Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur välja papper till fotobok

Produkter
(logga in för att koppla)

rannug

Avslutat medlemskap
Jobbar för att försöka trycka en bok - typ fotobok - i en upplaga om 3 - 500 ex
Har fastnat på några punkter och vet inte riktigt hur jag ska tänka för att bestämma mig.
Det gäller först och främst pappersvalet till inlagan.

Eftersom det är bilderna som jag vill ska få bästa möjliga återgivning och hela boken i sig ett trevligt och lockande utseende vill jag ha den bästa jag kan få för den budget om 25-30 000 jag har.

Det är bilderna som ska sälja. Har ska jag tänka för att göra bästa pappersvalet?
Det fotoböcker jag gjort från olika nätlabb har papper Gallerie Art Silk 170.
Jag har varit - och är nöjd med detta, men vill om möjligt ta ett steg till och har därför tänkt att det bör vara ett ännu tjockare papper, kanske 200 eller 250 g.
Det tjockaste papper jag sett är Soporset Premium. Tyvärr utan viktangivelse.

Nu har jag fått en rekommendation att inte välja tjockare papper än 170 g -"för då blir boken svårbläddrad".
Har även fått flera referensexemplar med böcker med fina bilder som har tjockare papper. Själv upplever jag ingen egentlig skillnad vilken jag bläddrar i.

Nästa val - bindning. Är det nödvändigt att kosta på att boken ska garnbindas? Är det värt kostnaden? Blir det mycket hållbarare, exklusivare?

Sista frågan idag: Har sett en bok som är utgiven där varje exemplar är numrerat. Varför numrerar man varje bok? Gör numrering av varje ex boken mer exklusiv?

Tacksam för tips, råd eller förslag - gärna även på bra och inte så dyrt tryckeri.

/Gunnar
 

dl-larsson

Aktiv medlem
Angående bindningen så ska den absolut vara just bunden och inte limmad. Oerhört stor skillnad i kvalitetskänsla och hållbarhet.
 
ANNONS