Annons

Intresse i fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Det var svårt att hitta en passande forumkategori för just detta, det att vara intresserad i fotografi. Alltså inte i första hand intresse för att fotografera, då det nog gäller alla här på Fotosidan - utan ett stort intresse i själva fotografin.

1 - Går ni ofta på fotoutställningar med bilder från andra fotografer? Själv har jag genom åren njutit av ett stort antal sådana; bland annat från Ansel Adams, Ernst Haas, Hans Hammarskiöld, Christer Strömholm mfl.

2 - Går ni ofta på föreläsningar från andra fotografer? Själv har jag fått uppleva ett stort antal sådana genom åren från bland annat Michio Hoshino, Bruno Barbey, Frans Lanting, Sune Jonsson mfl.

3 - Köper ni ofta fotoböcker? Då tänker jag inte på de klassiska läroböckerna, utan mer på bildböcker och böcker om olika fotografer. Själv har jag numera ett riktigt stort bibliotek här hemma med kära klenoder från Ernst Haas, Sally Mann, Josef Koudelka, Minor White mfl.

Hur är det med intresset för fotografi?

/Terje
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nä, på alla frågorna/ämnena.

Men jag var på ett föredrag med Mattias Klum en gång. En bländande föreställning med tekniskt perfekta bilder.
Men största behållningen var ändå berättelserna runt bilderna. Om äventyret och umbärandena inför deras tillkomst. Och berättelsen om hur han ens blev fotograf för National Geographic.
Mycket trevlig tillställning i sin helhet.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Det var svårt att hitta en passande forumkategori för just detta, det att vara intresserad i fotografi. Alltså inte i första hand intresse för att fotografera, då det nog gäller alla här på Fotosidan - utan ett stort intresse i själva fotografin.

1 - Går ni ofta på fotoutställningar med bilder från andra fotografer? Själv har jag genom åren njutit av ett stort antal sådana; bland annat från Ansel Adams, Ernst Haas, Hans Hammarskiöld, Christer Strömholm mfl.

2 - Går ni ofta på föreläsningar från andra fotografer? Själv har jag fått uppleva ett stort antal sådana genom åren från bland annat Michio Hoshino, Bruno Barbey, Frans Lanting, Sune Jonsson mfl.

3 - Köper ni ofta fotoböcker? Då tänker jag inte på de klassiska läroböckerna, utan mer på bildböcker och böcker om olika fotografer. Själv har jag numera ett riktigt stort bibliotek här hemma med kära klenoder från Ernst Haas, Sally Mann, Josef Koudelka, Minor White mfl.

Hur är det med intresset för fotografi?

/Terje
1. Så ofta jag bara kan och får möjlighet till. Älskar att se bilder oavsett om jag eller andra tagit dem. Blir dock mest via nätet nu då jag inte bor i en stad där utbudet är så stort. Men passar på då jag reser och det gör jag hyggligt ofta.

2. Har gjort det tidigare också det mindre nu då jag flyttat till en mindre ort. Men det finns oädnligt mycket föreläsningar på youtube att se även om det inte riktigt är samma sak så är det ändå bra.

3. Inte ofta nej, men det händer om jag t ex är på nån utsällning jag gillar.


Henrik
 

Ventures

Aktiv medlem
1. Ja
2. Inte direkt. Eller räknas Youtube-föreläsningar? Har också hamnat på föredrag av "misstag" som dock varit väldigt intressanta. Med misstag menar jag att jag egentligen var där på mässan av annan orsak.
3. Nej inte köper men läser gärna det som kommer i min väg.

Så jag kanske kvalificerar mig som intresserad med "nöd och näppe"?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
1,2,3 Nej
Intresset är stort. Ofta hittar jag något på dpreview som i sin tur länkar vidare, som i sin tur länkar vidare som en kedjereaktion. Även här på fotosidan dyker det upp intressanta saker då och då.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Det var svårt att hitta en passande forumkategori för just detta, det att vara intresserad i fotografi. Alltså inte i första hand intresse för att fotografera, då det nog gäller alla här på Fotosidan - utan ett stort intresse i själva fotografin.

1 - Går ni ofta på fotoutställningar med bilder från andra fotografer? Själv har jag genom åren njutit av ett stort antal sådana; bland annat från Ansel Adams, Ernst Haas, Hans Hammarskiöld, Christer Strömholm mfl.

Ja. Så ofta jag har möjlighet. Senast såg jag Jean Hermansson-utställningen på Fabriken Bästekille (http://fabrikenbastekille.se/)

2 - Går ni ofta på föreläsningar från andra fotografer? Själv har jag fått uppleva ett stort antal sådana genom åren från bland annat Michio Hoshino, Bruno Barbey, Frans Lanting, Sune Jonsson mfl.

