Annons

Kopiera bilder till extern hårddisk utan dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

AronG

Aktiv medlem
Jag försöker hitta någon vettig lösning för att kopiera bildfiler till extern hårddisk utan att behöva släpa med en dator. De flesta trådar jag hittar har några år på nacken. Finns någon vettig sådan mackapär på marknaden idag?

* Mina kameror har wifi och usb
* Jag har redan en utmärkt rese-HD
* Jag kommer att ha med en ipad

Jag helst försöka hitta något sätt att koppla ihop ovanstående.

Det jag redan hittat men inte känner mig så lockad av är:
Integrerade hårddiskar med integrerad läsare - de kostar mer än jag har lust att lägga ut.
Datorn får stanna hemma.
Att köpa på mig ett gäng billiga minneskort känns som sista utvägen.
 

AronG

Aktiv medlem
Tack för tipset. Jag söker dock en lösning som innebär att jag kan använda min befintliga hårddisk.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Bästa lösningen är att köpa en HD med inbyggd batteri och SD-läsare. Bättre och smidigare alternativ kommer du inte hitta.

/Stefan
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
En sak som jag fått att fungera är en surfplatta som kan hantera USB-OTG. Tillsammans med en USB-OTG-kabel så kan man plötsligt komma åt externa lagringsenheter med plattan.

Med just min surfplatta var det inte särskilt smidigt, men det gick: koppla in minneskortläsare och hårddisk till plattan. Kopiera sedan över alla filer till plattan, och i nästa steg från plattan till hårddisken. Det är möjligt att andra plattor kan kopiera direkt från minneskort till hårddisk.
 

iSolen.se

Guest
Jag försöker hitta någon vettig lösning för att kopiera bildfiler till extern hårddisk utan att behöva släpa med en dator. De flesta trådar jag hittar har några år på nacken. Finns någon vettig sådan mackapär på marknaden idag?

* Mina kameror har wifi och usb
* Jag har redan en utmärkt rese-HD
* Jag kommer att ha med en ipad

Jag helst försöka hitta något sätt att koppla ihop ovanstående.

Det jag redan hittat men inte känner mig så lockad av är:
Integrerade hårddiskar med integrerad läsare - de kostar mer än jag har lust att lägga ut.
Datorn får stanna hemma.
Att köpa på mig ett gäng billiga minneskort känns som sista utvägen.
Tycker du ändå ska överväga en ultraliten laptop, det är rätt bra att ha med sig av flera anledningar.

Jag har en som väger 900 gram och är typ 13mm. Jag brukar vara tvungen att kolla om den är med för jag kan inte känna på kameraväskans vikt om den är med eller inte. Då kan du dessutom göra gallringar, överföringar hem och varför inte lite redigeringar när du får tid över?

Bästa lösningen är att köpa en HD med inbyggd batteri och SD-läsare. Bättre och smidigare alternativ kommer du inte hitta.

/Stefan
Det här är den enklaste lösningen. Det blir ingen backup men det kanske inte behövs? Eller så har man två.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag har kört med trådlösa kortläsare.
Det finns ett par modeller K10 och X5 från Wudoumi som har inbyggt batteri, kan läsa SD, mSD, CF et al samt USB diskar samtidigt som de agerar hotspot.

Jag har anslutit en 128 GB
SSD via usb och sedan matat in ett CF alt SD och kopierat över filerna från kort till disk. Allt batteridrivet och initierat och styrt via iPhone över wifi.

Att flytta mängder av GB över wifi från kamera eller kortläsare vill man undvika för det drar alldeles för mycket ström om man inte kan mata respektive enhet med nätspänning.

Priserna varierar men mellan 170-300,- brukar de kosta.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har kört med trådlösa kortläsare.
Det finns ett par modeller K10 och X5 från Wudoumi som har inbyggt batteri, kan läsa SD, mSD, CF et al samt USB diskar samtidigt som de agerar hotspot.

Jag har anslutit en 128 GB
SSD via usb och sedan matat in ett CF alt SD och kopierat över filerna från kort till disk. Allt batteridrivet och initierat och styrt via iPhone över wifi.

Att flytta mängder av GB över wifi från kamera eller kortläsare vill man undvika för det drar alldeles för mycket ström om man inte kan mata respektive enhet med nätspänning.

Priserna varierar men mellan 170-300,- brukar de kosta.
Spännande det var någon nytt, så det är som tex WD wifi disk fast utan disk? Du ansluter en egen disk till den som får drivning via Wudoumi? Finns det andra tillverkare eller är Wudoumi först?

När du har laddat in filerna i hårddisken så kan du via wifi se det på Ipad / iPhone?
 

Lars Bruce

Aktiv medlem
Ett annat alternativ, som verkar vara en liknande lösning som den där Wudoumi, är RAVPower FileHub Plus. En en trådlös router med inbyggd SD kort läsare och usb ingång så att du kan, via en app eller webläsare, kopiera från SD kortet till en usb disk. 400 kr gav jag för min. Funkar dessutom som powerbank.

