Annons

Ekonomiskt kamerahus för Sportfoto inomhus...

Produkter
(logga in för att koppla)

knebert

Medlem
Är en glad amatör som framförallt fotar mina barn i sitt idrottsutövande. Har i dagsläget en Panasonic FZ-1000 som har fungerat ok tills ganska nyligen, ty nu börjar äldste sonens framfart i handbollen visa kamerans begränsningar. Mest genom att jag inte kan korta ner slutartiden mer utan att bilderna blir tokmörka, trots justeringar på vitbalans å bländare.

Objektivet är jag redan ganska klar på vad det ska bli: 70-200/f2.8 - oavsett kamerafabrikat...

Har kikat på både Nikon D7200 och Canons EOS 70D/77D/80D. Har inte riktigt koll på om jag kollat på fabrikanternas motsvarande modeller, men det är max ca 10 k för bara huset. Håller mig gärna till dessa fabrikanter då dessa verkar ha störst utbud på objektiv, både original å tredje part.

Mitt resonemang - rätt eller fel - är att ett objektiv med med högt bländartal kan bildmässigt kompensera för ett lite sämre (läs långsammare) hus. Detta då jag inte är så intresserad av seriebildtagning och de flesta moderna systemkameror idag (som jag förstått det) har tillräckligt korta slutartider för sportfotografi. Lägger gärna lite mer på objektivet, kanske t.o.m. f2.0, än mer på pengar huset. Kan även tänka mig "sämre" modeller av hus än de jag redan nämnt om de skulle klara av sportfoto rent tekniskt... Det är främst här min kunskap brister...

Vilket märke och modell på huset skulle ni rekommendera mig utifrån mina begränsningar/önskningar?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Föreslår någon FF och 70-200/2,8. FF för att du troligen kommer att fota med högre ISO.

Vet inte vad du har för budget, men har du till följande så tror jag det är en utmärkt kombo, D750 ny nu för 14490 på Cyberphoto samt en begagnad Tamron 70-200/2,8 G1, kanske runt 6000:-. D750 har bra AF i sämre ljus och snabbare serietagning än tex D610, även snabbare än D810 som kunde vara ett annat alternativ.
Begagnad D750 borde man få runt 9-10k nu när nypriset har gått ner. Kanske kan en D700 vara ett ekonomiskt alternativ.

Canon har nog något motsvarande i 5D mark något. 6D blir för långsam
 

Reodor

Ny medlem
Canon 7Dmk2

Det du förmodligen behöver är jättesnabb och exakt autofokus i kombination med många bilder per sekund. Det får du med Canon 7D mk2.
 

knebert

Medlem
Tack för svaren... dock gick de inte riktigt åt det förväntade hållet när det gäller husen. Hastigheten eller antalet bilder/sek i serietagning är som sagt inte av intresse, dock är AF desto viktigare att den är snabb. Slutartiderna är nog i par eller bättre än min befintliga FZ1000 (1/4000 mek.slutare) och den andra "flaskhalsen" löser jag ju genom att ha en glugg med fast bländartal, som oftast åkte upp till max 4 i FZ1000 per automatik å så har FZ1000 bara en 1" (ca 13 x 9 mm) sensor.

Tänker att om sensorn ändå åker upp till ca 22 x 15 mm å en glugg med fast bländare på f2.8 kan väl ett sämre hus, läs de ovanstående som jag skrev eller t.o.m. sämre modeller, som har samma slutartider eller snabbare (har ändå inte kunnat maxa på min nuvarande) och har en liknande AF-hastighet (var man nu finner den siffran) klara biffen å ge mig en bild med fullgott ljus? Eller tänker jag helt fel?

Blir det att slänga pärlor åt svin att sätta en 70-200/f2.8 på en säg Nikon D7200/D5600 eller Canon 7xD/80D/200D?

FF är nog inte vad jag söker nu iaf, inte så att jag har proffs aspirationer, ännu... så crop duger mer än väl för min del...

