Annons

Oskärpeteckning - Jämförelse

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Tänkte bjuda på skillnader i oskärpeteckning mellan 3 bra objektiv. Samma bakgrund, snarlika bländare men vid olika tidpunkter.

1. Nikon 85 f/1.4D
2. Nikon 180 f/2.8 IF ED
3. Nikon 300 f/2.8 VR1

Om ni andra har liknande jämförelser tillgängliga får ni gärna posta nedan.

aaaaa.jpg
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Går ej att jämföra eftersom personen måste stå lika långt ifrån bakgrunden och du måste förlytta dig så personen upptar samma yta på sensorn för alla objektiven.

/Stefan
 

Ventures

Aktiv medlem
Går ej att jämföra eftersom personen måste stå lika långt ifrån bakgrunden och du måste förlytta dig så personen upptar samma yta på sensorn för alla objektiven.

/Stefan
Om man bortser från det vetenskapliga kan man kanske jämföra men jag tycker det är svårt att avgöra vad som är "snyggast utan att se hela bilden. Ibland vill man se vad bakgrunden föreställer och ibland inte. I exemplen ser man att, som väntat, den längsta brännvidden suddar ut bakgrunden bäst. Men om det är vad man vill visa är en annan sak.
180mm-exemplet har artefakter som kanske härrör från efterbehandlingen?

Har inget exempel här men med ett 70-200/2,8 vrii får jag en väldigt rörig bakgrund om den består av träd och grenar. Ska leta fram något exempel.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Om man bortser från det vetenskapliga kan man kanske jämföra men jag tycker det är svårt att avgöra vad som är "snyggast utan att se hela bilden. Ibland vill man se vad bakgrunden föreställer och ibland inte. I exemplen ser man att, som väntat, den längsta brännvidden suddar ut bakgrunden bäst. Men om det är vad man vill visa är en annan sak.
180mm-exemplet har artefakter som kanske härrör från efterbehandlingen?

Har inget exempel här men med ett 70-200/2,8 vrii får jag en väldigt rörig bakgrund om den består av träd och grenar. Ska leta fram något exempel.
Jag har haft ett 70-200/2.8 och anvander nu Tamron 70-200/2.8 G2. Jag tycker bada linserna ger valdigt fin oskarpeteckning, men om bakgrunden ar nara sa kan det bli lite oroligt, men inte sa det stor.

I examplet nedan ar det ungefar 10 meter till nasta pelare.

Tamron 70-200/2.8 G2, ISO 800, f/2.8, 1/40s
 

Bilagor

Ventures

Aktiv medlem
Exempel på bakgrundsoskärpa med Nikon 70-200/2,8 vrII. Något med kontrasterna kanske som gör att bakgrunden blir orolig. Bilden beskuren och den låga upplösningen här (800x800) tar bort mycket av effekten. Bakgrunden är relativt nära ekipaget och bilden är tagen på långt avstånd. 200mm/f2,8 ISO160.

Annars är "bokehn" mjukare när bakgrunden är förhållandevis långt bort (bild 2). 116mm/f2,8 ISO64.
 

Bilagor

AWid

Aktiv medlem
Tänkte bjuda på skillnader i oskärpeteckning mellan 3 bra objektiv. Samma bakgrund, snarlika bländare men vid olika tidpunkter.

1. Nikon 85 f/1.4D
2. Nikon 180 f/2.8 IF ED
3. Nikon 300 f/2.8 VR1
Blir lite underlig jämförelse bl a beroende på att det inte är bländartalet (dvs brännvidden dividerad med bländarpupillens diameter) som avgör skärpedjup och skärpesläppet. för att få likartat skärpesläpp bör väl därför 85 bl 2,5 jämföras med 180 bl 5,6 och 300 bl 9 (ca 33 mm diameter på öppningen). Dessutom med så stor skillnad på objektivens brännvidder blir bildvinklarna väldigt olika. Dvs det blir väldigt olika hur mycket av bakgrunden som avbildas (vilket väl oftast ger en fördel för lite längre brännvidder). Så vet inte riktigt vad man kan utläsa från din jämförelse som man har nytta av:)
 

cardazio

Aktiv medlem
Det visar skillnaden i rendering vid samma utsnitt och samma bländare för dessa tre brännvidder/objektiv, så om man använder dem i praktiken (inte tänkt som en teorilektion :)) för samma utsnitt (som jag gjort), så får man resultaten ni ser där.

Inte mycket mer än så. OBS bilden på tjejen i blåa pälsen är beskuren i efterhand, så ursprungsbilden har samma utsnitt. Är ingen Photoshoptrollkarl, så bilden tagen med 180 ser ut så på riktigt.

25247091508_b6ac30aedd_h.jpg
25880476197_d24fbb7d45_h.jpg
36710719411_7225f27af7_h.jpg

Själv gillade jag inte smetigheten, otympligheten och kommunikationsproblemen som uppstod med 300an. 180:n är rätt trevlig förutom att även den gör att det är svårt att kommunicera i folkmassan, så därför använder jag mest 85an.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag har haft ett 70-200/2.8 och anvander nu Tamron 70-200/2.8 G2. Jag tycker bada linserna ger valdigt fin oskarpeteckning, men om bakgrunden ar nara sa kan det bli lite oroligt, men inte sa det stor.

I examplet nedan ar det ungefar 10 meter till nasta pelare.

Tamron 70-200/2.8 G2, ISO 800, f/2.8, 1/40s
Snygg bild förresten.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Blir lite underlig jämförelse bl a beroende på att det inte är bländartalet (dvs brännvidden dividerad med bländarpupillens diameter) som avgör skärpedjup och skärpesläppet. för att få likartat skärpesläpp bör väl därför 85 bl 2,5 jämföras med 180 bl 5,6 och 300 bl 9 (ca 33 mm diameter på öppningen). Dessutom med så stor skillnad på objektivens brännvidder blir bildvinklarna väldigt olika. Dvs det blir väldigt olika hur mycket av bakgrunden som avbildas (vilket väl oftast ger en fördel för lite längre brännvidder). Så vet inte riktigt vad man kan utläsa från din jämförelse som man har nytta av:)
Det finns olika satt att gora en jamforelse... :)

cardazio jamfor hur bilden ser ut vid praktisk anvandning. Jag tycker man kan utlasa mycket nyttigt fran hans bilder. Jag har svart att tanka mig nagon som ersatter 85/2.5 med 300/9.
 

AWid

Aktiv medlem
Det finns olika satt att gora en jamforelse... :)

cardazio jamfor hur bilden ser ut vid praktisk anvandning. Jag tycker man kan utlasa mycket nyttigt fran hans bilder. Jag har svart att tanka mig nagon som ersatter 85/2.5 med 300/9.
Ja det blev betydligt intressantare när hela bilderna visades. Snygga porträtt förresten där jag tycker bakgrundsoskärpan i just den här jämförelsen är snyggast för bilden tagen med 180 mm gluggen.
 
ANNONS