Nej, det är inte så ofta jag har möjlighet till det tyvärr. Lyssnade till Paul Hansen här i Uppsala för ett par år sedan. Och Brutus Östling. Mycket givande i båda fallen.

3 - Köper ni ofta fotoböcker? Då tänker jag inte på de klassiska läroböckerna, utan mer på bildböcker och böcker om olika fotografer. Själv har jag numera ett riktigt stort bibliotek här hemma med kära klenoder från Ernst Haas, Sally Mann, Josef Koudelka, Minor White mfl.

Ja, fast utrymmet härhemma är numera inte tillräckligt. Men fotoböcker är väldiga inspirationskällor att ösa ur. Kan verkligen rekommendera The Photobook – a History av Martin Parr & Gerry Badger. Helt enkelt ett fantastiskt verk.

Hur är det med intresset för fotografi?

Det är stort – såväl teoretiskt som praktiskt – men en del av dagens ”heta” fotografi finner jag vara tämligen ointressant. Här på FS, men också annorstädes, förefaller besattheten av olika tekniska aspekter av (den digitala) fotografin – sensorer, s.k. skärpa, dynamiskt omfång, etc. ad nauseam – överskugga själva poängen med det hela, bildskapandet.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 

acke

Avslutat medlemskap
1 - Går ni ofta på fotoutställningar med bilder från andra fotografer?
Så ofta tillfälle erbjuds. Hasselblad Center här i Göteborg besöker man ju varje gång det är ny utställning. På semesterresor brukar jag alltid försöka planera in besök på fotografiska museer och liknande. I större städer hittar man nästa alltid något intressant, bara man letar.

2 - Går ni ofta på föreläsningar från andra fotografer?
När tillfälle erbjuds. I praktiken blir det oftast evenemang med anknytning till naturfoto, t.ex. festivalerna i Vårgårda, Falkenberg, mm

3 - Köper ni ofta fotoböcker?
Ibland i samband med utställningar. Och när jag reser på semester utomlands så brukar jag alltid köpa med mig en fin fotobok som minne. Visst har man någon hyllmeter fotoböcker hemma. :)

Hur är det med intresset för fotografi?
Bildintresset är stort. Tyvärr ofta större än vad omständigheterna medger, vilket kan vara frustrerande.
 

acke

Avslutat medlemskap
Apropå bildintresse:
Jag tittade på Himlens mörkrum på SVT i förra veckan. Fantastiskt fina bilder!
https://www.svtplay.se/video/18367762/himlens-morkrum
Landskrona Foto måste jag planera in ett besök på!

Jag kan också tillägga att bildintresset sträcker sig bortom fotografi. Jag går minst lika ofta på konstmuseer som på fotografiska dito. Har svårt för gamla murriga renässansmålningar, men gillar det mesta från 1800-talet och framåt. Allt från Monet till Chagall till Warhol till Dalí till Matisse till...
 
Senast ändrad:

Frekeman

Aktiv medlem
1 - Går ni ofta på fotoutställningar med bilder från andra fotografer?
Ja, ofta. Som boende i utkanten av London så är man bortskämd. Senast Tish Murtha på Photographer's Gallery.

2 - Går ni ofta på föreläsningar från andra fotografer?
Ja, ofta. Att bo nära London gör en bortskämd. I förra veckan Bruce Gilden som en del av Magnum Now. Under de senaste 1,5 åren så har det blivit Martin Parr, David Alan Harvey, Jonas Bendiksen, Harry Gruyaert och Joel Meyerowitz och många flera.

3 - Köper ni ofta fotoböcker?
Ja, alldeles för många. Skulle tippa på 400+ och fler på ingående. Nu gäller det bara att finna tid till att läsa dem alla. En utmaning.

På det hela taget så är mitt fotointresse rätt stort och avgjort min främsta hobby.

Mvh
Fredrik
 

Kalli

Aktiv medlem
1. Så mycket jag kan, så länge utställningen verkar intressant. Ett besök till till exempel Stockholm brukar nästan alltid innebära ett besök på Fotografiska eller Moderna och tidigare Mindepartmentet. Inte så ofta som man får någon "must see" utställning i hemtrakterna, tyvärr.

2. Nej, sällan. Men det är inte för att jag inte är intresserad, utan är det ytterst sällan att jag har chans att gå på föreläsning av fotograf som väcker mitt intresse.

3. Jag köper en del fotoböcker och det är kanske min favoritmedia för att njuta av fotografi. Som tur är har mitt lokala bibliotek en rätt så bra samling av fotoböcker som går att låna, så att jag brukar inte handla in böcker som finns där redan, även om dem är stora favoriter. Dessutom tror jag att böcker som till exempel Sverige av Gerry Johansson (som finns på mitt bibliotek) skulle kosta mer än jag är färdig att betala för dem. Tyvärr, då jag skulle absolut kunna tänka mig att äga Johanssons Sverige :)
 

Terje H

Aktiv medlem
Nä, på alla frågorna/ämnena.

