Annons

Byta färg

Produkter
(logga in för att koppla)

acarlsson

Aktiv medlem
Har ett foto på en trappa i furu. Innan ommålning av denna trappa IRL, så vill jag retuschera den så att den blir vit. Det är lätt att ändra till andra färger än vitt i Photoshop, men det visar sig att ändra till just vitt är svårt (är väl svårt att avlägsna pigment utan att det blir onaturligt).

Någon som har några tips? Jag har sparat trappan i ett eget lager och kan retuschera den hej vilt, men det blir liksom inte bra....

(Nu är det här i ärlighetens namn inte hela världen, det handlar nog mer om att kunna detta inför framtiden :) )
 

Bilagor

Smw

Aktiv medlem
Har ett foto på en trappa i furu. Innan ommålning av denna trappa IRL, så vill jag retuschera den så att den blir vit. Det är lätt att ändra till andra färger än vitt i Photoshop, men det visar sig att ändra till just vitt är svårt (är väl svårt att avlägsna pigment utan att det blir onaturligt).

Någon som har några tips? Jag har sparat trappan i ett eget lager och kan retuschera den hej vilt, men det blir liksom inte bra....

(Nu är det här i ärlighetens namn inte hela världen, det handlar nog mer om att kunna detta inför framtiden :) )
Hej !

Ett sätt:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2155834#post2155834


//MW
 

lonian

Aktiv medlem
Med en raw bild är min första tanke att konvertera om till svartvitt sedan ändra i färgreglagen för att få så nära vitt som möjligt på just trappan och sedan leka vidare i Photoshop.
Bilderna du visar tycker jag du fick till det bra ändå.
 

Måns H

Aktiv medlem
Off topic då det gäller fotot men on topic avseende trappan

Jag som yrkesskadad byggnadsnämndstjänsteman tycker mig se att springan mellan stegen är större än 11 cm. 11 cm är maxmåttet för att ett barn inte ska kunna få igenom sitt huvud och skada sig på nåt sätt. Fixas vid behov t ex genom att limma och skruva fast lämplig list längst bak på övre steget. Limma och skruva är bäst för att förebygga knarr.

(Som husägare målade jag en trappa vit en gång i tiden för att få ner ljuset från ett takfönster. Det blev fint. På den tiden var alkydfärg standard och det höll rätt bra, vi hade aldrig ytterskor inomhus. Nu gäller det att hitta nån slitstark produkt avsedd för golv/trappa.)
 
ANNONS