Budget ligger under 20k totalt, gärna närmare 10 k, men det inser jag kunna bli svårt. Å föredrar nytt, förmodligen vara en noija jag har att köpa begagnat... ;-)
 

pdahlen

Aktiv medlem
En D7200 kommer att fungera fint, har en själv, liknade AF system som i D750. Tror D7200 klarar bruset något bättre än 7D. Men titta på ScaninavienPhoto begagnat, de ger 6mån garanti och jag har köpt alla mina hus begagnade där. Cyberphoto och Mattssons har också begagnat
 

Third eye

Aktiv medlem
Kan kanske inte tillföra så mycket konkret mer n att bekrfta att kombon 80D och ett 70-200/2,8 tillfört mycket för mig. Har husen 60D, 80D och A72 och det r just 80d som sticker ut :)
 

Ventures

Aktiv medlem
En begagnad Nikon D3 med ett beg 70-200 2,8 VRII. Allt under 20k och du har en "proffskombo" för sportfoto.
Men om "nykänslan" är prio så går det förstås bort.
 

knebert

Medlem
Tack!

Tack för all input!

Blir nog till å ha ett öga på ScanPhotos beg.sida. De har ju en butik nära mig så det skulle nog sänka min tröskel för begagnat när man har en chans att prova å känna på saken :)

Blir troligen en D7200 (eller liknande/motsvarande Canon) å lite mer pengar på 70-200/f2.8 eller högre bländartal beroende vad delarna kostar.

Återigen, tack så mkt för er input. Uppskattas starkt.
 

Spooked

Aktiv medlem
Tack för all input!

Blir nog till å ha ett öga på ScanPhotos beg.sida. De har ju en butik nära mig så det skulle nog sänka min tröskel för begagnat när man har en chans att prova å känna på saken :)

Blir troligen en D7200 (eller liknande/motsvarande Canon) å lite mer pengar på 70-200/f2.8 eller högre bländartal beroende vad delarna kostar.

Återigen, tack så mkt för er input. Uppskattas starkt.
Kloka tankar. Den optiken kan du ha mycket länge, även om du byter hus i framtiden.

/Erik
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för all input!

Blir nog till å ha ett öga på ScanPhotos beg.sida. De har ju en butik nära mig så det skulle nog sänka min tröskel för begagnat när man har en chans att prova å känna på saken :)

Blir troligen en D7200 (eller liknande/motsvarande Canon) å lite mer pengar på 70-200/f2.8 eller högre bländartal beroende vad delarna kostar.

Återigen, tack så mkt för er input. Uppskattas starkt.
Ja och du kan handla via nätet från alla SP affärer och få den levererad till din affär, så behöver du inte betala förrän du har klämt och kontrollerat den. Jag gav 6500:- för min D7200 på SP för 1 år sedan med runt 5000 exponeringar. Vettigt pris nu borde vara under 6000:- på SP
 

dumbo

Aktiv medlem
Tänker att om sensorn ändå åker upp till ca 22 x 15 mm å en glugg med fast bländare på f2.8 kan väl ett sämre hus, läs de ovanstående som jag skrev eller t.o.m. sämre modeller, som har samma slutartider eller snabbare (har ändå inte kunnat maxa på min nuvarande) och har en liknande AF-hastighet (var man nu finner den siffran) klara biffen å ge mig en bild med fullgott ljus? Eller tänker jag helt fel?

Blir det att slänga pärlor åt svin att sätta en 70-200/f2.8 på en säg Nikon D7200/D5600 eller Canon 7xD/80D/200D?