Men jag var på ett föredrag med Mattias Klum en gång. En bländande föreställning med tekniskt perfekta bilder.
Men största behållningen var ändå berättelserna runt bilderna. Om äventyret och umbärandena inför deras tillkomst. Och berättelsen om hur han ens blev fotograf för National Geographic.
Mycket trevlig tillställning i sin helhet.
Synd att du inte upplevt fascinationen i fotografi på det sättet som i de tre frågorna.

Men håller med dig om Mattias Klum. Har känt honom sedan 1989 och upplevt flera av hans föreläsningar.

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
1. Så ofta jag bara kan och får möjlighet till. Älskar att se bilder oavsett om jag eller andra tagit dem. Blir dock mest via nätet nu då jag inte bor i en stad där utbudet är så stort. Men passar på då jag reser och det gör jag hyggligt ofta.

2. Har gjort det tidigare också det mindre nu då jag flyttat till en mindre ort. Men det finns oädnligt mycket föreläsningar på youtube att se även om det inte riktigt är samma sak så är det ändå bra.

3. Inte ofta nej, men det händer om jag t ex är på nån utsällning jag gillar.


Henrik
Håller med dig om nackdelen att bo på mindre ort; det blir lite mindre upplevelse av fotografisk kultur. På senare år har det för mig blivit lite mindre utställningar och besök på föreläsningar - men biblioteket med fotoböcker fortsätter öka här hemma. Dessutom återkommer jag ju ofta till böckerna för att återuppleva deras bilder om och om igen.

Läser även rätt mycket om dessa fotografer på nätet, så jag håller mig sysselsatt med intresset i fotografi.

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
1. Ja
2. Inte direkt. Eller räknas Youtube-föreläsningar? Har också hamnat på föredrag av "misstag" som dock varit väldigt intressanta. Med misstag menar jag att jag egentligen var där på mässan av annan orsak.
3. Nej inte köper men läser gärna det som kommer i min väg.

Så jag kanske kvalificerar mig som intresserad med "nöd och näppe"?
Hehe, fast att kvalificera sig med "nöd och näppe" handlar det väl inte om. Man styr väl själv över graden av intresse i fotografi. Själv hade jag nog inte klarat mig utan mitt bibliotek här hemma. Internet kan aldrig ersätta kvaliteten i en härligt boktryck. Dessutom är det svårt att få tillgång till flera av dessa böcker på annat än att köpa dem. Oftast direkt från utlandet, då flera är svåra att få tag i här i Sverige.

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Ja. Så ofta jag har möjlighet. Senast såg jag Jean Hermansson-utställningen på Fabriken Bästekille (http://fabrikenbastekille.se/)

Nej, det är inte så ofta jag har möjlighet till det tyvärr. Lyssnade till Paul Hansen här i Uppsala för ett par år sedan. Och Brutus Östling. Mycket givande i båda fallen.

Ja, fast utrymmet härhemma är numera inte tillräckligt. Men fotoböcker är väldiga inspirationskällor att ösa ur. Kan verkligen rekommendera The Photobook – a History av Martin Parr & Gerry Badger. Helt enkelt ett fantastiskt verk.

Det är stort – såväl teoretiskt som praktiskt – men en del av dagens ”heta” fotografi finner jag vara tämligen ointressant. Här på FS, men också annorstädes, förefaller besattheten av olika tekniska aspekter av (den digitala) fotografin – sensorer, s.k. skärpa, dynamiskt omfång, etc. ad nauseam – överskugga själva poängen med det hela, bildskapandet.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
Jean Hermansson såg jag i en fin dokumentär på teve. Känner till honom som fotograf sedan tidigare, men uppskattade dokumentären.

Paul Hansen har jag ännu inte upplevt som föreläsare, men Brutus är intressant och underhållande!

Martin Parr har jag ögonen på, så det blir nog ett bokköp inom kort.

Håller med dig om besattheten på prylar och teknik inom foto, märker det mycket tydligt även här på Fotosidan. Men jag läser inga sådana forum, helt enkelt för att det inte är intressant för mig. Det är alltid bilderna och fotograferna som är mest intressanta för mig, inte vilka prylar de använder.

Men jag försöker få igång lite trådar om andra sidor i fotografin här i forumen, några andra har också försökt - så kan vi kanske alla på sikt få lite mer variation i diskussionerna.

/Terje
 

gunte

Aktiv medlem
1 Det händer men inte så ofta, nån gång om året.

2 ungefär som ovan

3 Regeringen tycker det räcker med böcker nu, dock kan det smyga in nån ändå ;)

Ha/D
 

Terje H

Aktiv medlem
1 - Går ni ofta på fotoutställningar med bilder från andra fotografer?
Så ofta tillfälle erbjuds. Hasselblad Center här i Göteborg besöker man ju varje gång det är ny utställning. På semesterresor brukar jag alltid försöka planera in besök på fotografiska museer och liknande. I större städer hittar man nästa alltid något intressant, bara man letar.

