Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Olympus, funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Har snöat in lite på att utveckla mitt macrofotande ett snäpp. Kameran är Olympus OMD-E-M1 oftast med 68/2,8 Macro. Vill inte fastna i statiska lägen med stativ utan vill kunna smyga omkring bland grönsakerna och insekterna med en flexibel blixtlösning. Lite "frihand" således.
Har bouncer och olika typer av minisoftboxar för uppmjukning av ljus.

Olympus har ju sin FL600R (2.990 kr) som kan fjärrstyras optiskt med en liten blixt på kameran. Verka väl helt ok. kameran i ena handen och blixten i den andra för goda valmöjligheter.
Men så såg jag att Cyberphoto har blixten Nissin Di700 A som levereras med trådlös radiosändare Air. Priset för den combon är 2.390 kr, således lite billigare än Olympusalternativet. (Utan trådlös radiosändare kostar Nissan Di700 A 1.990 kr).
Spontant känns det som ett ganska ok pris med ett tillägg på 400 spänn för radiostyrning.

Ledtalen ä ungefär likvärdiga, Nissin 28 vid 35 mm och 54 vid 200 mm. Olympusblixten har även fast ljus för video.

Vad tror ni folks?

Länk till blixtarna på Cyberphoto;
https://www.cyberphoto.se/foto-video/blixtar?MF=9
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har två stycken Dörr-blixtar. En DCF52 och en lite äldre DCF50 (om jag minns beteckningen rätt). Hyfsat kraftiga saker som kan styras trådlöst av en liten blixt på en Olympuskamera. Till Olympus kameror utan inbyggd blixt följer det ju med en liten "clip-on"-blixt så en sådan har du väl redan. Jag har för mig att jag har provat med min Panasonickamera också och att det fungerade.

Jag har inget m4/3-makroobjektiv så jag använder inte Dörrblixtarna till makro, men så här ser det ut när jag använder min Canonkamera för makrofoto. Det bör gå alldeles utmärkt att använda samma kamera- och blixt-hållare för Olympus/Panasonic.

Hållaren är en Manfrotto macroblixthållare 330 som gör det rätt så bekvämt att makrofotografera handhållet.
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Allihopa? :)

Du kanske kan specificera lite närmare vilka av Godox blixtar du syftar på?
Tyvärr inte, faktiskt. :)

Tänkte alltså inte på någon specifik av de. Så bra rekommendation har jag tyvärr inte åt TS. Har nämligen själv inte testat eller äger någon av de.

Varför jag rekommenderar TS att kika på Godox? Det är beroende på att man kan använda både blixtar och lampor fjärr i ett system, och även blixtar som är gjorda för andra blixtskor fungerar i system med varandra, inklusive med TTL (om det är intressant). Även om man bara har ett enda kameramärke, för evighet och alltid, så verkar de också ha ett mycket intressant väl utbyggt ekosystem för sin prisklass.

Så min rekommendation till TS var mer att kika på Godox som system och leverantör, och att ta med de i ibland TS kandidater att utvärdera och välja mellan (de har blixtar och lampor i olika storlek och effektklasser, beroende på vad TS är ute efter). :)
 

Kalli

Aktiv medlem
Jag tycker att Godox förslaget förtjänar att granskas närmare.

Har själv beställt en TT685O med X1T-O fjärravlösare av eBay UK, men inte än fått hem dem. Kostade typ 1700 kronor och största nackdelen jag kunde se är att AF hjälpljusfunktionen inte fungerar med MFT.

Vad gäller FL-600R vs Nissin Di700 tycker jag att det är viktigt att Di700 är mycket starkare än FL-600R. Jag har själv än FL-36, som har samma styrka som FL-600R, och för min del tar jag heller en lite större och tyngre blixt om jag får större styrka (förutom att FL-36 drivs av bara två AA batterier och det kan bli tröttsamt att vänta på att den laddar).
 

PMD

Aktiv medlem
TVarför jag rekommenderar TS att kika på Godox? Det är beroende på att man kan använda både blixtar och lampor fjärr i ett system, och även blixtar som är gjorda för andra blixtskor fungerar i system med varandra, inklusive med TTL (om det är intressant). Även om man bara har ett enda kameramärke, för evighet och alltid, så verkar de också ha ett mycket intressant väl utbyggt ekosystem för sin prisklass.
Ja, att den trådlösa styrningen fungerar med kameror av olika märken är en mycket bra egenskap. Finns det någon sammanställning av vilka Godoxblixtar det gäller och vilka kamerasystem som stöds?

Jag har sett ett test av en Godoxblixt (minns ej längre modellnamnet) där det påvisas att den blixten går att styra trådlöst från både Canon- och Nikonkameror, men jag vill helst även att blixten ska kunna styras av en Olympus- och en Panasonickamera också.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Ska väl inte vara nåt köposälj här i forumet (så forumvärden får väl radera om det inte är ok), men jag såg ingen kontaktinfo på din sida.
Har en Olympus FL50-R som du kan köpa för ungefär samma peng (2300:). Hör av dig om du är intresserad.

/Lars
 

Leaflet

Aktiv medlem
Tack för tankar, tips och tyckanden! Jag är ju inte generellt någon fan av blixt men justnär det gäller macro så inser jag nyttan av en handhållen blixt i många situationer. Ett tips jag kikat närmare på är alternativet TT Godox 685o med radiostyrningsenhet X1-To. Lite research ger vid handen att combon kan handlas till ganska vettiga priser från ex dealextrem.com för knappt 1400 spänn ink frakt. Beskrivningen och specarna verkar positiva fördom pengarna.

Troligtvis kommer jag att beställa en sådan. Den verkar vara ett utmärkt val för mina behov, en handhållen, flexibel, radiostyrd blixt för "aktivt" macrofoto.

Återigen, tack för tips!
 

PMD

Aktiv medlem
Fundera på någon slags hållare för blixten istället. Kanske något i stil med det jag föreslog i inlägg #4 eller något annat som blixten kan monteras på en bit ut ifrån kameran. Det är ingen vidare ergonomi i att hålla kameran i ena handen och en blixt i en annan.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Fundera på någon slags hållare för blixten istället. Kanske något i stil med det jag föreslog i inlägg #4 eller något annat som blixten kan monteras på en bit ut ifrån kameran. Det är ingen vidare ergonomi i att hålla kameran i ena handen och en blixt i en annan.
Japp Per, det har jag gjort. Funderat alltså. Jag har satt ihop en rigg till mitt Nikon-system som jag kommer att föra över till Olympusen när jag fått hem alla grejer. Återkommer med lite bilder och tankar.
 
ANNONS