Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför tycker så många att sol är det bösta vädret för foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag hör det vädlogt ofta ifrån olika personer.

*Tur att det är sol idag så himla att fota ute.
*perfekt väder att vara ute med knallsol och klack är 12.
* vi får hoppas på sol inför fotograferingen i morgon.



Jag tycker sol kan vara bra men inte kontorstid mitt på sommaren.

Vad är det för bilder dessa personer sett som är så himla bra med sol?

Ser ju rent ut sagt förväligt ut med sol mit i ansiktet men vissa kansle gillar det?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Njae!

Jag gillar faktiskt sol, motljus och skarpa kontraster. Så ser ju verkligheten ut vissa dagar. Visst är det svårt att bemästra men svårigheter är ju till att övervinna!?
 

Lahn

Aktiv medlem
På tyska säger man: "von 11.00 bis 3.00 hatt der Fotograf frei"

Från 11.00 till 15.00 har fotografen ledig.

Det säger man på grund av ljusförhållanden en solig dag. Ljuset brukar vid den tiden vara mycket hård och skapa mörka skuggor. Det är då svårt att fota porträtt utan att de minsta rynkor ser ut som grand canyon.
 

Ventures

Aktiv medlem
Vill man ha en solig bild är det ju svårare att ta den när det regnar :)
Med dagens kameror och bildbehandlingsprogram är det betydligt större chans att få en bra bild i solljus än med låt oss säga diafilm.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sol + porträtt = blixt
Fint väder i allmänhet är ju trevligt annars är ju blå timmen bland det bästa att fota i.
sol o molntussar är fint
Det blir vad man gör det till
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Gamla tiders diafilm hade ett dynamiskt omfång på cirka 5,5 steg. Det gjorde det omöjligt att få både med skuggorna och högdagrarna. Man fick fota i soluppgång och solnedgång.
De flesta kameror idag har minst 10 steg i omfång och mer.
Fortfarande gäller att ofta det mer spännande ljuset finner man morgon eller kväll.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag har frågat några och det är så fint med solen får jag svar. Ibland säger jag att jag hatar detta väder.
 

lonian

Aktiv medlem
Starburst blir rätt fräck effekt i vissa objektiv.
Jag älskar sol men brukar leta mig till skuggiga ställen och använda träden för att få solen att lysa i dem för att skapa roliga effekter. "Golden houre" är ju annars den tid som jag diggar mest, men att bara ta sådana bilder kan ju bli lite för mycket. En dag i Januari här i Västerbotten kröp solen bara upp just ovanför horizonten så alla soltimmarna (7h) var det alltså solupp/nedgång.
 

Bilagor

Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
För att det finns mer ljus att fånga med sensorn när solen skiner. Det innebär att man kan hålla nere ISO och därmed få mindre brusiga bilder (vilket i sin tur ger mer detaljer i bildens motiv). Samtidigt kan man ha hyfsat korta slutartider, så att motiven inte är suddiga, och någotsånär småbländaröppningar, så att inte bara en liten del av motivet är skarpt.

För motiv som inte rör på sig går det förstås bra med svagt ljus (om man har ett bra stativ).
 

easyrider

Aktiv medlem
När det är sol får ljuset riktning samt att det finns kontraster. Finns inget tråkigare än en molnig dag med platt ljus. Man behöver inte stå i solen utan man kan gå under en bro etc. Jag tycker att det finns fler möjligheter en solig dag sedan undviker jag tiden mellan kl 11-16 när solen står som högst.
 

Lahn

Aktiv medlem
Sol + porträtt = blixt
Sol + moln + porträtt = blixt och softbox

Det är sällan en fotograf använda bara blixten utan softbox. För att det blir mörka skuggor som betoner varje ujämhet i hyn. Solen producera vid middagstiden just sådant hård ljus. Molnen är då som en jätte lik softbox.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Starburst blir rätt fräck effekt i vissa objektiv.
Jag älskar sol men brukar leta mig till skuggiga ställen och använda träden för att få solen att lysa i dem för att skapa roliga effekter. "Golden houre" är ju annars den tid som jag diggar mest, men att bara ta sådana bilder kan ju bli lite för mycket. En dag i Januari här i Västerbotten kröp solen bara upp just ovanför horizonten så alla soltimmarna (7h) var det alltså solupp/nedgång.

