Annons

Stativets höjd

Produkter
(logga in för att koppla)

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Hej

Jag har under höstens gång kommit mer och mer in på att jag skulle behöva ett rejält och stadigt stativ. Jag fotar mest fåglar, vilda djur och landskap. Mina tankar kring ett stativ över hur ett stativ bör vara för att passa det jag fotar är -

- Stadigt
- Kolfiber
- Ingen mittpelare
- Spagatläge
- Skruvlås


Det jag inte kan sätta fingret på är hur högt bör ett stativ vara om jag själv är 182 cm? Hur ska man tänka?

Jag vet att man till stativets höjd måste räkna höjden på både vilket slags huvud man använder samt dels hur högt kamerans sökare hamnar.

Jag tänker använda stativet mest ihop med ett gimbalhuvud (för fågel- och djurfoto) och emellanåt kulled (landskap).

Hälsningar Jörgen
 

iSolen.se

Guest
Hej

Jag har under höstens gång kommit mer och mer in på att jag skulle behöva ett rejält och stadigt stativ. Jag fotar mest fåglar, vilda djur och landskap. Mina tankar kring ett stativ över hur ett stativ bör vara för att passa det jag fotar är -

- Stadigt
- Kolfiber
- Ingen mittpelare
- Spagatläge
- Skruvlås


Det jag inte kan sätta fingret på är hur högt bör ett stativ vara om jag själv är 182 cm? Hur ska man tänka?

Jag vet att man till stativets höjd måste räkna höjden på både vilket slags huvud man använder samt dels hur högt kamerans sökare hamnar.

Jag tänker använda stativet mest ihop med ett gimbalhuvud (för fågel- och djurfoto) och emellanåt kulled (landskap).

Hälsningar Jörgen
Längre än man tror, det är rätt trevligt att kunna rikta kameran uppåt och ibland lutar marken i ofördelaktig riktning.
 

iSolen.se

Guest
Tack Ola!

Tänkvärda ord. Är ett stativ på 150 cm i mitt fall för lågt då?

Hälsningar Jörgen
Jag har ett 055CXPro4 med ett 12cm högt huvud och står i taket ofta, det är aningen för kort så jag får böja mig mer än jag vill. Jag är 184cm, eller var det en gång i tiden i alla fall. Det r f ö helt utslitet men funkar tillräckligt bra. Har haft det i sand vid några tillfällen.

Det har mittstång som jag använder i nödfall.

Arbetshöjden är 170cm enligt Dustin men det tycker jag stämmer dåligt. Det ska klara 8kg och som vanligt måste man dela ner siffran, max är runt 3kg, sen rör det på sig.
 

gunte

Aktiv medlem
Jag kan verkligen rekommendera att du går på ett Berlebach.
Jag skiftar själv mellan gimbal och kula.
Mitt heter 4012, finns hos återförsäljare med det nummret.
Hos Berlebach direkt är det mest överensstämmande med modell
412.
Full höjd är ca 160 cm utan kula/gimbal och räcker gott.
Snabbjobbat, vackert(brunlaserat) tåligt, stabilt, prisvärt.
 

iSolen.se

Guest
Jag kan verkligen rekommendera att du går på ett Berlebach.
Jag skiftar själv mellan gimbal och kula.
Mitt heter 4012, finns hos återförsäljare med det nummret.
Hos Berlebach direkt är det mest överensstämmande med modell
412.
Full höjd är ca 160 cm utan kula/gimbal och räcker gott.
Snabbjobbat, vackert(brunlaserat) tåligt, stabilt, prisvärt.
Hur översätter man det till "arbetshöjd"?
 

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Jag kan verkligen rekommendera att du går på ett Berlebach.
Jag skiftar själv mellan gimbal och kula.
Mitt heter 4012, finns hos återförsäljare med det nummret.
Hos Berlebach direkt är det mest överensstämmande med modell
412.
Full höjd är ca 160 cm utan kula/gimbal och räcker gott.
Snabbjobbat, vackert(brunlaserat) tåligt, stabilt, prisvärt.
Tack för tipset Gunte!