Mini-review här: blog
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Spännande det var någon nytt, så det är som tex WD wifi disk fast utan disk? Du ansluter en egen disk till den som får drivning via Wudoumi? Finns det andra tillverkare eller är Wudoumi först?

När du har laddat in filerna i hårddisken så kan du via wifi se det på Ipad / iPhone?
Ja det är som en WD men BYOD “Bring your own disk” :)

Disken får strömförsörjning från gubbens egna batteri. Hubben kan ju även agera power bank via usb och ladda saker.

Och ja du kan bläddra bland bilderna på de olika minnesenheterna. Det var ett år sedan jag körde min lösning senast så den är inte testad med iOS 11. Kan kasta ihop dem under dagen och se om allt funkar som det ska.

Hat också för mig att wudoumis hårdvara läser/skriver flera media samtidigt. Dvs SD <-> CF samt SD+CF-> USB för de sitter på egen I/O. Många andra har bara förmåga att läsa ett kort.

Det finns fler wifi/hotspot-fördelar med wudoumis gentemot andra tillverkare. Men måste kolla kompabiliteten först om det fortfarande stämmer.
 

AronG

Aktiv medlem
Tack för alla tips! Nu börjar vi närma oss det jag eftersökte.

Utöver de produkter som nämnts i tråden så hittade jag även en hub från Kingston via Applelänken ovan.
https://www.kingston.com/en/wireless/wireless_readers/mlwg3

Ett par frågor till er som testat den här typen av produkter:

* Sker överföringen direkt mellan kort och lagringsmedia? Eller passerar det via telefon på något vis?
* Avbryts överföringen om telefonen skulle gå ned i energisparsläge, om man skulle få ett samtal eller liknande?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Finns många nya lösningar ser jag. Om man i huvudsak ska ha den som lagringsenhet så spelar wifi hastigheten inte så stor roll, men om man vill ha den som bildminne till tex Ipad så ska man kolla vad det blir för läs hastighet över wifi. Har för mig när jag tittade på detta för en tid sedan med interna diskar så var det ganska stor skillnad mellan diskarna. Hur det blir när man har en extern kopplad disk via USB kan troligen inte bli bättre, så den läshastighet hade ju varit intressant.

Att kopiera in ett SD kort till disken, borde väl gå tämligen oberoende av iPhone/Ipad kan jag tycka, kan man inte ta en kopia bara via någon knapp?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag hat inte testat Kingstons hub men har spanat på den tidigare.

Om jag kommer ihåg rätt så är det telefonens program som initierat och sköter filöverföringen i wudoumis.

Men ska testa. Kan vara så att det snurrar en SSH/telnet-klient på den också som kan kanske kan göra detta.
 

iSolen.se

Guest
Ja det är som en WD men BYOD “Bring your own disk” :)

Disken får strömförsörjning från gubbens egna batteri. Hubben kan ju även agera power bank via usb och ladda saker.

Och ja du kan bläddra bland bilderna på de olika minnesenheterna. Det var ett år sedan jag körde min lösning senast så den är inte testad med iOS 11. Kan kasta ihop dem under dagen och se om allt funkar som det ska.

Hat också för mig att wudoumis hårdvara läser/skriver flera media samtidigt. Dvs SD <-> CF samt SD+CF-> USB för de sitter på egen I/O. Många andra har bara förmåga att läsa ett kort.

Det finns fler wifi/hotspot-fördelar med wudoumis gentemot andra tillverkare. Men måste kolla kompabiliteten först om det fortfarande stämmer.
Om man har lite blandad miljö, SD, CF, XQD kan man alltså ansluta fler läsare och kanske två HD för backup? (föredrar HD, SSD har ju inte samma säkerhet, speciellt inte när man flyger)

Några siffror på hur lång tid ett 32 eller 64GB-kort tar att tömma? Måste telefonen vara närvarande, wifi kan ju gå ner och en telefon likaså.

Om det är USB3 borde det gå väldigt fort.
 

iSolen.se

Guest
Hur tänker du här, trodde SSD är säkrare, är det strålning?
SSD är snabba och stöttåliga. Det är ett elektroniskt istället för magnetiskt lagringsmedium och därmed känsligare för strålning och tex statisk elektricitet. Dessutom klarar de inte lika många skrivningar som vanliga HD så Jag skulle aldrig ha SSD som backup.

De har blivit bättre men jag har en hel hög SSD hemma som jag tappat förtroendet för.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag återkommer med lite tester under kvällen. :)

Men det är dock inga 100MB/s det vet jag sedan tidigare. Men det är smidigt för det är en lösning som ger stor frihet och bra modulatitet.
 
ANNONS