Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR-tekniken dödförklarad 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Många (bloggar, testare osv) ser årets kamera som Nikon d850 men även sony a7rIII ligger precis efter eller etta.

Tror ni 2018 kommer att bli året då DSLR inte längre är bäst?

Den bästa spegellös har bättre (lika) bildkvalité än DSLR.
AF på spegelös är betydlig bättre än DSLR på flera moment.
Sökaren är bättre då man kan få helt annat typ av information.
Objektiv går att göra bättre och flera möjligheter finns med adaptrar.


DSLR vinner på två punkter och det är
Batteritid och AF på tele.


Blir intressant och se vem som kommer och konkurerar med sony / panasonic.
 

iSolen.se

Guest
Många (bloggar, testare osv) ser årets kamera som Nikon d850 men även sony a7rIII ligger precis efter eller etta.

Tror ni 2018 kommer att bli året då DSLR inte längre är bäst?

Den bästa spegellös har bättre (lika) bildkvalité än DSLR.
AF på spegelös är betydlig bättre än DSLR på flera moment.
Sökaren är bättre då man kan få helt annat typ av information.
Objektiv går att göra bättre och flera möjligheter finns med adaptrar.


DSLR vinner på två punkter och det är
Batteritid och AF på tele.


Blir intressant och se vem som kommer och konkurerar med sony / panasonic.
DSLR har
-snabbare sökare.
-större sökare
-högupplöstare sökare
-Snabbare att slå på.
-billigare system
Och än så länge:
-handhavandet
-kringsystem
-objektivutbud
-service
-robusthet
-minneskort
-fjärrstyrning
-och inte minst ergonomi.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Många (bloggar, testare osv) ser årets kamera som Nikon d850 men även sony a7rIII ligger precis efter eller etta.

Tror ni 2018 kommer att bli året då DSLR inte längre är bäst?

Den bästa spegellös har bättre (lika) bildkvalité än DSLR.
AF på spegelös är betydlig bättre än DSLR på flera moment.
Sökaren är bättre då man kan få helt annat typ av information.
Objektiv går att göra bättre och flera möjligheter finns med adaptrar.


DSLR vinner på två punkter och det är
Batteritid och AF på tele.


Blir intressant och se vem som kommer och konkurerar med sony / panasonic.
Svårt att tro att DSLR kommer dö när Sony idag är konkursmässigt och förmodligen blivit uppstyckat och sålt under 2018.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Att spegelreflexkameror som levt så länge skulle fasas ut med kort varsel tror jag inte alls. Canon är ju världsledande på marknaden och bland systemkamerorna har de bara doppat tårna i det spegellösa vattnet och tycks inte ha så speciellt bråttom framåt. Nikon tycks inte heller ha så bråttom efter den ljummet mottagna 1:an.

Det är två olika tekniker som ger två olika produkter.

Själv har jag en stark preferens för spegelreflex genom att kamerorna ofta, åtminstone i de högre produktsegmenten, är så förbaskat lättarbetade. Bra sökare, responsiv autofokus, bra ergonomi och oöverträffad batterikapacitet/prestanda. Största fördelen med spegellösa jag kan se är ju den elektroniska sökaren, elektroniska slutaren (där lämplig) och den kompaktare formfaktorn samt i periferin även möjligheten till att adaptera objektiv från olika format. Men då får man än så länge lida med pyttesmå knappar och allmänt tveksam ergonomi.

De olika tekniskt orienterade foto-prylsforumen har en tendens att blåsa i teknikhornet i absurdum där det som läsare är lätt att bli medryckt. Där man reducerar ned en kamera till en samling specifikationer där allting med lägre specifikationer än marknadens teknikflaggskepp liksom inte ens är värt att ha i åtanke och där fotografer som köper annat är grundlurade nollor. Jättemärkligt tänkande som ofta kretsar runt något som kan påminna om en varumärkes- eller teknik-sekt. Något jag sällan ser några tendenser kring på Fotosidan. Kanske tack vare dels ett fotofokus (hellre än teknikfokus) samt en betydande skara rutinerade och äldre användare som inte gör det lika mycket till sin identitet vilket varumärke som pryder kameraremmen.
 

alfin

Aktiv medlem
Man kan ju titta på hur många yrkesfotografer som springer runt med spegellösa Sonykameror, så får man en uppfattning om hur stendött det är med DSLR:er. Själv vet jag inte, men kanske någon känner till hur det förhåller sig.

Jag tror bloggare, testare och teknikintresserade ger en skev bild av hur det ser ut i verkligheten.
 

Makten

Aktiv medlem
Vilken DSLR har större sökare än vilken spegellös kamera? Sony a7R III har 0,78x förstoring. Det är större än de flesta spegelreflexkameror. Nikon D850 har 0,75x och Canon 5D MkIV och 6D MkII har 0,71x.

Några exempel?


Och än så länge:
-handhavandet
-kringsystem
-objektivutbud
-service
-robusthet
-minneskort
-fjärrstyrning
-och inte minst ergonomi.
Det där är subjektiva egenskaper och en del som du förmodligen bara tagit ur luften. Hur vet du att en spegellös är mindre robust? Vilken spegellös syftar du på?
Vilka objektiv är det du saknar, till vilket system?

