Annons

Fuji X-H1 är lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Magnus skriver om en snar provskjutning av nya kameran, så det kommer mera om den. Det är väl en första nyhet som det berättas om.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag tycker det är väldigt positivt att X-H1 har ett större och djupare grepp än X-T2, förhoppningsvis kommer även X-T3 ha det. Topp-displayen är en trevlig addition också.

Jag bara önskar att Fuji kunde lägga ner sin X-trans sensor och gå över till bayer istället..
 

smislo

Aktiv medlem
Det är ju inte alla som tycker det är negativt, men jag både hoppas och antar att det kommer mindre och lättare kamerahus med bildstabilisering framöver.
Det stämmer det också bara tycker att den börjar likna DSLR lite för mycket...

Kan man känna på AF förbättring i dålig ljus mot X-T2?

Autofocus Phase Detection EV Sensitivity:
X-H1 -1 EV, usable up to f/11
X-T2 0.5 EV, usable up to f/8
A73R EV-3 to EV 20 (ISO 100 equivalent with F2.0 lens attached)
D850 EV-4
 

martinot

Aktiv medlem
Det stämmer det också bara tycker att den börjar likna DSLR lite för mycket...
Jag tror det är högst medvetet, och kan tycka att det är befriande skönt med spegellösa som Sony A9, denna H1 och Panasonics större hus. Då kan de ergonomiskt och robusthetsmässigt börja att ersätta DSLR:er med att kunna köra längre och tyngre objektiv (även om AF och sökare kanske har en bit kvar till bästa DSLR:erna).

FYI: Detta är ju inte "X-T3", utan första generationen i en helt ny serie som komplement till de redan existerande alternativen.
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Det är tydligt att Fuji vill etablera sig som en "proffsproducent" och göra sig ett namn med canon, nikon, sony när de gör kameran större och mer stryktålig samtidigt som de släpper ljusstarka och tunga objektiv objektiv för både filming, sportfotografering etc.
För mig som amatör som premierar minimalism (i synnerhet vikten) är kameran dock helt ointressant, och känns som ett steg i fel riktning. Det är bara att invänta att tekniken smittar av sig till fujis andra segment så vi kan få njuta frukten av bildstabilisering och bättre videokapacitet i en kropp liknande xt20, vilket bör dröja ca 1 år. Fujis största inkomstbringare har jag hört sägas är XA-serien som är mycket populär i asien, så budget/konsumentkameror finns det helt klart ett intresse i att vidareutveckla.
Det enda som jag egentligen inte förstår med xh1 är den nytillkomna skärmen. Jag har aldrig upplevt några tveksamheter kring kamerans inställningar då allt har skötts via analoga och väl synliga reglage på ovansidan. Att ha en skärm bredvid som visar exakt samma sak som reglagen visar känns som kaka på kaka...
 

PMD

Aktiv medlem
Toppdisplayen visar lite mer än vad man kan se på reglagen, t.ex. exponeringskompensation, vitbalans och lite mer. Slutartid, bländare och ISO kunde man dock ha skippat, tycker jag, och kanske fått plats med något annat.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Toppdisplayen visar lite mer än vad man kan se på reglagen, t.ex. exponeringskompensation, vitbalans och lite mer. Slutartid, bländare och ISO kunde man dock ha skippat, tycker jag, och kanske fått plats med något annat.
Alla objektiv har inte graderad bländarring, t ex 18-55/2,8-4. Sedan förstår jag inte varför du inte tycker att man ska få veta vad man ställt in om man inte använder rattarna uppepå kameran?
 

martinot

Aktiv medlem
Det är tydligt att Fuji vill etablera sig som en "proffsproducent" och göra sig ett namn med canon, nikon, sony när de gör kameran större och mer stryktålig samtidigt som de släpper ljusstarka och tunga objektiv objektiv för både filming, sportfotografering etc.
För mig som amatör som premierar minimalism (i synnerhet vikten) är kameran dock helt ointressant, och känns som ett steg i fel riktning. Det är bara att invänta att tekniken smittar av sig till fujis andra segment så vi kan få njuta frukten av bildstabilisering och bättre videokapacitet i en kropp liknande xt20, vilket bör dröja ca 1 år.
Tycker att bredda de spegellösas områden (både uppåt, och neråt) i storlek bara är positivt. Bra med fler alternativ för olika användningsområden att välja på.

Fortfarande inte lika rejäl som mina FF-DSLR:er (så en bit kvar till uppåt i storlek) och inte lika små som mina minsta m43-hus (så en bit kvar även ner i storlek), men ett klart steg i rätt riktning med fler alternativ (tycker jag).
 

PMD

Aktiv medlem
Alla objektiv har inte graderad bländarring, t ex 18-55/2,8-4. Sedan förstår jag inte varför du inte tycker att man ska få veta vad man ställt in om man inte använder rattarna uppepå kameran?
OK, jag har ingen egen Fujifilmkamera så jag trodde att man alltid använde slutartidsratten och bländarringen för slutare och bländare.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Folk som klagar på X-H1's storlek verkar märkligt nog ha glömt att de mindre modellerna (t.ex. X-T20) fortfarande finns. Folk har länge klagat på att spegellösa kameror är för små för att vara stabila med stora objektiv, och här kommer Fuji med lösningen...

Intressant kamera helt klart, och hoppas att sensorstabilisering snart kommer till de mindre kamerorna!
 

Brix

Aktiv medlem
Toppdisplayen visar lite mer än vad man kan se på reglagen, t.ex. exponeringskompensation, vitbalans och lite mer. Slutartid, bländare och ISO kunde man dock ha skippat, tycker jag, och kanske fått plats med något annat.
Du kanske inte är medveten om att kan själv kan ställa in precis vad man vill visa på displayen? Det går iaf. på GFX och bör således gå på X-H1.
 

Bengf

Aktiv medlem
X-H1 är bara 15-16 gram tyngre än A7RIII och ändå klart större, vilket är bra gjort, kanske på bekostnad av samma batterier som till X-T2, DSLR som D7500 klarar C:A 1200 bilder med ett batteri i kameran, alltså behövs inte extragrepp och 3 batterier, D500 klarar ännu mera med rent av fantastiska över 200 Raw bilder.

Skulle gärna se en liknande storlek som X-H1 för kommande A7-kameror, jättebra med flera val av kamera storlek för bredare kundkrets, trots klart förbättrat batteri kapacitet i A9-A7RIII, så fins det önskningar där över ännu större batterier, enligt devisen ny kamera modell passa då på med plats för större batteri, speciellt om man siktar efter kunder som gillar dom lite större DSLR-kamerorna.
 
ANNONS