lagar som reglerar publicering av bilder. Fotografering och publicering är skilda saker.
 

iSolen.se

Guest
Det är ingen här som har uppmanat Simon att ljuga för presumtiva bildköpare och påstå något som bilderna som inte gäller. Självklart ska man ge ett korrekt svar om någon som vill köpa bilderna ställer frågor om bilderna och inte påstå något som inte är sant.
....
Mitt inlägg ska förstås läsas med bakgrund av detta:

Så jag får alltså sälja vilka bilder som helst, tagna på spelare, fans, tränare mm. Men det är köparen som ska ta ansvar till lagarna?
 

PMD

Aktiv medlem
Brukar inte köpa biljett gälla som ingå avtal? Dvs om det står fotoförbud i det avtal de använder gäller det eller inte?
De villkor som är angivna på en biljett man köper anses gälla för den som köper biljetten, men notera att TS nämner andra omständigheter i urinlägget.
 

iSolen.se

Guest
De villkor som är angivna på en biljett man köper anses gälla för den som köper biljetten, men notera att TS nämner andra omständigheter i urinlägget.
Inlägget ska förstås läsas med bakgrund av detta:

Det är ingen skillnad om du sitter på läktaren, står utanför och plåtar in eller sitter vid vid plan med ackreditering - du får sälja de bilder du tar. Det är bara om du skriver på ett avtal som förbjuder dig att sälja dina bilder som du inte får sälja.

...
Jag trodde att köpa biljett alltid betydde att man ingår avtal och det är knappast ovanligt att avtalsreglerna omfattar begränsningar av foto.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag trodde att köpa biljett alltid betydde att man ingår avtal och det är knappast ovanligt att avtalsreglerna omfattar begränsningar av foto.
Häng inte upp dig på att Magnus skrev "skriver". Det är avtal eller inte avtal som är det viktiga, och TS fråga handlade inte om att fotografera från läktaren som en del av publiken. Han skrev uttryckligen "ackreditering" och i ett sådant fall handlar det nog om ett skriftligt avtal.
 

PMD

Aktiv medlem
Avskräckt?

Till Simon:

Jag hoppas att du inte har blivit avskräckt av de senaste inläggen. Det som Magnus skrev i inlägg #4 är ett korrekt svar på dina frågor. Gå på det!
 
ANNONS