Vad gäller ergonomin så är det precis tvärtom för min del. Spegelreflexkameror är groteskt klumpiga och därmed oergonomiska.
 

MrNoIQ

Aktiv medlem
Det kommer nog att fortsätta som vanligt, bra foton är inte teknik utan personen bakom. Vi har ju inte ett bilmärke eller motoralternativ och det funkar det med. Sen kommer alla fans skrika sig blåa om att deras val är bäst. Så vi får nog se ett 2018 ungefär som 2017. God Jul och Gott Nytt år.
 

martinot

Aktiv medlem
Många (bloggar, testare osv) ser årets kamera som Nikon d850 men även sony a7rIII ligger precis efter eller etta.

Tror ni 2018 kommer att bli året då DSLR inte längre är bäst?
Det beror på helt för vem och för vilken typ av fotografering. Går inte att svara så fyrkantigt/svart-vitt (tycker jag).

Redan 2016 så var spegellöst ibland bättre för mig (gatufoto, resa, etc.)

Misstänker att även 2020 så kommer DSLR ibland vara bättre för mig (sport med följande AF, teleobjektiv, ergonomi med tyngre optik, etc.).


Något gång kommer nog både jag, och hela marknaden (låt oss säga 95%), helt gå över till bara spegellösa kamerahus.

När det inträffar är svårt att säga (gissar grovt på kanske om en 8-12 år), men att den dagen kommer någon gång är jag absolut helt övertygad om.

Samtidigt så är jag lika övertygad om att det inte kommer ske 2018.

Finns ju en logisk orsak till att både D850 och A7RIII hyllas samtidigt (som du själv påpekar). Bägge verkar vara utmärkta kameror som troligen är bra på lite olika saker helt enkelt.

Skulle personligen gärna ha bägge två (men f.n. inte beredd att betala dagens priser för något av de, men det beror på vad jag personligen tycker är värt givet den utrustning jag redan har).
 

martinot

Aktiv medlem
Det kommer nog att fortsätta som vanligt, bra foton är inte teknik utan personen bakom. Vi har ju inte ett bilmärke eller motoralternativ och det funkar det med. Sen kommer alla fans skrika sig blåa om att deras val är bäst. Så vi får nog se ett 2018 ungefär som 2017. God Jul och Gott Nytt år.
Kan bara instämma helt! 😀

God Jul och Gott Nytt fotoår! 📷 🎉
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Hoppsan, det låter allvarligt. Var har du hört det?

Stort problem för Sony är i alla fall när Canon och Nikon kommer med spegellösa fullformatare.
Lönsamheten hos Sony har varit dålig under många år. Canon har haft en helt annan lönsamhet.
Spegellösa kommer säkert. Frågan är dock hur de gör med den gamla optiken?
Som Sigma- alla gamla kan användas direkt
Som Sony- adapter krävs
Sparar vikt gör man i bägge fall...
 

iSolen.se

Guest
Lönsamheten hos Sony har varit dålig under många år. Canon har haft en helt annan lönsamhet.
Spegellösa kommer säkert. Frågan är dock hur de gör med den gamla optiken?
Som Sigma- alla gamla kan användas direkt
Som Sony- adapter krävs
Sparar vikt gör man i bägge fall...
Sparar man verkligen vikt? Jag trodde objektiven var större och nog har man fler objektiv än kameror i kameraväskan.
 

iSolen.se

Guest
Vilken DSLR har större sökare än vilken spegellös kamera? Sony a7R III har 0,78x förstoring. Det är större än de flesta spegelreflexkameror. Nikon D850 har 0,75x och Canon 5D MkIV och 6D MkII har 0,71x.



Några exempel?




Det där är subjektiva egenskaper och en del som du förmodligen bara tagit ur luften. Hur vet du att en spegellös är mindre robust? Vilken spegellös syftar du på?
Vilka objektiv är det du saknar, till vilket system?

Vad gäller ergonomin så är det precis tvärtom för min del. Spegelreflexkameror är groteskt klumpiga och därmed oergonomiska.
Jag upplevde sökaren på D850 som större än på A7Rii men jag har tack vare posten inte fått möjlighet att jämföra A7Riii och D850 back-to-back som planerat denna vecka. Upplever också canonsökare som generellt större än nikonsökare. Återkommer.

Exempel på högre prisbild? 24-70/2.8. 70-200/2.8. Eller vad menar du?

De flesta grejerna på listan är inte subjektiva.

Handhavande, dvs att man under alla förhållanden kommer åt alla funktioner. Kyla. Mörker. Regn. Stress.

Ergonomi. Att man inte får "ont i fingrarna" av att ställa om ISO eller behöva gå in i menyer för att göra vanliga ändringar. Att ekipaget är välbalanserat, dvs vikten är väl fördelad mellan höger och vänster hand, speciellt med tyngre objektiv som tex 70-200. Bra balans ger som bonus mindre skak.

Robust. Det har pajat lite väl många Sony kameror runt mig och de som jag har haft kontakt med sista tiden. Och de flesta är nya. Ok, det kan vara subjektivt. Är Sonys grejer regnsäkra förresten?
 
ANNONS