FF är nog inte vad jag söker nu iaf, inte så att jag har proffs aspirationer, ännu... så crop duger mer än väl för min del...
Lite beroende på hur nära du befinner dig när du fotar så kan ju FF göra att du kan höja ISO-talet ett steg mer med FF och få samma brusmängd som med APS-C. Så om du med en D7200 får korrekt exponering med f/2.8, 1/250 och ISO 3200 så kan du använda f/2.8, 1/500 och ISO6400 och få samma bildkvalitet med tex D610. Så det är ju inte jättekonstigt att du fått rekommendationer åt det hållet.
Detta gäller ju dock bara om man inte behöver beskära bilderna.
Det kan ju dock bli svårt att hålla budgeten. Även begagnat kan det bli en aning tajt.

Att använda ett 70-200/2.8 på en D7200 behöver dock inte alls vara att kasta pärlor för svinen. Bara för att något annat hade kunnat ge ÄNNU bättre resultat betyder ju inte det att kombon med D7200 är dålig och att det inte skulle bli en förbättring jämfört med det du har nu.
Din FZ1000 ger ju, som mest, motsvarande 400mm. Ligger du ofta på 400mm så kommer du ju att förlora en del av fördelen eftersom du behöver beskära bilderna från D7200 + 70-200 för att komma lika "nära" men på totalen kommer det ändå att bli bättre. Du får in mer ljus genom objektivet och du kan använda högre ISO-tal än på FZ1000 med samma mängd brus.

Det kommer dock alltid att vara en utmanande miljö att fota i och kan du stå nära kan till och med ett kortare och ännu ljusstarkare tele vara något att fundera över. Man kan fotografera med en ganska låg budget men med sport i allmänhet och inomhus i synnerhet, då börjar det bli lite av en "materialsport".
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Finns en D610 på cyber för 10kkr.
Inomhusfoto kräver en del högisoegenskaper så jag rekommenderar FF. Sportfoto utomhus hade jag kanske funderat annorlunda. Fast det har även lite med räckvidd och b/s att göra.
Du har redan bestämt objektiv så frågan är ifall den är tillräckligt lång om du väljer FF.
 

djungel

Aktiv medlem
Finns en D610 på cyber för 10kkr.
Inomhusfoto kräver en del högisoegenskaper så jag rekommenderar FF. Sportfoto utomhus hade jag kanske funderat annorlunda. Fast det har även lite med räckvidd och b/s att göra.
Du har redan bestämt objektiv så frågan är ifall den är tillräckligt lång om du väljer FF.
Stefan. Om man väljer FF måste man ju ha 1,4X converter för att få samma (falska) brännvidd och då förlorar man ju ändå samma ljusfördel. Eller hur tänker du där? Kan man springa så nära man vill är ju FF helt klart bäst och då kan man ha 50 mm F 1,4 men det är sällan det är så bra.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Stefan. Om man väljer FF måste man ju ha 1,4X converter för att få samma (falska) brännvidd och då förlorar man ju ändå samma ljusfördel. Eller hur tänker du där? Kan man springa så nära man vill är ju FF helt klart bäst och då kan man ha 50 mm F 1,4 men det är sällan det är så bra.
Man måste inget. Jag har både handboll och fotbollsspelande barn. Kör FF och 200mm brukar räcka. Inte alltid med men ofta. Beror på hur lat jag är.
Så därför undrar jag helt enkelt om 200mm är tillräckligt lång. Med extender blir ofta AF lidande särskilt i dåligt ljus som vid inomhussport så det är inget attt rekommendera. Bättre att köpa ett obejntic med länge bränvidd.
 

Saltis

Aktiv medlem
Man har vad man har och det får man leva med.

Ljuset i handbollshallar är oftast ett problem.
Huset bör altså vara duktigt på höga ISO.
Själv kör jag med 6D samt Canons 80-200, första varianten.

Antal bilder / sek är inte ett problem. Jag kommer hem med nog många bilder som måste slängas i alla fall. :)
Enkel autofocus där man jobbar med mittpunkten fungerar än så länge bra för mig. Man hinner inte riktigt byta fokuspunkt. Handboll går för snabbt. Bättre att ha lite marginal i bilderna och beskära hemma vid datorn.

