Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Dellskärm får färgstick

Produkter
(logga in för att koppla)

Crissan

Medlem
Jag har köpt en ny skärm, Dell UP2716D, som jag kopplar till min bärbara dator. Jag har ett kraftigt grönt färgstick på den som jag inte får bort. Har kalibrerat den med Spyder5pro men det hjälper inte. Jag har jämfört med en annan dator, två andra Dell-skärmar och alla andra visar en klarblå färg på samma bild (skrivbordsbild i windows) men inte den nya Dell-skärmen. Där är den havsgrön. Jag är bara hobbyfotograf men man vill ju ändå att färgerna ska överensstämma.
Någon som känner till detta?
Kan det vara någon inställningsfråga?
 

Crissan

Medlem
Nej vi har inte kontaktat Dell ännu. Vi har bytt sladd utan någon skillnad. Vi har laddat ner Dell manager för att se om vi kan hitta några inställningar som förbättrar. Nästa steg blir nog att kontakta Dell.
Tack för svar och engagemang.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Skärmen verkar ha två hdmi-ingångar, en display-port, samt en mini display-port.

Har du provat fler än en av dessa?
 

Crissan

Medlem
Tyvärr har jag bara HDMI som passar till datorn. Den andra kabeln från skärmen (vet inte vad den heter) har jag inte uttag för på datorn. Vi kommer att få hjälp idag av en som är duktig på inställningar och han ska gå igenom vilka inställningar det är i datorn. Kanske det kan ge något.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Vilket färgrymd har ni ställt in på skärmen?
Adobe RGB, sRGB, rec 709, P3 etc?

Skiljer sig din krånglande skärms inställning i jämförelse med de andra?
 

Crissan

Medlem
Idag har jag fått hjälp med inställningar i både datorn och på skärmen. I skärmen har jag en inställning nu på colorspace sRGB (tidigare colortemp 6500 som fabriksinställning) och dessutom har han ändrat en inställning i datorn som tydligen styr något över extraskärmen (tyvärr är det utanför mina kunskaper så jag vet inte vad det var). Nu ser färgerna helt rätt ut och dessutom stämmer det bra med min dator och en annan dator och två andra skärmar som vi jämfört med.
Tack alla som engagerat sig och hjälp mig. Jag har i alla fall lärt mig massor och hur och vad man ska felsöka. Man måste tydligen vara närmast it-nörd för att köpa ny dator/skärm.
 
ANNONS