Annons

Tips på objektiv (natur, sport, landskap)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bobani17

Medlem
Hej alla glada!

Jag sitter på en Nikon D7500 och ett Tamron 18-270 F/3.5-6.3 Di2 VC PZD objektiv.

Jag funderar på att ev. Köpa nytt objektiv och eftersöker då eran expertis.
Jag vill kunna fota dels på semestern (vanliga semesterbilder) sen tycker jag om att fota landskap och natur, samt att jag vill kunna fota sport, framför allt då simning, som med allt vattenstänk o så får väl räknas vara en ganska snabb idrott.

Jag förstår självklart att det lär bli svårt (omöjligt) o hitta ett objektiv som täcker in allt detta, men min förhoppning är att jag ska få ett alternativ till det redan nämnda objektivet jag har.

Budget.. ja du.. under 15000kr gärna =)
 

Ventures

Aktiv medlem
Vilka brännvidder använder du på nuvarande zoom? Antar att du vill ha något som är ljusstarkare på dessa brännvidder.
Personligen vill jag ha mer vidvinkel än 18mm på dx.
Risken är att hela budgeten ryker på ett objektiv och det behövs minst två för att täcka in det mesta. Börja med det för dig viktigaste omfånget.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej alla glada!

Jag sitter på en Nikon D7500 och ett Tamron 18-270 F/3.5-6.3 Di2 VC PZD objektiv.

Jag funderar på att ev. Köpa nytt objektiv och eftersöker då eran expertis.
Jag vill kunna fota dels på semestern (vanliga semesterbilder) sen tycker jag om att fota landskap och natur, samt att jag vill kunna fota sport, framför allt då simning, som med allt vattenstänk o så får väl räknas vara en ganska snabb idrott.

Jag förstår självklart att det lär bli svårt (omöjligt) o hitta ett objektiv som täcker in allt detta, men min förhoppning är att jag ska få ett alternativ till det redan nämnda objektivet jag har.

Budget.. ja du.. under 15000kr gärna =)
Föreslår två objektiv - en vidvinkel och en telezoom, men har ingen koll på DX-objektiv.

Idag kan man få en 70-200 f/2.8 G VRII för kring 9-12k (VR1 kan du få för ca 7000 kr, men den är sämre)
Om du kan tänka dig att lägga 7-8000 utöver det finns 14-24 f/2.8 G, men 16-35 f/4 kanske är något (6000 kr). Dock är ju tele rätt trevligt för landskap, så egentligen kanske det bästa är att helt enkelt börja med det lätta svaret - 70-200:an.

Dessa är ju säkra val som du kan testa utan att ta förlust på. Passar de inte av någon anledning så kan du sälja dem igen utan att förlora pengar (och din superzoom lär kunna ge ett tillskott i kassan).
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Hej alla glada!

Jag sitter på en Nikon D7500 och ett Tamron 18-270 F/3.5-6.3 Di2 VC PZD objektiv.

Jag funderar på att ev. Köpa nytt objektiv och eftersöker då eran expertis.
Jag vill kunna fota dels på semestern (vanliga semesterbilder) sen tycker jag om att fota landskap och natur, samt att jag vill kunna fota sport, framför allt då simning, som med allt vattenstänk o så får väl räknas vara en ganska snabb idrott.

Jag förstår självklart att det lär bli svårt (omöjligt) o hitta ett objektiv som täcker in allt detta, men min förhoppning är att jag ska få ett alternativ till det redan nämnda objektivet jag har.

Budget.. ja du.. under 15000kr gärna =)
Jag har ett Tamron 18-400 (nu till salu) som jag tycker är grymt bra, mkt bra bildkvalité och snabb AF.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Föreslår två objektiv - en vidvinkel och en telezoom, men har ingen koll på DX-objektiv.

Idag kan man få en 70-200 f/2.8 G VRII för kring 9-12k (VR1 kan du få för ca 7000 kr, men den är sämre)
Om du kan tänka dig att lägga 7-8000 utöver det finns 14-24 f/2.8 G, men 16-35 f/4 kanske är något (6000 kr). Dock är ju tele rätt trevligt för landskap, så egentligen kanske det bästa är att helt enkelt börja med det lätta svaret - 70-200:an.

Dessa är ju säkra val som du kan testa utan att ta förlust på. Passar de inte av någon anledning så kan du sälja dem igen utan att förlora pengar (och din superzoom lär kunna ge ett tillskott i kassan).
Har inte provat att fotografera just simning, men de flesta inomhussporter brukar fordra ljusstark optik, så 70-200/2.8 eller kanske Sigma 120-300/2.8 kan nog vara bra val om man vill få korta tider nog för att frysa vattendroppsstänk utan att iso går i taket.

Problemet är väl att det nog inte känns som semester att fotografera med sådana. De är både stora och tunga och fordrar lite motivation för att komma med i fotoväskan. De är även för tunga för att man ska kunna bära dem i kamerans rem ifall de är monterade på kameran utan att överbelasta bayonetten.

