Annons

Blixtval?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klipsch

Medlem
Jag har en Sony A7 R II, jag vill köpa en bra blixt till den, men Sonys original är dyra, finns det något bra med kvalitet som inte är Sonys egna.

Jonas.
 

Peter.Ivarsson

Aktiv medlem
Jag har en Sony A7 R II, jag vill köpa en bra blixt till den, men Sonys original är dyra, finns det något bra med kvalitet som inte är Sonys egna.

Jonas.
Jag har köpt 2 st Godox V860II (s) och är jättenöjd. Den har ett laddbart litiumjonbatteri på 2000mAh. Batteriet är ung lika stort som 4 st AA batterier i bredd. TTL funkar bra ihop med min A7II. Man skulle kunna säga att detta laddbara batteri är en svaghet eftersom man inte kan stoppa i just AA batterier, men faktum är att så här långt har dessa batterier levererat väldigt många blixtar på en laddning så jag har inte saknat möjligheten till AA batterier. Tvärtom så har blixten mycket kort återhämtningstid mellan blixtar. I helgen fotade jag faktiskt lite med serietagning (max 5 bps på A7ii) och alla blev bra exponerade. Godox har även en blixt för AA batterier med samma styrka och funktioner i övrigt. Jag har en kompis som använder 2 st sådana till A6000 och han är mycket nöjd med sina blixtar. Som en sista grej att tänka på så erbjuder Godox även studioblixtar, AD200, AD600 mfl. Dessa kan styras och synkas från blixten eller från sändare X1 och X1pro (tror jag den heter). Jag har även båda sändarna och en studioblixt och det funkar klockrent med TTL med både radio och optisk kommunikation.

För att vara lite nyanserad så tittade jag även på Phottix blixtar dessa kan prata med studioblixt Phottix Indra och även vissa Elinchrom tror jag. Jag valde inte detta märke eftersom det var något dyrare och min kompis hade Godox som funkar klockrent. Godox säljs på Photax.se och Kaffebrus. Phottix säljs på Scandinavianphoto.se. Sen har du ju Nissin och Metz men jag tror inte att de har några studioblixtar i sitt sortiment om du skulle vilja vidga dina vyer.

Mycket skriv här! Lycka till med ditt val.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har en Godox AD200 med trigger X1 pro till min Fuji. Det finns också trigger för Sony.

Jag var glatt överraskade över byggkvalitén. Hel i klass med de Canon blixtar jag ägt.

Funktionen vad gäller pålitlighet och funktion är också klockren. Lika bra som på min mycket dyra Fuji blixt.

Kan verkligen rekommendera Godox. Det är sällan man blir så glatt överraskad över något som levererar betydligt mer än förväntat.
 
ANNONS