Annons

Lumix G9 - fel färger i bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasS3

Medlem
Hej.

Jag är ny här och har ny kamera - Lumix G9. Jag har bara hunnit att ta bilder under två dagar. Jag fotograferar mycket solnedgångar och testade några bilder med min G9:a. Dock så tycker jag att färgerna avviker kraftigt från hur det verkligen ser ut. Det är spannet gult/orange/blått/lila.

Vet någon vad detta kan bero på ?

Hälsningar


Jonas
 

Bilagor

HenryB

Aktiv medlem
Kameran försöker gissa sig till vitbalansen. Ibland blir det rätt, ibland fel. En annan möjlig felkälla är din skärm som du använder för att granska bilderna. Billiga paneler kan visa lite hipp som happ. Prova att fota i RAW och ta in bilden i exempelvis Lightroom, justera vitbalansen efter önskemål.
 

JonasS3

Medlem
Stort tack för alla svar.

Det är som så att jag för många årsedan fotograferade extremt mycket med systemkameror. Senaste 4 åren har jag uteslutande fotograferat med SONY mobiltelefer. Trodde först inte att de skulle gå men det har fungerat ypperligt inte minst med tanke på att det är mobiltelefon. Det började på en liten nivå men växt och blivit exprementiellt. Färgerna har alltid varit korrekta och jag är av typen "point and shoot" så jag har kunnat förlita mig på att det blir bra utan att hålla på med inställningar.

I höstas tog jag beslutat att skaffa "riktig" kamera och under tiden fick jag låna en Nikon D7200 som har fungerat väl. (Dock så har den inte klarat solnedgång/motljus som mobiltelefonerna.)

Jag har en bra dator + skärm så här ska inte "problemet" ligga. Jag var nog inställd på att en splitterny kamera skulle leverera betydligt bättre bilder än en mobil och att autolägena skulle vara avsevärt vassare.

Jag har tagit bildern även i raw men får just nu inte in konventeraren i Adobe så jag kan testa. Jag ska som ni rekommenderar testa vitbalans och titta på färgprofiler.

Kanske har jag haft allt för stora förhoppningar att det bara skulle vara point and shoot med brilliant resultat utan att behöva hitta rätt inställningar vid var motiv/bild.

Jag får plåta mer och se om jag hittar rätt för som det är just nu så har jag inte 100% förtroende vare sig på mig eller kameran. (Till det hela så fick jag lämna in kameran direkt då den hade flera sovande pixlar och de ska ha bytt den digitala sökaren. )


Jonas
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Mobiltelefoner har ofta en ganska hög färgmättnad och "klatschiga" profiler just för att dom sällan redigeras och skall tilltala en bred massa. Ovanpå detta är det inte ovanligt att folk använder en oherrans massa snabbfilter som drar i färger och toner på längden och tvären...

Du kan ju börja med att ratta in lite olika program. Jag tänker mig att din nya kamera borde ha någon form av Landscape? Det brukar blåsa liv i färgerna
 

JonasS3

Medlem
Ska testa fler inställningar för kameran har en hel del. Jag har laddat upp två bilder från morgonen idag som båda är tagna rakt upp och ner med standard inställningar. Jag tycker bilderna blir riktigt mörka och kan man t.ex. via Photoshop se / avgöra om allt är ok? Och går det i så fall få fram svar på frågorna nedan:

Bilderna blev mörka p.g.a. .........
För att få rätt ljus så skulle kameran behöva ställas in på ......
 

BeBest

Aktiv medlem
Om du låtit kameran mäta ljuset på en mörkare del av motivet och låst exponeringen till det värdet, är det troligt att du fått en ljusare bild och fler detaljer framträtt.

Jag gör själv samma misstag som du gjort och framförallt uppstår de när vitbalansen är satt till auto.
 

Bessel

Aktiv medlem
Jag känner inte till din kameramodell, men det skulle kunna vara möjligt att automatiken i en del fall prioriterar att rädda högdagrar, så att resten av motivet får bli ungefär hur mörkt det vill.

Det låter dock lite osannolikt för en micro four thirds. Moderna fullformatskameror har enormt dynamiskt omfång, men M43 har väl inte riktigt samma möjligheter till att ljusa upp de mörka partierna.
 

Vips

Aktiv medlem
En modern m43-kamera har ändå ett ok dynamiskt omfång, min gamla GX1 är det väl sådär med. :) Jag testade att lyfta in din jpeg i Lightroom om det finns rätt mycket information i skuggorna på marken, trädet är väl däremot mest svart i filen. Så det borde gå att tweaka bilden till det du är ute efter. Upplever att det är såhär som Panasonic exponerar, Nikons d-lite kan nog lyfta skuggorna mer direkt ur kameran, men det går att fixa i redigeringsprogrammet, man får jobba lite för att få det man är ute efter...

