Annons

Objektiv för bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Hej!

Har en 5d mark ii sen flera år tillbaka och ett 24-105 4L, även 50mm 1.8 och 1.4.

Nu efterlyser jag tips på objektiv som ni andra tycker lämpar sig bra för bröllopsfotografering eftersom jag tänkte uppdatera väskan.
 

apersson850

Aktiv medlem
De fungerar väl bra där, skulle jag förmoda. Inte för att jag ofta fotograferar bröllop, men om du inte ska åstadkomma någon speciell effekt kan du köra på det du har.
Givetvis kan man tänka sig EF 24 mm f/1,4L II USM eller EF 85 mm f/1,4L IS USM eller andra ljusstarka objektiv (för att vara mindre blixtberoende i kyrkan), men det är nog mer en fråga om ifall du ska kunna sticka ut så mycket att du kan leva på det här eller vad som är syftet?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om du fotograferar bröllop eller andra event där möjligheterna för ett andra försök är små eller obefintliga hade jag i första hand sett till att ha ett extra kamerahus och kamerahus med dubbla kortplatser.

Sedan kanske komplettera med lite ljusstarkare optik. 24/1.4 och 85/1.4 har redan nämnts.
 

Tjofs

Aktiv medlem
Ingen som har erfarenhet av tele och vet om detta kan vara nåt?

Vill ju helst inte behöva stå alldeles framför näsan på brudparet heller :)
 

Tjofs

Aktiv medlem
De fungerar väl bra där, skulle jag förmoda. Inte för att jag ofta fotograferar bröllop, men om du inte ska åstadkomma någon speciell effekt kan du köra på det du har.
Givetvis kan man tänka sig EF 24 mm f/1,4L II USM eller EF 85 mm f/1,4L IS USM eller andra ljusstarka objektiv (för att vara mindre blixtberoende i kyrkan), men det är nog mer en fråga om ifall du ska kunna sticka ut så mycket att du kan leva på det här eller vad som är syftet?
Tack för tips :)
Är lite ute efter att inte behöva stå alldeles framför brudparet.. har funderat på om tele kan vara något..
 

BJOJOH

Aktiv medlem
Tele

Jag står gärna bakom sista använda bänkraden när jag fotograferar bröllop och då är mitt 70-200/2.8 på enbensstativ min bästa vän. Tungt och tyvärr ganska dyrt men väldigt flexibelt.
 

snap01

Aktiv medlem
Förut körde jag med 70-200 2,8 men tycker att man kommer för långt från brudparet, och det är inte speciellt ljusstarkt. Ska du få bokeh är du oftast tvungen att köra på 2,8. Tycker att en 85 mm 1,4 eller liknande är bättre, lättare o smidigare bättre arbetsavstånd samt du kan kör den på 1,8-2 o få utmärkta bokeh o bra optiska egenskaper när du inte kör den fullt öppen.
Jag kör oftast med en vidvinkel zoom sedan 35mm, 50mm o 85mm. Förut 24-70 2,8L o en 70-200 2,8L.

Är tungt att köra med 70-200 2,8 samt inte speciellt ljusstarkt heller. Körde två zoomar rätt länge slutat med det idag gillar att kunna blända upp ännu mer samt fasta gluggar är oftast bättre att fota rakt mot solen. Jag tyckte att canons 70-200 2,8L var rent ut sagt dålig i motljus hur nyaste modellen är vet jag inte.

Jag köpte canons 70-200 f4 för att den var lättare o bättre i motljus men den har för liten bländar öppning till bröllop, däremot körde jag den till resefoto på den tiden.
 

snap01

Aktiv medlem
Gillar du tele så är en fast 85mm eller 135 mm bra till bröllop. Själv föredrar jag 85mm får bättre kontakt o avstånd till brudpar. Ska du hjälpa dom med hur dom ska stå så är det lättare med kortare avstånd.

Förr i tiden var 70-200 2,8 klassik för bröllop. En som gillade den var väl Benny ottosson han hade den i sin instruktionsfilm för bröllop men det var ett tag sedan. Undrar vad han kör med för favvo gluggar idag?
http://www.ottossonphoto.com/
 

apersson850

Aktiv medlem
Förut körde jag med 70-200 2,8 men tycker att man kommer för långt från brudparet, <snip> Tycker att en 85 mm 1,4 eller liknande är bättre, lättare o smidigare bättre arbetsavstånd...
Där är i alla fall nåt som inte stämmer, för 70 är mindre än 85.
Men för övrigt håller jag med.
 

johan-vall

Aktiv medlem
Jag brukar köra ett 16-35 2,8 och ett 85 1,8 under porträttdelen, under ceremonin kör jag 16-35 och 70-200. Har sonys fina 55a också men den används väldigt sällan, vanligare att jag cropar från 35 in till normal-bränvidd, funkar fint då jag har 42mp att tillgå.. dock tycker jag ofta det blir lite tråkiga bilder kring 50mm. Macro står däremot på önskelistan för ringar och pynt, löser det idag med en mellanring och 55an.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Alla objektiv går att använda men det gäller o göra det bra.
Googla Daniel Venter(eller FB) o titta på några magiska bilder. Flera tagna med 400/2,8. Men knappast praktiskt i en kyrka. Tror han säljer kurser också.
 

lonian

Aktiv medlem
Hade jag vart du så hade jag troligtvis valt ett 70-200 som komplement till 24-105 f4. En eller två kamerablixtar sedan möjligen en mer vidvinkligt optik för trängre utrymmen.
 

Siljefjord

Aktiv medlem
Brukar använda 35/1,4 på ett hus och 85/1,2 på det andra. Någon får gärna tillverka en zoom 20-135/1,2 det vore perfekt..
 

snap01

Aktiv medlem
Där är i alla fall nåt som inte stämmer, för 70 är mindre än 85.
Men för övrigt håller jag med.
om du ska få någon snygg bokeh så går det inte att jobba nära 70mm med en 70-200 utan du blir tvungen att köra 130-200 o får längre avstånd. Med en 85mm som är ljusstarkare kan du stå betydligt närmare o få bokeh tack vara den är ljusstarkare. Väldigt många har börjat köra fast optik till bröllop samt en del T-skift optik.

Allt beror på hur man gillar att jobba. Jag föredrar fasta för dom är oftast betydligt bättre i motljus o mindre och lättare. Har kört med 70-200 2,8L på 1ds mark 2 med blixt på huset, jäkligt tungt men då var typ maxgränsen på iso 1600 med bra bildkvalitet. Idag kör många duktiga kvinnliga bröllopsfotografer utan blixt använder reflektorskärm o jobbar mycket i motljus med fasta primes på stora bländaröppningar.

Beror på vad du har för stil o vad du gillar.
jag föredrar primes pga följande
- Bättre kontakt med brudparet pga avstånd till dom
- lättare optik än att köra med 70-200 2,8L
- ljusstarkare
-Bättre i motljus
-Behöver inte blixt lika mycket pga ljusstarkare.

Men visst en 70-200 är bra för avstånd men har man en macro i väskan på 100 mm o 45 miljoner pixels så kan man croppa bilden en hel del o jag missar inte mycket bilder då i alla fall. Men hade ni ställt frågan för 5 år sedan hada jag sagt att 24-70 o 70-200 var bättre.....
 
ANNONS