Annars väldigt mångsidiga objektiv förutom sport även bra för porträtt med suverän bokeh ifall TS vill ta bilder av familjen på semestern. Om TS nu trots det vill ha ett 70-200/2.8 skulle jag föreslå att även titta på Tamron 70-200/2.8 G2 som påstås vara skarpare än både VR1 och VRII och ligga i klass med Nikons senaste 70-200/2.8 Fl
 

bjorso

Aktiv medlem
Jag har fotograferat mycket i simhallar, 70-200/2.8 är det bästa valet både på DX och FX-kameror. Längre brännvidd behövs inte.

Men jag tror inte att du kan täcka allt du vill kunna göra med ett enda objektiv? Med en normalzoom eller rent av en vidvinkelzoom borde det bli den perfekta kombinationen!

Synd bara att det drar iväg ekonomiskt? Men det finns begagnat och andra fabrikat än original.
 

Bobani17

Medlem
Tack för alla svar hittills, det uppskattas!
Jag tar gärna emot fler tips!

Har ni dessutom tips på bra sidor/butiker o handla ifrån som ligger rätt bra i pris?
 

SSD

Aktiv medlem
Skulle kika på begagnat och i första hand hitta ett 16-35/4 eller ett 17-55/2.8, båda Nikon DX objektiv. 16-35/4 hittar du för runt 5000:- och 17-55/2.8 för 8000-10000:-. Något av dessa täcker ditt behov av resa, landskap mm. där 17-55/2.8 är ett grymt välbyggt och ”investering för livet” objektiv, dock lite tyngre än 16-35/4.
Sedan ett 70-200/2.8 VRII, hittar du för 10000-12000:- och är även det ett objektiv som tål väder och vind samt grym prestanda.
Sedan säljer du ditt Tamron, sparar lite mer pengar och köper ett Nikon 200-500/5.6. Med 17-55/2.8, 70-200/2.8 och 200-500/5.6 kommer du riktigt långt.
 

Bobani17

Medlem
Kan även förtydliga, klantigt av mig att inte göra det från början..

Det mest prioriterade är ett bra ojebtiv för semesterbilder, natur och landskap
 

Ventures

Aktiv medlem
Då är saken klar, ett begagnat 17-55/2.8 är vad du ska köpa!
1,5 x 17 = 25mm är inte så mycket vidvinkel (som t.ex 12-24mm) för landskap. :)
Men det kan ju räcka för somliga.

16-35/4 är ett fx-objektiv och onödigt stort om man fortsätter i dx-världen.

Att köpa nytt gynnar industrin men inte den egna ekonomin. Det finns relativt bra utbud på begagnatmarknaden när folk byter system.
 

SSD

Aktiv medlem
1,5 x 17 = 25mm är inte så mycket vidvinkel (som t.ex 12-24mm) för landskap. :)
Men det kan ju räcka för somliga.

16-35/4 är ett fx-objektiv och onödigt stort om man fortsätter i dx-världen.

Att köpa nytt gynnar industrin men inte den egna ekonomin. Det finns relativt bra utbud på begagnatmarknaden när folk byter system.
Jag som angett fel, menar 12-24/4 som är ett DX objektiv.
Sedan kan man aldrig få ett objektiv som klarar allt, i alla fall inget som levererar. Jag har själv både 12-24/4, 17-55/2.8, 70-200/2.8 och 200-500/5.6. Det jag använder oftast är just 17-55/2.8, även till landskap. Tycker att 24-35mm (uttryckt i FF) är alldeles utmärkt för i alla fall 70-80% av landskapstillfälena.
Men oavsett så kan man fan skita i vilken utrustning man har, det viktigaste är att vara ute och ta bilder :)
 

SSD

Aktiv medlem
Okej!
Jag är på nybörjar/hobby nivå, tror du detta skulle ge ett bra lyft när det kommer till objektiv, jämnfört med det jag har nu?
Helt övertygad om det. Det är ett grymt skarpt och mångsidigt objektiv. Men visst, du har inte de långa brännvidderna så det är där ett 70-200/2.8 kommer in i bilden :)
Men för resor, familjefoton och landskap så kommer du bli 100% nöjd.
 

larjo

Aktiv medlem
Vad är det du saknar med ditt nuvarande objektiv? Det borde fungera bra som "semesterobjektiv".
Ett vidvinkligare objektiv kan behövas ibland för att få med hela landskapet. Men man kan "fuska* och ta flera bilder, som ett panorama, och montera ihop i delbilderna i ett fotoprogram.
Har du inget stativ så är det också bra för landskapsfoto. Tempot blir lite lägre och man hinner tänka lite på vad man vill ha med.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Eftersom du har ett DX hus rekommenderar jag dig att titta pa Nikkor 70-200/2.8 VR, dvs. den forsta versionen. Det objektivet ar valdigt oskarpt i hornen pa FX-sensorer, sarskilt vid de langre brannvidderna, men helt ok for DX. Du kan hitta ett begagnat for 5000-7000:-. Ett fynd for DX-entusiaster.

Ett annat prisvart objektiv ar Nikkor 10-20/4.5-5.6G. Den ar inte snabb, men VR fungerar bra. Om du fotograferar landskap kanske du anvander stativ. Svagheten ar att det inte ar den skarpaste linsen vid extremerna, 10mm och 20mm, dar du maste vanja dig vid att fotografera vid f/8. 3000:- nytt!

Da har du 5000-7000:- kvar och kan unna dig ett Tamron SP 90/2.8 om du ar intresserad av narbilder (makro).
 
ANNONS