/magnus
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
En av fördelarna med spegellösa är väl att du ser bilden "live"? Du har både sökare och skärmbild som visar dig hur resultatet kommer se ut, finns möjligheter att låsa exp, eller kompensera densamme. Vidare finns tex bracketing både för vitbalans, exponering. Det finns HDR osv. Lär känna din kamera, så lär du dig hur den tänker.
 

JonasS3

Medlem
Hej och stort tack för era synpunkter och tips.

Under helgen som gick, var jag ute och testade kameran och alla dess olika inställningar Tog kring 900 bilder - olika motiv, tidpunkter, ljusförhållande m.m. Jag har fotograferat med alla inställningar och med automatik för extra exponering mellan -0,7 upp till +0,7.

Genomgående är det två saker som jag är riktigt bekymrad över - gäller ALLA bilder oavsett förhållande.

1. Det ser ut som det läggs ett tunt grått filter på alla bilderna. Nästan som man glömt ta bort skyddsplasten på sensorn.

2. Svart, svart och åter svart. Jag har laddat upp några av helgens bilder med olika motiv och förhållande.
En hel del bilder blev totalt värdelösa - extremt mörkt och svart. (En av bildrna ser ut som himlen trillar ner även om det enbart var kanonfint väder i helgen.)

Oavsett hur jag vinklar eller justerar inställningarna på kameran så blir mörka partier nästan helt utan detaljer. Liveview blir inte alltid det samma som motivet - tycks leva ett eget liv.

Ingmar Berglund vackra bild med fina detaljer även i de mörka delen är helt uteslutet med Lumixen.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3621124.htm?set=galleryidx

Min mobil klarar dessa motiv men ej kameran.


Vad är fel och vad ska jag göra?
 

Vips

Aktiv medlem
Oavsett hur jag vinklar eller justerar inställningarna på kameran så blir mörka partier nästan helt utan detaljer. Liveview blir inte alltid det samma som motivet - tycks leva ett eget liv.

Ingmar Berglund vackra bild med fina detaljer även i de mörka delen är helt uteslutet med Lumixen.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3621124.htm?set=galleryidx

Min mobil klarar dessa motiv men ej kameran.

Vad är fel och vad ska jag göra?
Kan vara så att Panasonic valt att bilderna skall komma ”plattare” ur kameran för att ingen information skall kastas i onödan, det finns mycket att vinna på lite enkel justering i Lightroom eller liknande program. Lyfter man skuggorna på bilden med trädet så kommer hela förgrunden fram med detaljer, på samma sätt som i exemplet du nämnde ovan, kan tänka mig att det blir ännu bättre om man startar med filen som RAW.

Verkar inte gå att bifoga filer i ett DM, men jag kan maila över filerna jag justerade om du vill kika på dem, skicka ett meddelande med e-postadress i så fall.

mvh Magnus
 

unoengborg

Aktiv medlem
Kanske nya färgprofiler behövs? Xrite color passport kan vara en god start.
Känns som lite overkill för solnedgångar, men visst.

Kolla först vad som händer om du mäter upp vitbalansen mot något vitt eller neutralgrått.

I övrigt:
- Fotografera i RAW.
- Googla "Exposure to the right"
 

RWE

Medlem
Tips

Här är en video som förklarar hur constant preview fungerar om du vill se exponeringen i liveview, https://www.youtube.com/watch?v=VGFtIY-PCCw
Och här är en som förklarar varför man inte kan eller bör använda det alltid https://www.youtube.com/watch?v=dnFBo8ka4c0

Att kameran inte ger dig de bilder du vill ha, beror på väldigt många olika saker, men framförallt så måste du bestämma hur du vill att bilden ska se ut och ställa in kameran efter det, att låta kameran gissa vad du tänker är omöjligt, hur ska den veta om du vill ha en silhuettbild av trädet i en av dina exempelbilder eller inte, du måste välja det själv. Man sätter sig ju inte i en taxi och förväntar sig att chauffören ska veta vart man vill åka.

Använder du centrumvägd, spot eller evaluerande ljusmätning? Det kan hjälpa dig och kameran att "förstå" varanda bättre

Att en mobil klarar ta bilder som inte din G9 gör är ju såklart inte sant, däremot kräver en systemkamera att man vet hur man exponerar för att få fram den bild man vill ha och att man vet hur man kan redigera bilden antingen direkt när man tar bilden i kameran om man använder jpeg eller i efterarbetet om man använder RAW.