Hälsningar Jörgen
 

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Jag har ett 055CXPro4 med ett 12cm högt huvud och står i taket ofta, det är aningen för kort så jag får böja mig mer än jag vill. Jag är 184cm, eller var det en gång i tiden i alla fall. Det r f ö helt utslitet men funkar tillräckligt bra. Har haft det i sand vid några tillfällen.

Det har mittstång som jag använder i nödfall.

Arbetshöjden är 170cm enligt Dustin men det tycker jag stämmer dåligt. Det ska klara 8kg och som vanligt måste man dela ner siffran, max är runt 3kg, sen rör det på sig.
170 cm är det med mittpelare fullt uppskruvad?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Ett tips jag läst någonstans gällande stativ är att med mittpelaren längst ner (eller helt utan mittpelare) så skall stativet kunna få upp sökaren i kameran till fotografens ögonhöjd. Det känns som en bra tumregel, även om den inte ger några exakta mått.
 

iSolen.se

Guest
170 cm är det med mittpelare fullt uppskruvad?
Nej det är Dustins uppgift, vet inte hur man mäter arbetshöjd.

Helt nedskruvad förstås.

Snabbplattan är c:a 10cm under hakan, når alltså inte ens upp till axelhöjd. Jag tycker det är för lågt.

Ett tips jag läst någonstans gällande stativ är att med mittpelaren längst ner (eller helt utan mittpelare) så skall stativet kunna få upp sökaren i kameran till fotografens ögonhöjd. Det känns som en bra tumregel, även om den inte ger några exakta mått.
Jo det är väl meningen att man ska kunna kolla genom sökaren utan att behöva böja sig. Alla använder för korta stativ som det verkar.

Jag provade just, kan lätt lägga hakan i blixtskon med lite marginal och som sagt, stativet ska ha 170cm arbetshöjd.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kläm till med ett rejält om du är osäker. Om det inte gör att de andra önskemålen får stryka på foten.
Ett för kort stativ är värre än ett som har lite mer att ge och lockar alltför lätt till att använda mittpelaren, om den finns, vilket vanligen gör kameran vingligare.
Mitt gamla Gitzo är 185 cm utan huvud, innan mittstången dras ut. Men det kräver å andra sidan nästan transportfordon. Dessutom tredelat så det blir inte så kort ihopfällt.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej

Jag har under höstens gång kommit mer och mer in på att jag skulle behöva ett rejält och stadigt stativ. Jag fotar mest fåglar, vilda djur och landskap. Mina tankar kring ett stativ över hur ett stativ bör vara för att passa det jag fotar är -

- Stadigt
- Kolfiber
- Ingen mittpelare
- Spagatläge
- Skruvlås


Det jag inte kan sätta fingret på är hur högt bör ett stativ vara om jag själv är 182 cm? Hur ska man tänka?

Jag vet att man till stativets höjd måste räkna höjden på både vilket slags huvud man använder samt dels hur högt kamerans sökare hamnar.

Jag tänker använda stativet mest ihop med ett gimbalhuvud (för fågel- och djurfoto) och emellanåt kulled (landskap).

Hälsningar Jörgen


Hej !

Jag är ungefär lika lång som du, jag köpte ett sånt här med G20:
https://www.cyberphoto.se/search?q=w-2004

Lagom maxhöjd utan att använda mittpelaren, ca 180 cm ( står fel i specen, tänk 4x50 cm).
Är nöjd med det, men om man ska sätta stor kamera med 500-objektiv kanske ett
grövre är bättre, men till måttlig belastning är det stabilt.

Finns även i kolf-variant. Heter då W-2204


//MW
 
Senast ändrad:

TBone

Aktiv medlem
Har man vinklingsbar skärm på sin kamera så funkar det rätt så bra att ha kameran lägre än i ansiktshöjd. Dock kanske inte för att jaga fåglar, men för landskap.
 

