Annons

GDPR/Databasanmälan/utgivningsbevis för frilansare

Produkter
(logga in för att koppla)

markh

Aktiv medlem
Jag är frilansare som bland annat fotar eventer och lägga ut bilderna på min hemsida.
Under PUL räckte det med att ha medgivande för publicering någonstans i anmälan till eventen.
Men nu kommer GDPR, så jag funderar över att söka en utgivningsbevis.
Det står att man ska vara en "massmediaföretag" som jag knappast är, men det är så många luddiga begrepp att jag kanske är rent juridiskt.
Är det någon här som har gjort en ansökan, med eller utan succé ?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Vad man behöver innan man skickar in.Jag har precis betalt avgiften men behöver samtliga handlingar innan jag skickar in med mitt företag.

Här bifogar du de handlingar som styrker att utgivaren och ev. ställföreträdande utgivare är behörig. Det är personbevis, konkursfrihetsbevis och förvaltarfrihetsbevis. Skicka också in utgivarens och ev. ställföreträdarens bekräftelse på att han/hon åtagit sig uppdraget.

Bifoga också firmateckningsbevis. Bolag ska skicka in ett registreringsbevis. Föreningar ska skicka in stadgar, protokoll som visar vilka som sitter i styrelsen och vem/vilka som har firmateckningsrätt samt protokoll som visar att stadgarna har antagits.

Ansökan behöver inte undertecknas av firmatecknare, men ett dokument som styrker firmateckningsrätten ska skickas in. Däremot ska utgivare skicka in ett undertecknat dokument som visar att han/hon åtar sig uppdraget som ansvarig utgivare, se nedan.
 

markh

Aktiv medlem
Ah, tack Martin. Jag var på väg att söka för brett. Inte ll'tt n'r de skriver så här :
"Om din webbplats eller databas inte faller under det automatiska grundlagsskyddet ger utgivningsbeviset din databas samma skydd."
 

markh

Aktiv medlem
Tack Peter. Har hittat det här, som tyder på att ansökan kommer att lyckas, bara man skickar in rätt papper, eftersom MPRT får inte tar hänsyn till innehållet av websidan :

"Vem som helst kan ansöka om ett utgivningsbevis för sin webbplats. Det är Myndigheten för press, radio och tv som utfärdar utgivningsbevis. När vi utfärdar ett bevis får vi inte göra en bedömning av webbplatsens innehåll eller syftet med verksamheten."
 
ANNONS