Annons

Studio i nybyggt hus är garaget en möjlighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Personligen, för den typen av bilder jag tar och ljussättning jag brukar använda, är 2,4 meter i takhöjd för lågt.
Men det betyder inte att garaget ör oanvändbart för det, men det kan innebära begränsningar och det är dessa du kan fundera över.
Till exempel, om personerna du fotar sitter ned (eller ligger) så blir läget annorlunda.
Eller så spelar inte ljusets höjd lika stor roll för dig som för mig och det går bra ändå.
 

PerKr

Aktiv medlem
Ja, det funkar. Helfigur kanske det inte är optimalt för men jag har arbetat i utrymmen med lägre takhöjd. Känns takhöjden som ett problem kan du kanske försöka få till en bakgrund som svänger fram i ovankant för att få en sömlös övergång som lurar ögat.
Men det duger bra att börja med
 

unoengborg

Aktiv medlem
Personligen, för den typen av bilder jag tar och ljussättning jag brukar använda, är 2,4 meter i takhöjd för lågt.
Men det betyder inte att garaget ör oanvändbart för det, men det kan innebära begränsningar och det är dessa du kan fundera över.
Till exempel, om personerna du fotar sitter ned (eller ligger) så blir läget annorlunda.
Eller så spelar inte ljusets höjd lika stor roll för dig som för mig och det går bra ändå.
Problemet är ju inte bara att man inte kan placera ljuset högt, utan även att man får större problem att hantera ljusspill eftersom man får en reflekterande yta nära motivet vare sig man vill eller inte.
 

iSolen.se

Guest
Håller på att bygga hus och kikar på möjligheten att få till en mindre porträttstudio i Garaget
Takhöjd 2,4 m

Ritning enligt nedan

https://www.lbhus.se/optimal/kg-40-113-117-133

Skall ha den vägg som är inritad men den kan man ju styra lite men borde ge ca5-6 meter att plåta på i avstånd.

Så vad säger ni om detta??
Som redan påpekats, takhöjden, försök fixa om det inte redan är för sent.

Enlig ritningen verkar det inte omöjligt...
 

revox

Aktiv medlem
Min förra studio var i en lägenhet och jag hade cirka 2,4 m i takhöjd, 3,5 m brett och 5 m långt (användbara
längden kanske lite kortare eftersom det fanns lite bokhyllor och annat skrot i vägen)
Alla mått var nog lite i minsta laget, men det funkade ändå ganska hyffsat för det mesta.
Den lite större softboxen tog ganska ofta i taket.

Om det inte går att fixa högre takhöjd kan du kanske måla taket i mörk färg (neutralt grått eller svart) för att minska ljusspillet. På väggarna kan man ju ha mörka draperier att dra fram vid behov om man vill minska ljusspillet (så slipper man ha en murrig mörk studio hela tiden :) )
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Tittar jag på ritningarna så ser det ut att vara ganska enkelt att bygga ett ryggåstak i garaget. Då skulle höjden öka avsevärt men det ställer krav på flexibilitet hos entrepernören med åtföljande prislapp. Har inte bygget påbörjats så kan det kanske vara lite lättare att komma överens om pris eller att du bygger den delen själv.
 
ANNONS