Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota spelning

Produkter
(logga in för att koppla)

dl-larsson

Aktiv medlem
Har fått i "uppdrag" (mest på skoj, inget professionellt) av en kompis att fota en spelning. Kommer ska i restaurang-/barmiljö. Har en Canon EOS 80D, 50 mm 1,8 och Sigma 18-35 1,8 och en hyfsad speedlight. Vilken lins tycker ni jag ska ha på och har ni några allmänna tips för att få bra bilder? Testa spotmätning kanske?
 

nivas

Aktiv medlem
Har fått i "uppdrag" (mest på skoj, inget professionellt) av en kompis att fota en spelning. Kommer ska i restaurang-/barmiljö. Har en Canon EOS 80D, 50 mm 1,8 och Sigma 18-35 1,8 och en hyfsad speedlight. Vilken lins tycker ni jag ska ha på och har ni några allmänna tips för att få bra bilder? Testa spotmätning kanske?
Valet av objektiv beror ju lite på hur nära scenen du kommer att stå. Om det är 50mm "plastic fantastic" som du har så är det bättre bildkvalitet på Sigmazoomen.
Tänk på att du vill förmodligen inte plåta alla bilder med bländare 1.8, skärpedjupet kan bli lite väl kort, skruva istället upp ISO.
Ljussättningen bestämmer om spotmätning är bra eller inte, jag skulle nog kört med centrumavvägt och kollat om jag behöver exponeringskompensera. Om ljuset är fast så kan det löna sig att köra i M-läge, annars så kör du med fördel Av.
Fokuseringen kan komma att bli din största utmaning.
Om detta är första gången du gör något liknande: ta MÅNGA bilder, och kolla ofta på displayen hur resultatet blir. RAW är såklart att föredra.
Lycka till!
 

Ventures

Aktiv medlem
Om det är strålkastare på musikanterna så får man kompensera så man inte "bränner ur" högdagrarna, vilket är lätt gjort om kameran får bestämma. Ta några testbilder tills det blir bra.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag fotade en dansuppvisning härom veckan. Väldigt ovant för mig var det varierande ljuset. Jag körde som vanligt med bländarförval/tidsautomatik och manuell ISO.
Men då ljuset varierade så mycket blev det också väldiga variationer i slutartid. Efteråt insåg jag att jag borde kört på auto-ISO.
 
Har fått i "uppdrag" (mest på skoj, inget professionellt) av en kompis att fota en spelning. Kommer ska i restaurang-/barmiljö. Har en Canon EOS 80D, 50 mm 1,8 och Sigma 18-35 1,8 och en hyfsad speedlight. Vilken lins tycker ni jag ska ha på och har ni några allmänna tips för att få bra bilder? Testa spotmätning kanske?
Stå nära scenen.

Fota med båda objektiven.

Auto-ISO.

Jag skulle köra evaluerande ljusmätning.
 

b1967

Aktiv medlem
Jag fotar 2-3 konserter i veckan och kör alltid helmanuellt och spotmätning.
Nu har ju inte mätningen så stor betydelse när man fotar manuellt men man kan få en viss indikation av ljusmätaren om man exponerar rätt (även om den ändå inte alltid "tänker" rätt).

Undvik största bländaröppning så du har lite marginal för skärpan. Fotar jag med 2.8 objektiv ligger jag oftast på 3.2 - 3.5 i bländare. Sen undviker jag att gå under 1/200 i slutaren utan drar hellre upp ISO.
Är det på en restaurang är det stor chans att ljuset är likadant hela tiden och då är det lätt när man väl fått till inställningarna, bara att fota på!
 

PMD

Aktiv medlem
Spotmätning är inte alltid så lätt. Man måste veta ungefär viken reflektion olika saker har. Att mäta på huden hos vita människor kan fungera hyfsat, men det går mindre bra att mäta på en mörkhyad person utan att kompensera.

Men har man lärt sig vilka mätresultat man kan förvänta sig av spotmätning på olika slags ytor så kan man ha stor nytta av den.
 
ANNONS