Håller med men det jag pratade om sker oftast mellan 10-15 och då är det inte dirket bra. Jag undrar vad dwt kommer ifrån
 

unoengborg

Aktiv medlem
Gissar att det är någon slags kvarleva från gamla tider då fotografering faktiskt krävde mycket ljua
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
För att det finns mer ljus att fånga med sensorn när solen skiner. Det innebär att man kan hålla nere ISO och därmed få mindre brusiga bilder (vilket i sin tur ger mer detaljer i bildens motiv). Samtidigt kan man ha hyfsat korta slutartider, så att motiven inte är suddiga, och någotsånär småbländaröppningar, så att inte bara en liten del av motivet är skarpt.

För motiv som inte rör på sig går det förstås bra med svagt ljus (om man har ett bra stativ).
Om jag skall fota min svarta hund när han springer för fullt behövs det en hel del ljus. Jag måste ha minst 1/2000 för att frysa rörelsen.
Fast för annan fotografering fotar jag helst när det inte är blå himmel och stark sol.
Det får gärna vara lite dramatiska moln och en sol som inte står för högt.
Tycker nog att det fortfarande finns förnuft i den gamla regeln att inte fota mitt på dagen och klarblå himmel.
Fast ibland kan man inte välja. Utan får ta vad som bjuds.
Nu har vi med moderna kameror och HDR större möjligheter att göra något av också svårt ljus än någonsin tidigare.
Låt oss säga vi är i Kroatien på en rundresa och är i Dubrovnik mellan kl. 11 och 15. Vill vi ha bilder från denna fantastiska stad är det bara att gilla läget och göra det bästa av situationen.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tycker det som avgör är vad man ska fotografera. Vill man fota reklambilder för sol o bad, då funkar soliga bilder bra. Vill man ha ett "spännande" ljus kan det vara andra ljusförhållanden som gäller. Tycker som flera att starkt ljus inte är samma issue längre, det går att styra upp i efterhand vid redigeringen.
 

Kalli

Aktiv medlem
Bästa vädret? Bra väder i alla fall. Beror på en del saker. Jag gillar absolut att fota i blåa timmen, men det kan bli lite farligt för att ljuset kan bli lite för vackert.

Sedan kan ljusförhållandena variera mellan platser. En mulen dag här i Dalarna betyder oftast, för mig, ett mycket tråkigt ljus, men på Island betyder en mulen dag ofta ett mycket fint diffust ljus som ända ger fina kontraster och färger.

Men en solig dag brukar inte förhindra mig i att gå ut och fota. Delvis hjälper det kanske att Robert Adams är en av mina favorit fotografer och Henry Wessels stil har varit mycket inspirerande för mig. Fast fotar de i svartvitt och jag fotar i färg, för allra största delen. Gerry Johansson verkar inte vägra att fota mitt på en solig dag heller. Intressant dock att när jag försöker hitta exempel är det tre fotografer som fotar exklusivt i svartvitt som jag kommer på.

Och om det är en solig dag tycker jag till och med att det kan vara fördel med att fota mitt på dagen, då skuggorna blir kortare.

Det är allt en smaksak ¯\_(ツ)_/¯
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag som mest fotobollfotar och inte kan välja vad och när jag fotar(?) har en viss aversion mot mitt-på-dagen-solsken. Det ger hårda skuggor på oplanerade ställen. Ansikten, ögonhålor, den ena av två spelare, osv.
Kvällar och morgnar gillar jag solljuset. En varmtonad medsol ger ett förträffligt ljus för skarpa klara bilder utan störande skuggor. Motljuset å andra sidan ger häftiga effekter.
 
ANNONS