Annons

Letar skärm, Benq 27" eller liknande.

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Hej!

I dagsläget sitter jag och jobbar på en "vanlig" iMac när jag bildbehandlar alla mina bilder.
Jag är inte alls insatt i just skärmar och jag vet att det finns många långa trådar om skärmar där man kan grottar ner sig länge men tyvärr har jag inte den tiden.

Kikade runt lite och hittade bla Benq SW2700PT. När jag läste om den så verkar den ju värdigt bra.
Är det någon som har den och kan komma med feedback på den skärmen?
Jag är ute efter en 27" skärm för bildbehandling i Lr och Ps i ca 5-9.000krs klassen.

Vore supertacksam för bara lite enkla tips. Hur är det med kalibrering av sådana skärmar? Görs det per automatik?

Som sagt, kan typ inget om just skärmar men behöver en bra skärm som ger rätt färgåtergivning.

Mvh
/Johan
 

Cope1

Aktiv medlem
Jag köpte en sådan för ca 5 dagar sen. Jag återkommer gärna i ämnet då jag måste sticka iväg och jobba nu :)
 

Cope1

Aktiv medlem
Som sagt. Jag köpte en sådan skärm för några dagar sedan efter mkt googlande och jämförande av olika skärmar.
Till slut valde jag Benq sw2700pt då jag tyckte att den gav mest skärm för pengarna. Dvs 27", högre upplösning, hårdvarukalibrering samt medföljande keps.

Den har tex fått väldigt bra omdöme på B & H och även det låg till grund för köpet.

Precis efter att jag hade klickat hem den så uppdagades det dock för mig att det hade varit en del strul med hårdvarukalibreringsprogrammet som slutade fungera efter en Windows 10 uppdatering.
Jag hittade också information om att problemet var löst med en uppdatering av Palett Master Elements som kalibreringsprogrammet heter.
Det är dock inte alla som har blivit hjälpta av den uppdateringen. Jag vet iaf två användare som fortfarande har problem.

Därför var jag väl lite orolig hur det skulle bli för mig trots att jag i dagsläget använder Win7.
Det fungerande dock problemfritt för mig :)

Och trots att jag inom en veckas tid kommer bygga en ny dator med Win10 så är jag inte speciellt orolig.
Jag kommer använda en bärbar dator med Win7 när det är dags att kalibrera nästa gång tills dom har löst problemet med Win10.

Hårdvarukalibreringen sparas ju i skärmen så det bör ju fungera alldeles smärtfritt. Iaf tyder jag det så.....
https://www.youtube.com/watch?v=rQfh0d1dBv0
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan inte så mycket om skärmkalibrering, men är inte en kalibrering en kombination av grafikkort och skärm, så det måste göras med den verkliga datorn för att bli helt rätt?
 

Cope1

Aktiv medlem
Jag kan inte heller mycket om ämnet men jag tolkar det han säger i filmsnutten som att det borde funka. Annars får man väl vänta att kalibrera tills dom har löst problemet med Windowsuppdateringen :)
 

johanpehrson

Aktiv medlem
Som sagt. Jag köpte en sådan skärm för några dagar sedan efter mkt googlande och jämförande av olika skärmar.
Till slut valde jag Benq sw2700pt då jag tyckte att den gav mest skärm för pengarna. Dvs 27", högre upplösning, hårdvarukalibrering samt medföljande keps.

Den har tex fått väldigt bra omdöme på B & H och även det låg till grund för köpet.

Precis efter att jag hade klickat hem den så uppdagades det dock för mig att det hade varit en del strul med hårdvarukalibreringsprogrammet som slutade fungera efter en Windows 10 uppdatering.
Jag hittade också information om att problemet var löst med en uppdatering av Palett Master Elements som kalibreringsprogrammet heter.
Det är dock inte alla som har blivit hjälpta av den uppdateringen. Jag vet iaf två användare som fortfarande har problem.

Därför var jag väl lite orolig hur det skulle bli för mig trots att jag i dagsläget använder Win7.
Det fungerande dock problemfritt för mig :)

Och trots att jag inom en veckas tid kommer bygga en ny dator med Win10 så är jag inte speciellt orolig.
Jag kommer använda en bärbar dator med Win7 när det är dags att kalibrera nästa gång tills dom har löst problemet med Win10.

Hårdvarukalibreringen sparas ju i skärmen så det bör ju fungera alldeles smärtfritt. Iaf tyder jag det så.....
https://www.youtube.com/watch?v=rQfh0d1dBv0

Hej! Tack för ditt svar.
Hur upptäckte du att det var problem med hårdvarukalibreringsprogrammet? Såg det konstigt ut på skärmen?
 

johanpehrson

Aktiv medlem
Dum fråga kanske men som sagt är jag inte så påläst om just skärmar.

Om jag köper denna skärm. Hur kalibrerar man den när man kopplat in den?
Behöver jag ha något extra kalibreringsverktyg eller gör skärmen det själv?
Kanske medföljer en bra manual för kalibreringen?
 

stefohl

Aktiv medlem
Som sagt. Jag köpte en sådan skärm för några dagar sedan efter mkt googlande och jämförande av olika skärmar.
Till slut valde jag Benq sw2700pt då jag tyckte att den gav mest skärm för pengarna. Dvs 27", högre upplösning, hårdvarukalibrering samt medföljande keps.

Den har tex fått väldigt bra omdöme på B & H och även det låg till grund för köpet.
Hoppas du läst testen här på Fotosidan. https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-stor-skarm-med-stort-omfang.htm

Så slutsatsen är väl att om du får ett bra ex är det en utmärkt skärm, men att de varierar lite mer från ex till ex än till exempel skärmar från Eizo eller NEC.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Dum fråga kanske men som sagt är jag inte så påläst om just skärmar.