Mina åsikter som glad amatör.
Här finns lite av mina bilder.
https://www.laget.se/SparvagenHF/Picture
 

MichaelB

Aktiv medlem
Nu har inte jag fotat handboll men väl ridning i ridhus. Problemet är samma där dåligt ljus & nått som rör sig fort.
För att komma hem med skarpa & hyfsat brusfria bilder brukar följande krävas av utrustningen.

Kamerahus med lågt brus vid höga ISO.
Kamerahus med snabb & säker AF.
Objektiv med snabb AF motor.

Jag kan kommentera Canon utrustning då jag fotot med följande kamerahus i ridhus.

Canon Eos 7D hyfsad AF rätt brusig.
Canon Eos 7DmkII mycket bra AF mindre brus än 7D
Canon Eos 5DmkIII AF lika bra som 7DmkII fast mindre brus än 7DmkII.

Objektiv jag testat är följande:

Canon EF 70-200 /2.8 L IS USM II mycket snabb AF, mycket skarpt. Denna funkar hyfsat med Canons TC 1.4x III om man vill har lite längre räckvidd.
Sigma EX 120-300 /2.8 DG OS HSM snabb AF, skarpt (Lite sämre både skärp & AF än ovanstående)
Tamron AF 70-200 /2.8 Di IF Macro långsam AF, skart.

Om du väljer Tamron 70-200 se till att få den nuvarande modellen som har snabb AF & mycket bra stabilisering den heter Tamron AF SP 70-200 /2.8 Di VC USD.

Mitt val blev fullformat & snabb 70-200 (Canon 5DmkII & Canon 70-200 /2.8)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Mest ren sportprestanda, och just sportprestanda, anser jag vara en beg D3s som idag, om man letar runt, torde gå loss för ca 9000kr beg. Till detta helst Nikon original, för AF sökerhetens skull. Nikkor AF-S 70-200/2,8 VR version ett hamnar idag på 7000kr beg. AF-S 80-200/2,8 utan bildstab hamnar 1000-1500kr under och presterar likvärdigt med kanske t o m lite bättre kantskärpa.

Skillnaden i storlek/vikt mellan denna och t ex en D7200 eller 77D eller 7D II blir inte så stor då 70/80-200/2,8 ändå är rätt stor och väger 1,5 Kg.
 
Jag har kört med 5D mark III och 70-200 2.8L IS II och det är en riktigt bra kombo. En 5D kan man hitta för under 10k med lite flyt och sedan kan man ju köpa ett 70-200 2.8 utan IS eller v1 för att hålla sig inom budgeten alt Tamron G2!
 

oXo

Aktiv medlem
Det man bör tänka på vid sportfoto inomhus är följande:
Objektivet: bör ha så stor bländare som möjlig (lågt f tal) och får gärna vara telezoom gärna runt 70-200 eller liknande då man inte alltid kan komma fysiskt nära.

Kameran: Framförallt skall isoprestandan vara bra på höga iso tal då du kommer behöva skruva upp iso pga dålig belysning i inomhus hallarna (detta gäller även stora fina nybyggda hallar), autofokusen är också viktig, i vissa fall kan även snabb serietagning vara bra, då det precis som en bra autofokus gör att man normalt har fler bra bilder när man kommer hem.

Det finns fler egenskaper som påverkar men dessa är väl de viktigaste och som påverkar resultatet mest.
Sedan är det för de flesta av oss så att man behöver kompromissa då man inte har obegränsat med pengar.

En FF kamera har normalt sett bättre iso prestanda än en crop såvida inte åldersskillnaden är allt för stor men de flesta moderna crop kameror har bra iso prestanda idag.

Canon 80D är en riktigt bra cropkamera med en bra autofokus, bra hög iso och bra serietagning i förhållande till sitt pris, med ett Canon 70-200 2.8 har du en bra kombination.
Finns det pengar så är 5D Mk IV med samma objektiv som ovan en ännu bättre kombination
 
ANNONS