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Ett tips jag läst någonstans gällande stativ är att med mittpelaren längst ner (eller helt utan mittpelare) så skall stativet kunna få upp sökaren i kameran till fotografens ögonhöjd. Det känns som en bra tumregel, även om den inte ger några exakta mått.
Det är väl just det som jag upplever som en smula frustrerande. Det borde finnas någon slags formel för att kunna räkna ut en passande stativhöjd utan mittpelare om man är x cm och använder den eller typen av huvud.

Hälsningar Jörgen
 

iSolen.se

Guest
Det är väl just det som jag upplever som en smula frustrerande. Det borde finnas någon slags formel för att kunna räkna ut en passande stativhöjd utan mittpelare om man är x cm och använder den eller typen av huvud.

Hälsningar Jörgen
Det är svårt eftersom en del föredrar litet lätt stativ för att det ska vara lätt att ta med. Andra ska hänga på jättetunga grejer osv. En del ska fota i ojämn terräng, andra ska vara statiska i studio. En del ska kunna flyga med inte allt för stor väska och vill att segmenten ska vara korta.
 

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Hej !

Jag är ungefär lika lång som du, jag köpte ett sånt här med G20:
https://www.cyberphoto.se/search?q=w-2004

Lagom maxhöjd utan att använda mittpelaren, ca 180 cm ( står fel i specen, tänk 4x50 cm).
Är nöjd med det, men om man ska sätta stor kamera med 500-objektiv kanske ett
grövre är bättre, men till måttlig belastning är det stabilt.

Finns även i kolf-variant. Heter då W-2204


//MW
Är faktiskt inne en del på Sirui. Antingen deras R-4214X eller R-5214X. De 150 cm respektive 160 cm. Uppfyller mina önskemål om bra spagatläge, ingen mittpelare och skruvlås. Det som skiljer är vikten och storlek på stativet när det är ihopfällt.

Hälsningar Jörgen
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det är väl just det som jag upplever som en smula frustrerande. Det borde finnas någon slags formel för att kunna räkna ut en passande stativhöjd utan mittpelare om man är x cm och använder den eller typen av huvud.

Hälsningar Jörgen
Det går att approximera en del, och få (möjligen) användbara resultat, men inte helt exakt.

Med utgångspunkt i mig själv och min egen utrustning:

- mina ögon sitter 170 cm ovanför golvet
- kameran bygger 8 cm mellan underlaget och okularet
- stativhuvudet bygger 10cm

Med dessa uppgifter skulle mitt stativ behöva ha sin topp minst 162 cm över golvet.

- benen på stativet verkar vinklas utåt max 20 grader.
- med lite trigonometri får vi en ekvation cos(20)=162/x där x är längden på stativets ben
- ekvationens lösning ger att staivets ben måste bli minst 172 cm långa för att sökaren på min kamera skall komma upp i min ögonhöjd.



Edit: jag slängde ihop en kalkylfil, där man kan mata in sina data och få ett förslag på benlängd. Tanka hem filen, och packa upp den. Öppna sedan ODT-filen med ditt kalkylprogram. Jag använde LibreOffice Calc, men vilket kalkylprogram som helst borde kunna läsa filen.
 

Bilagor

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Det går att approximera en del, och få (möjligen) användbara resultat, men inte helt exakt.

Med utgångspunkt i mig själv och min egen utrustning:

- mina ögon sitter 170 cm ovanför golvet
- kameran bygger 8 cm mellan underlaget och okularet
- stativhuvudet bygger 10cm

Med dessa uppgifter skulle mitt stativ behöva ha sin topp minst 162 cm över golvet.

- benen på stativet verkar vinklas utåt max 20 grader.
- med lite trigonometri får vi en ekvation cos(20)=162/x där x är längden på stativets ben
- ekvationens lösning ger att staivets ben måste bli minst 172 cm långa för att sökaren på min kamera skall komma upp i min ögonhöjd.
Perfekt!

Precis vad jag vill ha. Jag mätte också min ögonhöjd till 170 cm (i strumplästen). Det blir väl 1-2 cm ytterligare i fält med ett helt plant underlag.

Hälsningar Jörgen
 
ANNONS