En mobil gör ju efterarbetet direkt och använder inte sällan HDR för att få så mycket dynamiskt omfång som möjligt, Pixel 2 som verkar vara den "bästa" mobilkameran för tillfället tar upp till 10 bilder som standard och sätter ihop de för att man ska få så mycket dynamiskt omfång som möjligt. Intressant läsning här https://www.cnet.com/news/how-googles-pixel-2-camera-outpaces-last-years-photo-tech/

Använder du jpg så kan du dra upp skuggorna direkt i kameran för det verkar vara ett problem som du har, kolla här https://www.youtube.com/watch?v=4T8QB6bW0bU

Jag rekommenderar att du lär dig använda RAW om du inte redan gör det och i efterhand jobba med skuggor, högdagrar, kontrast, skärpa, färg och mättnad för att kunna få ut så mycket som möjligt av kameran. Men såklart behöver du en exponering du är nöjd med först, att utgå ifrån.

Här finns några exempel på det jag tror du är ute efter https://digital-photography-school.com/a-super-simple-way-to-make-landscape-photos-pop-using-lightroom/
 

M7_21

Aktiv medlem
Det kan finnas en annan förklaring också. I varje kamera kan man ju ställa in ljusmätningen på 3 eller 4 olika sätt, varje metod ger olika utslag, se bif bild. Kan vara värt att testa vilken av dessa som fungerar bäst.

Testa mot lite olika motiv > gråkort, snö, svart (sammet) eller vitt vilken som passar just din stil.
 

Bilagor

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Håller med Roger.

En mobilkamera gör enormt mycket bearbetning i det dolda och den färdiga bilden du ser har inte så mycket att göra med bilden du tog men kansne liknar hur du upplevde det. Så är inte "riktiga" kameror tänkta. Dessa är avsedda att ge ännu bättre bildkvalitet i större utskrift om man vet hur man gör. Mobilbilderna tål i regel inte att betraktas på annat än skärm och små utskrifter och detta är en följd av liten sensor, hård bearbetning och hård komprimering.

Detta sagt är du ute efter "färdiga" bilder direkt ur kameran i JPEG som efterliknar mobilen går detta också:

1. Använd HDR i kameran i dagsljus
2. Använd bildprofilen "landscape" eller "vivid" eller vad det nu heter på just din kamera och du kan även i dessa öka upp färgmättnad, skärpning och kontrast lite till.

Automatisk vitbalans kan nog räcka (AWB) i de flesta lägen. Likaså borde matrixmätning räcka och du skall inte behöva oroa dig för spotmätning eller centrumvägd mötning heller. Det är bara att läsa i bruksanvisningen hur man ställer in HDR och bildprofil. Testa detta och se om du är nöjd med den färdiga bilden på skärm. Använd sRGB som färgprofil. Är kameran inställd på Adobe RGB blir färgerna fel på en vanlig skärm och i synnerhet om mjukvaran som bilden visas i inte har färghantering (t ex Windows 10).

Bilderna kommer att likna mobilens bilder mycket mer. Svagheten ligger i att jf med råfiler (raw) eller en neutral bildprofil i JPEG så tål de inte samma förstoring och har mycket begränsad möjlighet till ytterligare redigering i datorn.

Det enda är det att skall man fota på detta sätt hade nog en GX800 varit lika bra på det mesta f u just följande AF på rörliga motiv.
 

JonasS3

Medlem

JonasS3

Medlem
Återigen stort tack för alla era synpunkter och expertis. Ni har gett mig mycket bra info och jag får läsa på mer. Jag ska även skaffa lightroom så jag kan läsa raw-filerna.

Har dock sependerat merparten av min lediga tid på att fotografera och testat olika inställningar som ni skrivit om. Inga bilder sitter mitt i prick direkt - tycker de är för mörka och att det finns något matt filter över bilderna.

Har suttit och arbetat en hel del timmar med vissa av bilderna i Photoshop och då får jag fram det jag vill.

I veckan ska jag in till Sandinavianphoto.se för kolla av kameran. Har bara haft den en vecka och REDAN börjar skyddsgreppen lossna!!!!


Jag har skapat en mapp på Google med lite bilder som jag hoppas ni kan accessa

https://drive.google.com/file/d/1xXyqhZC4kvdF3H1FcspzTKtM3rRydp_a/view?usp=sharing

STORT TACK FÖR ALL ER HJÄLP.
 
ANNONS