Om jag köper denna skärm. Hur kalibrerar man den när man kopplat in den?
Behöver jag ha något extra kalibreringsverktyg eller gör skärmen det själv?
Kanske medföljer en bra manual för kalibreringen?
Du behöver en kalibrator som mäter upp färgerna i skärmen. Rekommenderar i1Display Pro. Har för mig att det är den enda som fungerar med denna skärm.
 

PerK

Aktiv medlem
Bra val!

Har haft en c:a ett år: Mycket bra bildvisning. Hårdvarukalibrering behövs för att få ut allt. Använder Spyder5 pro i kombination med Benq gratis kalibreringsprogram Palette Master Element. Använd:
Advanced
Photographer
Profile v4
Type 16bit LUT
Patch Large
Ger en detaljerat rapport som kan sparas. Mycket korrekta färger och gråskalenivåer.
När jag kollar med Spyder5 programvara ger den större färgrymd än Adobe RGB. Full täckning och extra bred återgivning åt ljusa blå -och rödhållet. (Påverkar ej färgbalans.)
 

mberg74

Ny medlem
Använder själv Eizo men huvudsaken är att du använder en skärm med stöd för det större färgområdet Adobe RGB, så du ser tonerna. När du sedan har din skärm på plats så ska du profilera den. Jag använder x-rite colormunki photo men även x-rite i1Display fungerar bra.

Har du framtidsplaner på att skriva ut bilder hemma så kan x-rite colormunki skapa profiler till de papper du använder så att du får kalibrerade utskrifter.

Nästa steg när du blir lite fast i bildhanteringen är att titta på fullspektrum lampor för att använda samma vitpunkt i rummet när du använder skärmen tillsammans med en skrivare.

Allt Gott. Lycka till
 

johanpehrson

Aktiv medlem
Tack för svar!

Då får jag köpa en färgkalibrator också.
Läste testet: http://www.firstfoto.se/tester/test-benq-sw2700pt/
Där står det vilka som funkar till skärmen.
Jag har en gammal Spyder3 Pro men den verkar jag ju inte kunna använda.

De skriver: Palette Master stödjer i dagsläget i1 Display Pro, i1 Pro, och i1 Pro 2 från X-Rite, och Spyder 4, samt Spyder 5 från Datacolor. Till vårt test lånade vi en Spyder 5 från Aifo AB.
 

Cope1

Aktiv medlem
Hej! Tack för ditt svar.
Hur upptäckte du att det var problem med hårdvarukalibreringsprogrammet? Såg det konstigt ut på skärmen?
Jag tror det var en vän som visade sig ha denna skärmen. Och därefter började jag googla :)

Och som sagt, den nya programvaran funkar iaf hos vissa användare.
Var i kontakt med Benq också och enligt dom så ligger ärendet på en rätt hög nivå med MS om att en lösning måste till.
 

Cope1

Aktiv medlem
Tack för svar!

Då får jag köpa en färgkalibrator också.
Läste testet: http://www.firstfoto.se/tester/test-benq-sw2700pt/
Där står det vilka som funkar till skärmen.
Jag har en gammal Spyder3 Pro men den verkar jag ju inte kunna använda.

De skriver: Palette Master stödjer i dagsläget i1 Display Pro, i1 Pro, och i1 Pro 2 från X-Rite, och Spyder 4, samt Spyder 5 från Datacolor. Till vårt test lånade vi en Spyder 5 från Aifo AB.
Jag kan bekräfta att Palett Master stödjer Spyder 4 och 5 samt i1Dasplay Pro som jag själv köpte. Där var stöd får några modeller till men dom minns jag inte på rak arm vilka det var.
 

Cope1

Aktiv medlem
Har haft en c:a ett år: Mycket bra bildvisning. Hårdvarukalibrering behövs för att få ut allt. Använder Spyder5 pro i kombination med Benq gratis kalibreringsprogram Palette Master Element. Använd:
Advanced
Photographer
Profile v4
Type 16bit LUT
Patch Large
Ger en detaljerat rapport som kan sparas. Mycket korrekta färger och gråskalenivåer.
När jag kollar med Spyder5 programvara ger den större färgrymd än Adobe RGB. Full täckning och extra bred återgivning åt ljusa blå -och rödhållet. (Påverkar ej färgbalans.)
Jag har minimal kunskap om kalibrering. Jag gjorde dock samma val i inställningarna som du förutom 16bit LUT. Där lät jag förvalet stå kvar då jag inte har en susning om vad det betyder.
Minns inte just n vad förvalet hette då jag sitter vid fel dator. Men vad är skillnaden mellan dom valen man kan göra där 16bit LUT ingår?
 

stefohl

Aktiv medlem

stefohl

Aktiv medlem
Jag har minimal kunskap om kalibrering. Jag gjorde dock samma val i inställningarna som du förutom 16bit LUT. Där lät jag förvalet stå kvar då jag inte har en susning om vad det betyder.
Minns inte just n vad förvalet hette då jag sitter vid fel dator. Men vad är skillnaden mellan dom valen man kan göra där 16bit LUT ingår?
Nu har jag inte programmet tillgängligt, men tror väl att det är 16 bitars LUT eller Matris, som man kan välja. En matrisprofil är en enklare typ av profil, men minskar risken för bandningar. Har du en skärm som är vettigt kalibrerad från fabriken spelar det inte så stor roll vad du väljer.
 
ANNONS