2 - Går ni ofta på föreläsningar från andra fotografer?
När tillfälle erbjuds. I praktiken blir det oftast evenemang med anknytning till naturfoto, t.ex. festivalerna i Vårgårda, Falkenberg, mm

3 - Köper ni ofta fotoböcker?
Ibland i samband med utställningar. Och när jag reser på semester utomlands så brukar jag alltid köpa med mig en fin fotobok som minne. Visst har man någon hyllmeter fotoböcker hemma. :)

Hur är det med intresset för fotografi?
Bildintresset är stort. Tyvärr ofta större än vad omständigheterna medger, vilket kan vara frustrerande.
Det får bli Hasselblad Center för mig nästa gång jag är i Göteborg, har ju ännu inte varit där...

Jo, en och annan fotofestival har det blivit genom åren. Funderar nu att eventuellt ta mig till Landskrona, det verkar vara riktigt intressant fotofestival. Vårgårda känner jag väl till, har varit där riktigt många gånger. Så även i Åmål och i Stranda/Norge.

Fotomässor däremot undviker jag helt, om jag själv inte är inbjuden. Blir för mycket prylinriktat för mig.

Har hittat en sfär där jag får den input jag önskar. Lämnar auditorier där det blir endimensionellt, väljer alltmer mindre grupperingar att fotografer och att träffas i verkligheten. Det sociala är bland det viktigaste när man har härliga diskussioner med andra fotografer.

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Apropå bildintresse:
Jag tittade på Himlens mörkrum på SVT i förra veckan. Fantastiskt fina bilder!
https://www.svtplay.se/video/18367762/himlens-morkrum
Landskrona Foto måste jag planera in ett besök på!

Jag kan också tillägga att bildintresset sträcker sig bortom fotografi. Jag går minst lika ofta på konstmuseer som på fotografiska dito. Har svårt för gamla murriga renässansmålningar, men gillar det mesta från 1800-talet och framåt. Allt från Monet till Chagall till Warhol till Dalí till Matisse till...
Håller med dig - finns det genuina bildintresset där ser man ju på all bildkonst, inte enbart fotografi. Förutom de konstnärer du nämner måste jag lägga till Mondrian som växer allt mer för mig.

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
1 - Går ni ofta på fotoutställningar med bilder från andra fotografer?
Ja, ofta. Som boende i utkanten av London så är man bortskämd. Senast Tish Murtha på Photographer's Gallery.

2 - Går ni ofta på föreläsningar från andra fotografer?
Ja, ofta. Att bo nära London gör en bortskämd. I förra veckan Bruce Gilden som en del av Magnum Now. Under de senaste 1,5 åren så har det blivit Martin Parr, David Alan Harvey, Jonas Bendiksen, Harry Gruyaert och Joel Meyerowitz och många flera.

3 - Köper ni ofta fotoböcker?
Ja, alldeles för många. Skulle tippa på 400+ och fler på ingående. Nu gäller det bara att finna tid till att läsa dem alla. En utmaning.

På det hela taget så är mitt fotointresse rätt stort och avgjort min främsta hobby.

Mvh
Fredrik
Låter riktigt bra Fredrik, att bo i en storstad har sina klara fördelar. Har ännu inte varit i London, men när det är dags står ett antal gallerier på listan. Bland annat Tate Gallery, såklart.

Joel Meyerowitz, är en klar favorit för mig som jag ännu inte upplevt en utställning med.

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
1. Så mycket jag kan, så länge utställningen verkar intressant. Ett besök till till exempel Stockholm brukar nästan alltid innebära ett besök på Fotografiska eller Moderna och tidigare Mindepartmentet. Inte så ofta som man får någon "must see" utställning i hemtrakterna, tyvärr.

2. Nej, sällan. Men det är inte för att jag inte är intresserad, utan är det ytterst sällan att jag har chans att gå på föreläsning av fotograf som väcker mitt intresse.

3. Jag köper en del fotoböcker och det är kanske min favoritmedia för att njuta av fotografi. Som tur är har mitt lokala bibliotek en rätt så bra samling av fotoböcker som går att låna, så att jag brukar inte handla in böcker som finns där redan, även om dem är stora favoriter. Dessutom tror jag att böcker som till exempel Sverige av Gerry Johansson (som finns på mitt bibliotek) skulle kosta mer än jag är färdig att betala för dem. Tyvärr, då jag skulle absolut kunna tänka mig att äga Johanssons Sverige :)
Sverige av Gerry Johansson står så fint här i min bokhylla och skiner.... Hehe! Signerad, så klart!

/Terje
 
ANNONS